نوآوری در کشاورزی با تاسیس صندوق زنان شهرستان ارومیه ‏

بخش کشاورزی در اقتصاد کلان جمهوری اسلامی ایران از اهمیت و جایگاه ویژهای  برخوردار است، اهمیت سرمایه‌گذاری و نظام تامین مالی و اعتباری در بخش کشاوزی از اصلی‌ترین مولفه‌های توسعه کشاورزی است. بنابراین سیاست‌گزاران و برنامه‌ریزان برای ساماندهی این مهم و ارتقاء نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های درون‌زا بخش کشاورزی موضوع «تشکیل صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی» را در دستور کار خود قرار دادند و به جایی رسیده که زنان نیز وارد این عرصه شدند و صندوق های حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری را شکل دادند.

در این میان خبرنگار روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی با سلیمه نصیری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی خیرالنساء شهرستان ارومیه برای آشنایی بیشتر با فعالیت هایشان از زمان تاسیس صندوق تاکنون به گفت و گو نشسته است که در ادامه با هم می‌خوانیم.

****

سلیمه نصیری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی خیرالنساء شهرستان ارومیه گفت: طی چند سالی که صندوق ها فعالیت خود را آغاز کرده اند و زنان روستایی در ارتباط با سایر روستاها و حتی در جریان فعالیت های سایر استان ها قرار گرفته اند، اکثرا در زمینه های کشاورزی فعالیت خود را گسترش داده و گاها دست به اقدامات جدیدی در حوزه کشاورزی  زده اند. که این جزو موفقیت های صندوق های زنان محسوب می شود.

وی افزود:این صندوق از سال ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ با سرمایه اولیه یک میلیارد و ۶۶ میلیون و ۳۸۰ هزار ریال و ۳۴۸ سهام دار خانم و ۱۴ صندوق خرد زنان روستایی تاسیس شد و هم اکنون به ۶میلیارد و ۹۸۷ میلیون و ۶۲۰ هزار ریال سرمایه و ۱۰۸۷ سهام دار خانم و ۳۴ صندوق خرد زنان روستایی رسیده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی خیرالنساء شهرستان ارومیه درباره فعالیتهای اثر بخش این صندوق در طول مدت فعالیت خود گفت: تولید کود ورمی کمپوست،  پرورش کرم ابریشم، کشت زعفران، کشت گیاهان دارویی از قبیل نعناء فلفلی و گل محمدی، پرورش دام به واحدهای سنتی در۸۰ درصد روستاها، پرورش مرغ خانگی در روستاها، تولید چیپس میوه جات در روستا، کشت انواع صیفی جات در روستاهای مختلف، خرید ادوات کشاورزی از قبیل سمپاش، تامین و تجهیز مغازه و سوپر مارکت وآرایشگاه، خرید لوازم خیاطی در روستاهای نازلو و حاجی پیرلو و قره حسنلو و کشت زیرپلاستیکی در روستای حاجی پیرلو از مهم ترین فعالیت های اثربخش صندوق است.

وی میزان تسهیلات پرداختی توسط صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی خیرالنساء شهرستان ارومیه از ابتدای تاسیس تاکنون را ۶۵۱ فقره به میزان ۲۴ میلیارد و ۹۷۳ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: بیشترین میزان آن هم در سال ۹۴ بوده است.

نصیری درباره برنامه های آتی صندوق گفت: افزایش سرمایه صندوق، ایجاد صندوق اعتباری خرد در تمام روستاها با حمایت سازمان جهاد کشاورزی، توانمندسازی زنان روستایی در تولید محصولات کشاورزی، ایجاد فرصت اشتغال از طریق خود اشتغالی، افزایش کارآیی درآمد گروههای آسیب پذیر، توسعه کشت گیاهان دارویی، ایجاد واحدهای فرآوری گیاهان دارویی، ایجاد واحد های بسته بندی تولیدات و محصولات کشاورزی، ایجاد کارگاههای تولیدی از برنامه های آینده صندوق است.

وی تصریح کرد: توسعه تولید کود آلی ورمی کمپوست جهت تولید محصولات سالم، پذیرش عاملیت اعطای اعتبارات دولتی، پذیرش طرح پشتیبان مشاغل خانگی برای اعضاء، اجرای طرح ها و پروژه های اثرگذار در روستاها توسط زنان توانمند روستایی و برگزاری کارگاه های آموزشی سازمان های مختلف در روستاها از مهم ترین اهدافی است که برای صندوق در آینده نزدیک در نظر گرفته شده است.

نصیری ضعف بنیه مالی اعضا، عدم وجود اعتبار برای آموزش عمومی و مهارتی و تخصصی هیات مدیره و اعضا، ناشناخته بودن صندوق در سایر ادارات و ارگان ها، دسترسی نداشتن به منابع بانکی، آشنا نبودن با پروژه های اقتصادی زود بازده، پوشش ندادن هزینه ها به دلیل درآمد اندک صندوق که ناشی از سرمایه کم است را از مهمترین مشکلات صندوق برشمرد و اظهار داشت: راهکار حل این مشکلات تامین اعتبار از فصل ها و یا سایر کمک های بلاعوض برای صندوق ها، تامین اعتبار از ردیف اشتغالات خانگی برای آموزش اعضا و هیات مدیره، معرفی صندوق ها به سایر ادارات و مردم در قالب برنامه های رادیویی، تلویزیونی،  بروشورو …، بازاریابی محصولات تولیدی اعضاء، افزایش سرمایه صندوق است.

وی افزود: البته برگزاری دوره های آموزشی، مهارتی و تخصصی برای افزایش کیفیت محصولات، حمایت از نمایندگان صندوق ها، آموزش نمایندگان صندوقهای اعتباری خرد، برگزاری بازدیدهای آموزشی ترویجی داخل و خارج استان از پروژه های موفق، حمایت از نمایندگان (بیمه و ایجاد انگیزه و در دسترس قرار دادن ابزار و لباس کار و … )، در اولویت قرار دادن آنان و معرفی برای استفاده از تسهیلات بانکی و تقویت ارتباط با بخشهای اجرایی و معرفی آنان به سایر ادارات از دیگر راهکارها برای تقویت صندوق های زنان روستایی است.

نصیری درباره اینکه صندوق های زنان چه تاثیری بر بخش کشاورزی روستاها داشته است، گفت: صندوق های زنان از طریق تسهیلات سهل الوصولی که در اختیار سهام داران قرار داده، موجب شده است تا آنها تا حدودی کارهای کشاورزی خود را گسترش دهند؛ از قبیل خرید ادوات کشاورزی مثل گاو آهن، سمپاش و … یا فراهم آوردن مقدمات کشت زمین مثل تهیه بذر و شخم زمین و… و یا راه اندازی واحدهای کوچک و سنتی دامداری و مرغ خانگی که همه در جهت گسترش کارهای کشاورزی و تامین معیشت آنها صرف شده است.

وی با اشاره به اینکه زنان در صندوق هم به عنوان فعال حوزه کشاورزی فعالیت دارند و هم در کار خود دست به نوآوری زده اند، تصریح کرد: زنان برای تولید محصول سالم تولید کود ورمی کمپوست را در اولویت قرار داده اند. همچین با استفاده بهینه از تسهیلات اخذ شده ، به اجاره باغ و فرآوری محصولات باغ اقدام کرده اند. برای کسب درآمد خوب از فروش محصولاتشان نیز به راه اندازی مرکز عرضه محصولات خود در شهر اقدام کرده اند و حتی برای نخستین بار کشت زعفران در این شهر انجام شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی خیرالنساء شهرستان ارومیه با بیان اینکه صندوقهای خرد پایه و اساس صندوق های شهرستانی زنان هستند, گفت: بدون وجود صندوق های خرد چه بسا صندوق شهرستانی زنان به وجود نمی آمد.

نصیری اظهار داشت: طی چند سالی که صندوق ها فعالیت خود را آغاز کرده اند و زنان روستایی در ارتباط با سایر روستاها و حتی در جریان فعالیت های سایر استان ها قرار گرفته اند، اکثرا در زمینه های کشاورزی فعالیت خود را گسترش داده و گاها دست به اقدامات جدیدی در حوزه کشاورزی  زده اند. که این جزو موفقیت های صندوق های زنان محسوب می شود.

وی کشت زعفران، تولید چیپس میوه جات، پرورش دام و مرغ و کشت گیاهان دارویی را جزو فعالیت های مستمر صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی خیرالنساء شهرستان ارومیه بیان کرد که در کل سال در حال اجراست.

نظر ۱

  • با عرض سلام و درود و خداقوت به سرکار خانم نصیری عزیز .
    واقعا به این شیر دختر مملکت ایران زمین افتخار میکنم و بهترینها را برای خودش و خونواده محترمش آرزومندم و موفقیت روز افزون ایشان را از خداوند متعال خواستارم و دست پینه بسته پدر گرامیشونا میبوسم و به مادر عزیزشون تعظیم میکنم بخاطر پرورش همچین فرزندی و به همسر بزرگوارشونم بابت داشتن چنین همسری تبریک میگم بخاطر داشتن همچین همسری . خیلی دوست داشتم که میتونستم از نزدیک خدمتشون می‌رسیدم جهت عرض ادب و تشکر بخاطر وطن پرستیشون ولی خب بنده تهران هستم و راه دور . از همینجا از تمام زحماتشون که بابت بخشی از سرزمینم ایران کشیده تشکر و قدر دانی میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *