پشتیبانی صندوق استان اصفهان از بزرگترین باغ مکانیزه گل محمدی کشور

مهدی باقری، مدیرعامل شرکت تعاونی کوثر ناب برزوک، نقش صندوق و تسهیلات آن را در این پروژه نیز بسیار موثر بیان کرد و افزود: شرکت تعاونی کوثر ناب برزوک با دریافت یک فقره تسهیلات تقریبا به مبلغ ۴۳۰ میلیون ریال و شرکت تعاونی تولید روستائی گلستان سده با دریافت یک فقره تسهیلات تقریبا به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال هر دو با کارمزد ۳%  جمعا به مبلغ ۹۳۰ میلیون ریال از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان اصفهان توانسته اند برای خرید کود و سم و تغذیه باغات اقدامات موثری انجام دهند.

به گفته وی، این پروژه دارای استخری به مساحت پنج هکتار و ظرفیت ۵۰۰ هزار متر مکعب و به عمق ۱۵ متر است که با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال در سال ۸۶ توسط محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی کلنگ زنی و در سال ۸۷ به بهره برداری رسید. منبع آبی این استخر توسط دو قنات و یک چشمه با دبی ۲۵۰ لیتر در ثانیه تامین می شود.

باقری اظهار داشت: کل باغ با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال است که ۱۵ میلیارد آن کمک بلاعوض و ۱۰ میلیارد تسهیلات و ۲۵ میلیارد آن هم توسط خود کشاورزان تامین شده است. در فصل گل دهی این باغ ۱۰۰۰ نفر کارگر فصلی و ۴۰۰ نفر کارگر دائمی مشغول به کار می شوند. از طرفی این پروژه توانسته از مهاجرت مردم این منطقه به شهر کاشان جلوگیری کند چنانچه در سال گذشته ۶۰۰ تن گل از این مزرعه برداشت شد.

همچنین میثم مجیدی زاده، مدیرعامل شرکت تعاونی گلستان سده برزوک گفت: آب چشمه و قنات برزوک ۶ ماه از سال هدر می رفت که با احداث این استخر تنها توانسته ایم ۱.۵ ماه آب را ذخیره و هنوز ۴.۵ ماه از سال این آب هدر می رود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این باغ در حال حاظر ۳ هزار هکتار باغ در برزوک موجود است که نیاز به هزار لیتر آب در ثانیه دارد که توسط ۳۰ حلقه چاه و چشمه و قنات تامین می شود که این رقم معادل است با یک هشتم ورودی آب زاینده رود که ۸ هزار لیتر در ثانیه است، لذا با احداث استخر جدیدی با قابلیت جمع آوری آبی که در ۴.۵ ماه دیگر سال به هدر می رود می توان در ذخیره آب صرفه جویی و باعث عدم خشکسالی و اسیدی شدن آب چاه ها در سال های آینده شد.

مجیدی افزود: این باغ که به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی بزرگترین باغ گل مکانیزه در سطح کشور است، و ۱۰ درصد گل محمدی کشور را تامین و بزرگترین قطب تولید کننده گل محمدی در کاشان و استان اصفهان می کند. البته برداشت گل به ۹ تن در هکتار هم می رسد. البته این باغ حاصل مشارکت دولت توسط واگذاری زمین از امور اراضی و کشاورزان است که به نسبت سهم آب کشاورزان به آنها زمین واگذار شده است.

مجیدی درپایان از مهندس سیدمحمدباقر فاطمی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان اصفهان و کارکنان صندوق تشکر و قدردانی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *