اجرای طرح تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در استان خراسان رضوی

طرح تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری با بهره‌گیری از اعتبارات شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از طریق صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان رضوی و اتحادیه تعاونی‌های عشایری این  استان در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به انجام رسید.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، شهریار رستمی، مدیر توسعه سرمایه گذاری و تسهیلات در شرکت مادر تخصصی با بیان این مطلب گفت: در این طرح، مدیریت امور عشایری خراسان ‌رضوی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی این استان، همکاری مستقیم و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای طرح را به عهده داشته‌اند.

وی افزود: در طی دو سال گذشته مجموعاً ۹۷ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز طرح از محل اعتبارات شرکت مادرتخصصی در اختیار صندوق عشایری قرار گرفت تا از آن طریق توسط اتحادیه تعاونی‌های عشایری خراسان‌رضوی و در قالب قراردادهای مشارکتی با عشایر عضو شرکت‌های تعاونی عشایری فرآیند پرواربندی دام مازاد عشایر آغاز شود.

رستمی تصریح کرد: تعداد دام‌های تحت پوشش طرح ۵۳۰۰۰ رأس با وزن کلی ۱۷۱۸ تن بوده است (وزن متوسط دام‌ها در ابتدای دوره حدود۳۲ کیلوگرم بود.) که در قالب ۱۲۳۲ فقره قرارداد منعقده با اعضاء تعاونی‌ها عملیاتی شده است.

 مدیر توسعه سرمایه گذاری و تسهیلات در شرکت مادر تخصصی  سهم تسهیلاتی قرارداد‌های مورد اشاره را بالغ بر ۹۳ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: مبلغ ۵۶ میلیارد ریال تسهیلات نقدی و مبلغ ۳۷ میلیارد ریال علوفه دامی مورد نیاز به طرف‌های قرارداد ارائه شده است.  مبلغ کل سرمایه‌گذاری هم که با توجه به قیمت‌گذاری دام عشایر محاسبه و به انجام رسیده حدود ۱۴۲ میلیارد ریال است. به عبارت دیگر ۶۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز از مبالغ تسهیلاتی صندوق عشایری کشور تأمین و ۳۵ درصد به عنوان سهم آورده جامعه عشایری محاسبه شده است.

وی اظهار داشت: طرح تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری استان خراسان‌رضوی به عنوان طرح پایلوت در نظر گرفته شد که در سال ۹۱ عملیات پرواربندی و در سال ۹۲ توجه ویژه به اصلاح جیره غذایی دام با همکاری سه جانبه‌ی اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی استان و کارخانه تولید خوراک دام دانه‌داران توس و با تعیین فرمول مناسب تغذیه‌ی دام در مراحل مختلف رشد و عرضه کنسانتره دامی با بهره گیری از روش‌های علمی در تهیه کنسانتره ویژه گوسفند پرواری به انجام رسید.

رستمی تصریح رد:  مراحل نگهداری و تغذیه‌ی دام پرواری در جایگاه‌های مناسب و رعایت موازین بهداشتی دام از طریق نظارت و سرکشی دوره‌ای کارشناسان علوم دامی و تهیه گزارش‌های مورد نظر در دستور کار مدیریت امور عشایری استان و اتحادیه تعاونی‌های عشایری خراسان‌رضوی  قرار گرفته است.

 مدیر توسعه سرمایه گذاری و تسهیلات در شرکت مادر تخصصی افزود: مقایسه نتایج اجرای طرح در فاز اول سال ۹۲ با مدت مشابه آن در سال ۹۱ اثرات مثبت و مؤثری برای دامداران عشایری استان به دنبال داشته است. از جمله‌ی این آثار می‌توان به کاهش زمان متوسط پرواربندی از ۱۰۶ روز به ۹۰ روز ، افزایش ۲۱ درصدی در سود ناویژه دامداران، و کاهش میزان جیره روزانه دام از ۶/۱ کیلوگرم به ۵۸/۱ کیلوگرم اشاره کرد. همچنین  تولید کنسانتره دامی و توزیع آن در سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ معادل ۸ درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *