تقویت صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی جایگزین بودجه مصرفی بخش کشاورزی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، سید موسی رهنمایی، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشوردر نامه ای به دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشور گفت: اعتقاد شما بر درآمد داشتن کشاورز است اما متاسفانه زارعان، باغ‌داران، گلخانه داران، گاوداران، مرغ داران، زنبورداران، شیلات، صنایع تبدیلی و در مجموع بخش کشاورزی به علت وجود مسائل فراوان قابل حل، از این حق اولیه صنفی محروم هستند. شایسته است که جایگزین تخصیص برخی از بودجه‌های مصرفی، به امور زیرساختی مانند تقویت صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و خصوصا تشکل‌های صنفی و تعاونی که الزاما تولیدکنندگان عضو آن هستند، معطوف شود. این اقدام منجر به پوپایی و خوداتکایی بخش می شود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشورو استان اصفهان درباره وضعیت بخش کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: استان اصفهان داری ۵۶۸ هزار هکتار اراضی آبی قابل کشت است که معادل ۳ درصد اراضی کشور بوده ولی در سال‌های آبی نرمال معادل ۶ درصد از تولیدات کشاورزی کشور متعلق به استان اصفهان و مقدار ۱۶۰ هزار هکتار آن عملیات تجهیز و نوسازی شده است. این استان با تولید سالانه یک میلیون و هشتاد هزار تن شیر، رتبه اول ، یکصد و شصت و هزار تن گوشت مرغ، رتبه دوم و تولید سیصد و بیست هزار تن سیب درختی رتبه سوم و نود هزار تن تخم مرغ رتبه چهارم کشور را داراست.

وی افزود: همچنین با ظرفیت‌های بسیار قابل توجه درخصوص تشکل‌ها و تعاونی‌های بهره برداران، مباحث پژوهشی و تحقیقاتی و مراکز علمی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای پشتیبانی و خدمات شامل کلینیک‌های دامپزشکی و گیاه پزشکی و شرکت‌های خدمات فنی و مشاوره ای تحت پوشش سازمان نظام مهندسی و دارای قابلیت‌های ویژه سرآمد کشور است.

رهنمایی اصلی ترین مشکل این استان را کمبود آب دانست و اظهار داشت: مطابق مصوبات شورای عالی آب، دولت با سرمایه‌گذاری خود دو تونل کوهرنگ و چشمه لنگان را احداث کرده است که در سال‌های با بارندگی نرمال، معادل ۳۵۴ میلیون متر مکعب آب آوری دارد ولی وزارت نیرو معادل ۱۲۶۵ میلیون مترمکعب آب تاکنون برای توسعه شهرها، صنایع، خدمات و کشاورزی در استان‌های اصفهان و یزد و چهارمحال و بختیاری فروخته است که حداقل معادل ۹۱۱ میلیون مترکعب کسری سالانه دارد که این کسری را از محل حق آب‌های کشاورزان تامین کرده است و به همین سبب روخانه بی آب و بسیاری از اراضی حوضه زاینده رود خشک شده است. در سایر مناطق نیز حفر چاه‌های زیاد و برداشت‌هایی بی رویه از سفره‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های چند ساله اخیر باعث خشکی بسیاری از قنوات و چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی مناطق شده است. وضعیت موجود قنوات، چشمه‌ها، چاه‌ها و رودخانه زاینده رود، اثبات می کند که علیرغم ادعای موجود برخی مسئولان، کمتر از ۱۵ درصد آب موجود استان در بخش کشاورزی استان مصرف می شود.

وی درخصوص خواسته‌های اصلی بخش کشاورزی استان اصفهان از رئیس جمهور گفت: دستور اجرای کامل قانون توزیع عادلانه آب و آیین‌نامه‌های مربوط و همچنین مواد ۱۵۸ و ۱۵۹ قانون مدنی و مواد ۱۴۰ تا ۱۴۳ قانون برنامه پنجم توسعه پیرامون برگرداندن کامل حق آب‌ها و پرداخت خسارت وارده به بهره برداران و ساماندهی رودخانه و چاه‌ها و قنوات و چشمه سارهای استان و همچنین ابطال مجوزهای تخصیص مازاد بر موجود آب را صادر فرمائید.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشورو استان اصفهان تصریح کرد: چنانچه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ و آیین نامه اجرایی و مواد ۳۲ و ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی و ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری به درستی اجرا شود و تشکل‌های صنفی بهره برداران در محافل تصمیم گیری حضور داشته باشند، قطعا تولیدکنندگان به قیمت واقعی محصولات تولید خود خواهند رسید.

وی بیان کرد: اگر بهره برداران و تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش کشاورزی در راستای قبول تصدیگری‌های بخش وارد عمل شوند بسیاری از مسائل توسط ظرفیت‌های خود بخش حل می شود و در صورتیکه مواد ۲ تا ۷ و ۲۶ قانون افزایش بهره وری ماده ۱۴۱ قانون برنامه پنجم و قانون اصل ۴۴ قانون اساسی درست اجرا شود، این مهم به نحوه احسن اجرا خواهد شود به خصوص که نظام صنفی کشور با ترکیب بهره برداران خود بخش کشاورزی تشکیل شده است. می توان در کمیسیون‌های نظارت و ستادی تنظیم بازار ایفای نقش کند.

رهنمایی اظهار داشت: بنابر نظر شما مبنی بر اینکه مشارکت‌های انسانی را عامل توسعه می دانید، نظام صنفی کشاورزی که مطابق قانون نظام صنفی کشور نماینده واقعی تولیدکنندگان بخش کشاورزی است، و به منظور دفاع حقوق تولیدکننده و مصرف کننده و حفظ منابع طبیعی و ساماندهی بخش در کنار دولت ایجاد شده است. لذا اساسی ترین خواسته تعیین فرصت دیدار دروه ای برای مسئولان نظان صنفی و سایر تشکل‌های بخش کشاورزی با شما و بدون حجاب است. امید که ان شالله به مدد الهی و تدبیر دولت مسائل مطروحه و تمام مشکلات کشور حل شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *