با راه اندازی صندوق چای مبلغ بهزراعی به کشاورزان پرداخت می شود

وی افزود: از طرفی صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور در حال تاسیس است و در این زمینه کمیته ای هم تشکیل شده تا آن را به سرانجام برساند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: بقیهمبلغ مربوط به بهزراعی باغات چایبا راه اندازی صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشورواریز می شود.

نوبخت با یادآوری اینکه در سال ۹۰ ، به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان و در سال ۹۱ ، به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش چای و به منظور کمک به چایکاری در نظر گرفته شده بود، افزود: اعتبار اختصاص یافته به امر چایکاری در سال ۹۲ به عنوان نخستین سال آغاز به کار دولت تدبیر و امید، ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

وی اختصاص مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش چای کشور در سال ۹۳ را نشان دهنده اهتمام و توجه جدی دولت به موضوع چایکاری و رفع مشکلات این بخش عنوان کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: تمامی اختیارات دولت اعم از واردات، صادرات، تولید و فروش و بازرگانی محصول چای، به سازمان چای کشور واگذار شده است. تفویض اختیارات دولت به سازمان چای به منظور رفع مشکل چایکاران شمال کشور و جلوگیری از تداخل تصمیمات دیگر سازمان ها و مغایر نبودن تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها درخصوص چای با منافع چایکاران، انجام شده است.

نوبخت افزود: بر این اساس، سازمان چای کشور باید در محدوده وزارت جهادکشاورزی و زیرنظر وزیر، به همه امور مربوط به چای اعم از واردات و صادرات و هر نوع کاری که مرتبط با چایکاری می شود، اقدام کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: سازمان چای همچنین موظف است که امور چای را ساماندهی کند و در این روند، اگر هم با موانع و مشکلاتی مواجه شد؛ دولت از هیچ کمکی در روند بهبود تولیدات و افزایش کیفیت محصول چای کوتاهی نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، استان های گیلان و مازندران حدود ۳۲ هزار هکتار باغ چای دارند که ۹۰ درصد این باغات در استان گیلان واقع است
طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد، قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در فصل زراعی گذشته یک هزار و ۸۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو، یک هزار تومان تعیین شده بود

نزدیک به ۶۰ هزار خانوار چایکار در استان های شمالی کشور طی سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه برگ سبز چای برداشت می کنند
محمدعلی نجفی، استاندار گیلان در دی ماه امسال نیز در نامه های جداگانه ای به محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، خواستار شتاب در پرداخت اعتبارات بهزراعی باغات چای شده بود

وی در این نامه ها گفته بود: از آنجا که بهترین زمان انجام عملیات بهزراعی باغات چای از آذرماه تا اواخر بهمن هر سال است، ابلاغ این اعتبارات موجب افزایش امید کشاورزان و بهبود کیفیت محصول چای خواهد شد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *