پرداخت بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق های غیردولتی

به گزارش روابط عمومی‌ و اموربین‌الملل شرکت مادر تخصصی؛ سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در نشست خبری با خبرنگاران که در روز ۱۳ بهمن ماه امسال به مناسبت ایام ا.. دهه فجر در سالن جلسات شرکت مادرتخصصی برگزار شد،گفت: پس از تشکیل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، تشکیل صندوق های غیردولتی در دستور کار قرار گرفت که از سال ۱۳۸۳ تاکنون بالغ بر ۸۸ صندوق متشکل از ۳۲ صندوق استانی، ۷ صندوق تخصصی، ۱۰صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری و ۳۹ صندوق شهرستانی ایجاد شده است.

وی افزود: صندوق ها با سرمایه اولیه حدود ۳۳ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال در سال ۱۳۸۳ شروع به فعالیت کردند که تا دیماه۱۳۹۳ میزان سرمایه آنها به ۷ هزار و ۹۹۸ میلیارد و ۷۹۸ میلیون ریال رسیده که نسبت به مشابه سال ۹۲، در حدود ۶۷/۱۳۷ درصد رشد داشته است. از طرفی میزان سرمایه صندوق ها در طی دهه ۱۳۸۳-۹۳ در حدود  ۷۳.۰۴درصد رشد سالانه داشته است.

رضوی اردکانی تصریح کرد: بیشترین میزان سرمایه متعلق به صندوق های استانی با ۶۴.۰۲ درصد کل سرمایه و در مرتبه بعدی صندوق های تخصصی با ۲۴.۹درصد تعلق دارد. صندوق های شهرستانی با ۱۰.۴درصد سرمایه در مرتبه سوم و صندوقهای زنان با ۴ صدم درصد دارای کمترین میزان سرمایه هستند.

وی گفت: از نظر سرمایه صندوق حمایت از توسعه صنعت دامپروری با ۱۲۷.۸ میلیارد تومان رتبه اول و بعد از آن صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان با ۵۵.۷ میلیارد تومان در مرتبه دوم است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: تعداد تشکلهای سهام دار صندوق ها در سال ۱۳۸۳ برابر با ۱۴۵ تشکل بوده که این میزان در سال ۱۳۹۳ به ۶۸۳۹ تشکل رسیده است. با توجه به شروع تشکیل صندوق های زنان و شهرستانی از سال ۱۳۸۹ که امکان عضویت افراد حقیقی و افراد مستقل در صندوق‌ها فراهم شد تاکنون نیز ۲۰۳۷۷بهره بردار حقیقی و ۲۰۳۷ بهره بردار مستقل سهام دار صندوق ها شده اند.

رضوی اردکانی درباره مجموع تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به سهام داران از ابتدای تشکیل صندوق ها تا دی‌ماه سال ۹۳، تصریح کرد: صندوق‌های غیردولتی بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال به صورت قرض الحسنه باکارمزد حداکثر ۴ درصد به سهام‌داران پرداخت کرده‌اند.

وی همچنین به حمایت مالی و اعتباری صندوق های غیردولتی از سهام داران خود در سال جاری اشاره کرد و گفت: بیشترین پرداخت تسهیلات در ۱۰ ماه اول امسال مربوط به صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان‌های یزد، خراسان رضوی و اصفهان است. همچنین  ۴/۳۱ درصد تسهیلات به زیربخش دام و طیور،  ۶/۲۷ درصد تسهیلات در زیربخش زراعت و باغبانی پرداخت شده ‌است. صنایع و خدمات کشاورزی و عشایری در رده‌های بعدی قرار دارند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از پرداخت ۸ هزار و ۷۸۱ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی توسط صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزیدر ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۳ خبر داد و گفت: مجموع تسهیلات اعطایی صندوق‌‌های غیردولتی در ۱۰ ماهه سال ۹۲ مبلغ ۶ هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال بوده که بالغ بر ۳۹ درصد نسبت به سال ۹۳ رشد نشان می‌دهد. همچنین تسهیلات پرداخت شده در ۱۰ ماهه امسال توسط صندوق‌های استانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در مجموع۵,۲۰۲ میلیارد ریال، تسهیلات پرداخت شده توسط صندوق‌های شهرستانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در مجموع ۷۶۲ میلیارد ریال و تسهیلات پرداخت شده توسط صندوق‌های زنان ۲۹ میلیارد ریال و صندوق های تخصصی‌ـ‌‌محصولی ۲,۷۸۷ میلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: اعتبار مصوب شرکت مادر تخصصی براساس قانون بودجه امسال ۷۸۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به بودجه مصوب سال گذشته که۵۲۴۰ میلیارد ریال بوده،۱.۵ برابر رشد داشته و این امر بیانگر حمایت  ارزشمند  مسئولان از  عملکرد و فعالیت های صندوق های غیردولتی است. همچنین در ۱۰ماهه اول سال ۹۳، میزان واریزی به صندوق های غیردولتی از محل عاملیت اعتبارات دولتی ۴۵۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۳۹۲ که مبلغ آن ۸۲۵ میلیارد ریال بوده،‌ رشدی حدود ۵.۵ برابر داشته است .همچنین مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان کمک بلاعوض بابت افزایش سرمایه هزینه شده است .

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت:  اعتبارات دریافتی صندوق های غیردولتی از محل عاملیت اعتبارات دولتی در ۱۰ ماهه اول امسال، مبلغ ۴۵۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال ۱۳۹۲ که مبلغ آن ۸۲۵ میلیارد ریال بوده،‌ رشدی حدود ۵.۵ برابر داشته است و توزیع اعتبارات از این محل در ۱۰ ماهه اول امسال مبلغ۲۳۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال ۱۳۹۲ که مبلغ آن ۹۶۰ میلیارد ریال بوده، رشدی حدود ۲.۵ برابر دارد.

رضوی اردکانی تصریح کرد: از آنجا که قسمت اعظم اعتبارات مذکور مربوط به اعتبارات آبیاری تحت فشار بوده، بنابراین اعتبارات دریافتی صندوق های غیردولتی از محل آبیاری تحت فشار در ۱۰ ماهه اول امسال مبلغ ۴۱۵۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال ۱۳۹۲ که مبلغ آن ۷۵۵ میلیارد ریال بوده، رشدی ۵.۵ برابر داشته است. همچنین اعتبارات پرداختی از این محل در ۱۰ ماهه اول امسال مبلغ ‌۲۰۸۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال ۱۳۹۲ که مبلغ آن ۷۱۰ میلیارد ریال بوده، رشدی حدود ۳ برابر را نشان می دهد.

رضوی اردکانی اظهار داشت: اعتبار تخصیصی سال ۱۳۹۲حدود ۲۴۱ میلیارد ریال بوده است و اعتبار تخصیصی سال ۱۳۹۳ حدود ۷۶۰ میلیارد ریال است که حدود ۳برابر شده است. از مبلغ ۷۶۰ میلیارد ریال،‌ در ۱۰ ماهه اول امسال حدود ۹۲ میلیارد ریال جذب شده است و مابقی در حال پیگیری برای جذب است.

رضوی اردکانی افزود:اعتبار تخصیصی از محل اعتبار ماده ۱۲ قانون وزارت جهاد کشاورزی نیز از بدو تاسیس شرکت مادر تخصصی تا پایان دی ماه ۱۳۹۳، سازمان های جهاد کشاورزی استان ها ۳۷۲ ملک به ارزش حدود ۱۰۹۰ میلیارد ریال به فروش رسانده و به خزانه واریز کردند که خزانه نیز حدود ۷۷۰میلیارد ریال از طریق وزارت جهاد کشاورزی به شرکت مادر تخصصی پرداخت کرده که عینا برای تشکیل و افزایش سرمایه صندوق های غیردولتی پرداخت شده است و در ۱۰ ماهه اول امسال نیز، ۱۶۶ میلیارد ریال  از بابت فروش املاک مازاد جهاد کشاورزی استان ها تحصیل و به حساب خزانه واریز شده است.

ویدرباره عملکرد شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در عاملیت اعتبارات صندوق توسعه ملی طی سال ۹۰ تا ۹۲ گفت: مجموعا مبلغ ۱۷۵۸۲ میلیارد ریال قرارداد عاملیت اعتبارات صندوق توسعه ملی منعقد شد که تا دی امسال، مجموعا مبلغ ۱۰۶۵۲ میلیارد ریال برای ۵۱۰۰ طرح سرمایه گذاری متقاضیان عملیاتی و پرداخت شده است.

رضوی اردکانی افزود: در سال جاری هم مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال قرارداد عاملیت با صندوق توسعه ملی منعقد شده که تاکنون تعداد ۵۵ طرح سرمایه گذاری متقاضیان به مبلغ ۱۸۳ میلیارد ریالی تصویب و به صندوق توسعه ملی ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: در سال گذشتهبا پرداخت۱۹۸ میلیارد ریال تسهیلات در استان های خوزستان، هرمزگان و بوشهر، در راستای تکمیل زنجیره تولید میگو پرورشی از ۱۰۷ تشکل پرورش‌دهنده میگو و ۱۹۴۰ هکتار مزرعه پرورشی حمایت لازم صورت گرفت.

وی درباره تعداد مجامع برگزار شده در صندوق های غیردولتی اعلام کرد: از ابتدای تاسیس صندوق های غیردولتی تا پایان دیماه امسال یک هزار و ۴۴۷ نوبت مجامع عمومی، مجامع موسس، عادی و فوق العاده و عادی به طور فوق العاده برگزار شده که در ۱۰ ماهه اول امسال ۲۱۳مجمع عمومی مرکب از  ۱۶۵ مجمع عادی، ۴۰ مجمع فوق العاده و ۵ مجمع عادی به طور فوق العاده و سه مجمع موسس برگزار شده است که هدف اصلی آن اجرای صحیح قوانین در مجامع، تحقق سیاست های کلان دولت در بخش کشاورزی و نیز پاسداری از حقوق است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *