برگزاری کمیسیون صندوقهای زنان روستایی در شرکت مادر تخصصی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، کمیسیون صندوق های زنان روستایی با حضور سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، عوض علیزاد مقدم، قائم مقام مدیرعامل، علیرضا اشرفی، عضو هیات مدیره، داریوش اعرابی، مدیر امور نمایندگان و مجامع شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، محمدتقی شریعتی، مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه صندوق های حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، فروغ بنی هاشم، مشاور وزیر ومدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، فرزانه مافی، مشاور شرکتو زهره مهیاری، رئیس گروه توسعه اجتماعی و اقتصادی دفتر امور زنان وزارت جهاد کشاورزی، در تاریخ ۱۶مهرماه در محل شرکت مادر تخصصی تشکیل شد.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: هدف از تاسیس صندوق های زنان، ایجاد شبکه کامل از صندوق های زنان بوده است که با ایده ای شروع شد و تاکنون جلسات زیادی برای این موضوع تشکیل شده است.

وی افزود: طی چهار سال گذشته ۱۰ مورد صندوق زنان روستایی تشکیل شده است که این صندوقها در ۶ استانفعال هستندو از طرفی اساس کار در شرکت مادر تخصصی همان تقویت صندوقهای خرد روستایی بوده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: ایجاد صندوق ها معمولاً وقت گیر بوده و زمان آن حدود ۶ ماه طول کشید تا جایی که اولین صندوق زنان روستایی یعنی صندوق مرودشت تاسیس شد.

رضوی اردکانی گفت: هم اکنون از حاضران در جلسه انتظار دارم که بتوانند زودتر به تصمیم گیری برسند تا شبکه صندوقهای زنان جایگاه خود را پیدا کنند. بنابراین هر کاری که برای اجرای این امر لازم است، انجام گیرد و کار عملیاتی شود.باید گفت که از نظر سرمایه گذاری در این صندوق ها مشکلی وجود ندارد.

در ادامه عوض علیزاد مقدم، قائم مقام مدیرعامل شرکت مادر تخصصی درباره فیلم مستندی از تشکیل صندوق های زنان تاکید کرد و گفت: چرا که مستند سازی باید در اولویت قرار گیرد.

اساس کار صندوق های زنان در شرکت مادر تخصصی صندوقهای خرد است. بنابراین تلاش و برنامه ریزی استراتژیک برای صندوق های خرد از سوی متولی باید حتما صورت پذیرد.

وی افزود : باید کار مطالعاتی ۶ ماهه فشرده پیش بینی شود.

همچنین فروغ بنی هاشم، مشاور وزیر ومدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی گفت: انجام کار مبنایی و وارد شدن جایگاه صندوق های خرد و صندوق های زنان روستایی در برنامه ششم در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تمام برنامه های زنان از طریق تشکل های زنان (صندوق زنان) صورت می گیرد. از طرفیطرح توان افزایی زنان روستایی در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

بنی هاشم درباره  نوع مطالعه در دفتر امور زنان در خصوص صندوقهای زنان روستایی اظهار داشت: ارزشیابی و کنترل دائمی و جمع آوری مطالعات انجام شده و جمع بندی آنها در قالب نسخه واحد از دیگر فعالیت های ما در دفتر امور زنان است.

در ادامه علیرضا اشرفی، عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی  هم گفت: کمیسیون برای تشکیل صندوق های زنان تشکیل و جلسات زیادی هم برگزار کرده و حتی بازدیدهایی نیز صورت گرفته است. در صندوق های زنان سعی ما بر این بوده است که آسیب شناسی کنیم و نقاط ضعف و قدرت صندوق ها را مورد بررسی قرار دهیم و در صورت لزوم ارائه راهکارهایی برای توسعه صندوقها داشته باشیم.

وی افزود: صندوق های زنان با سرمایه ۳/۳ میلیارد تومانی در سال ۹۰ تشکیل شده است. از حیث برگزاری مجامع و برگزاری جلسات هیئت مدیره صندوق های زنان به صورت منظم کارها صورت می گیرد. از طرفی تعداد افراد سهامدار از ۴۰۰۰ نفر به ۶۰۰۰ نفر رسیده است.

اشرفی تصریح کرد:             صندوقهای زنان روستایی دارای برنامه و بودجه هستند و گردهمایی های لازم برای آنها برگزار شده است. بنابراین مقرر شده است که صندوق زنان در استان مازندران هم تشکیل شود.

همچنین فرزانه مافی،مسئول دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زنان روستایی نیازمند کمک و حمایت هستند گفت: ایجاد صندوق های شهرستانی که قانونمند هستند می تواند به توسعه روستایی هم بیانجامد.

وی افزود: صندوق های خرد با برنامه مشخص شروع شد که برنامه اول آن تسهیلگران۲- تامین مالی۳-صندوقهای خرد۴- تعاونی۵-طرح دختران جوان روستایی(طرح معرفت) بود. اما هم اکنون نیازمند داشتن دور نمایی برای صندوق ها هستیم. از طرفی من شخصا با توسعه شبکه صندوق های زنان موافق هستم.

در ادامه داریوش اعرابی، مدیر امور نمایندگان و مجامع شرکت مادر تخصصی درباره مسائل و مشکلات صندوق های زنان روستایی مطالبی ارائه کرد و سپس محمدتقی شریعتی، مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه صندوق های حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، هم در ارتباط با صندوق های زنان روستایی مطالبی را ارائه داد.

در پایان سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی در جمع بندی مطالب مطرح شده  گفت: باید توسعه صندوق های زنان را دنبال کنیم و صندوق زنان مازندران باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: ما هم اکنون در مستندسازی از فعالیت زنان بسیار ضعیف هستیم و نیاز هم اکنون احساس می شود و اگر این مستند به صورت فیلم باشد، بیشتر جواب خواهد داد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی اظهار داشت: ارزیابی وضع موجود توسط دکتر شریعتی و تدوین مطالعات نظام جامع صندوق های زنان (شبکه) توسط خانم مافی در مدت ۶ ماه  باید انجام شود و در مدت ۱۵ روز باید پروپوزال خود را ارائه نمائید.

رضوی اردکانی تصریح کرد: از ظرفیت های وزارت جهاد کشاورزی و دکتر کاظمی، دکتر بخشنده و همچنین دکتر عمادی هم در توسعه این امر می توان بهره جست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *