برگزاری وبینار الگوی خدمات گرامین بانک واقع در بنگلادش

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی؛ وبینار تخصصی تحت عنوان “الگوی خدمات گرامین بانک” توسط شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در روز دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ برگزار گردید.

مخاطبین وبینار مدیران عامل صندوق های حمایت از بخش کشاورزی استانی و تخصصی- محصولی و همچنین نمایندگان دولت در این صندوق ها بودند. ضمناً از سایر واحدهای تخصصی شامل دفتر امور زنان، تعاونی روستایی، موسسه پژوهش ها و … نیز شرکت کرده بوند.

سخنران این وبینار غلام مرشد محمد، معاون گرامین بانک بودند. ایشان از سال ۱۳۶۸ با گرامین بانک همکاری داشته و در حال حاضر مدیریت واحد همکاری های بین المللی را نیز بعهده دارند.

ایشان ضمن تاکید بر اینکه گرامین بانک یک بانک تخصصی خدمات رسانی به جامعه فقیران بوده و به هیچ وجه NGO نمی باشند توضیح دادند که بانک فوق براساس یک مطالعه میدانی در یک روستا به نام Jobra پایه گذاری شده و در سال ۱۹۸۳ دفتر مرکزی آن در خارج از پایتخت در شهر Tangail افتتاح گردیده است.

اصول گرامین بانک ارائه خدمات و منافع مالی به فقرای روستایی است که توانایی ارائه ضمانتنامه را نداشته و کسانی که بانک های متعارف برای آنها حساب باز نمی کنند چرا که آنها دارایی کافی ندارند.

در طول سال ها، گرامین بانک توانسته این هدف را دنبال کند و به این خاطر توانسته مقدار وام را پیوسته افزایش دهد و سپرده ها، اعضا، دارایی ها، شعب، مراکز و نوع و حجم خدمات خود را توسعه دهد.

بر اساس چنین اقداماتی، گرامین بانک نه تنها به یک پیشگام و رهبر در حمایت های مالی در بنگلادش تبدیل شده است، بلکه به سازمانی نمونه برای سایر نقاط جهان تبدیل شده است، به ط.ری که گزارش شده مدل گرامین بانک در ۱۵۲ کشور در حال اجرا است.

در حال حاضر این بانک به ۸۱۶۷۸ روستا که ۹۹ درصد از روستاهای کشور است خدمات رسانی می کند. ۷۵ درصد سهام مربوط به مشتریان بوده و در نتیجه ۷۵% از اعضای هیئت مدیره از میان مشتریان که ۹۷% آنها زن هستند انتخاب می شود. تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد دلار وام داده و هم اکنون ۱،۶۴۰ میلیون دلار بصورت تسهیلات در اختیار ۱۰،۱۵۰،۰۰۰ نفر می باشد.

گرامین بانک ۱۰ نوع تسهیلات دارد که بهره های آنها از صفر الی ۲۰% می باشد. بازپرداخت بصورت هفتگی بوده و خدمات بانکی در محل زندگی هر مشتری به آنها ارائه میگردد. بازگشت تسهیلات اراده شده از ابتدا تاکنون بالاتر از ۹۷% بوده و ریسک عدم باز پرداخت در ابتدا حدود یک درصد است.

مزایای این بانک را می توان بطور خلاصه چنین بیان کرد:

  1. تامین مالی خرد کم بهره (صفر الی ۲۰%)
  2. زمان پردازش ارائه وام بسیار کوتاه (۱-۷ روز)
  3. محصول وام و پس‌انداز مبتنی بر بازار.
  4. انعطاف پذیری بانک برای سقف وام و زمان بازپرداخت بسیار زیاد.
  5. علاوه بر ارائه تسهیلات و اعتبار خرد، خدمات غیر مالی به علاوه پشتیبانی نیز از جمله خدمات بانک است.
  6. دارای برنامه توسعه اجتماعی و زیست محیطی (۱۸ تصمیم) که مشابه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است.

گرامین بانک علاوه بر فعالیت های فوق در زمینه مسئولیت اجتماعی سازمانی CSR (Corporate Social Responsibility) نیز فعالیت دارد.

همچنین حسین شاهباز، سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی افزودند با توجه به ارتباطاتی که با گرامین بانک برقرار شده است، می توان از مشاوره کارشناسان فنی این بانک برای ایجاد پروژه پایلوت در ایران بهره برد و نیز می توان برای افزایش همکاری صندوق ها و این بانک تفاهمنامه ای منعقد کرد.

لطفا برای جزئیات بیشتر به فایل ارائه وبینار که در لینک زیر موجود می باشد مراجعه کنید.

https://sfida.ir/fa/wp-content/uploads/2022/10/Iran-Presentation.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *