نقش مؤثر صندوق زنان مرودشت در ایجاد اشتغال ، کسب درآمد و ساماندهی فعالیتهای گروهی ‏

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ مرضیه مکرمی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت درباره نظارت بر مصرف تسهیلات گفت: با توجه به درخواست سهامداران صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی مرودشت در خصوص دریافت تسهیلات از محل منابع شرکت مادرتخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، این صندوق با هماهنگی مدیریت توسعه سرمایه گذاری و تسهیلات شرکت مادرتخصصی در ۳۱ فروردین ماه امسال طرح توجیهی خشک کردن سبزی و میوه را تنظیم و ارائه کرد که این طرح پس از ارائه در کمیته تسهیلات شرکت مادر تخصصی به تصویب رسید.

وی افزود: تسهیلات این طرح با هدف مشارکت بیشتر در اجرای طرح های اشتغال زا در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به صورت قرض الحسنه با مدت بازپرداخت ۱۰ماه دریافت شد. و با انجام هماهنگی های لازم توسط صندوق با مجریان طرح درباره زمان بازپرداخت تسهیلات، نحوه اجرای طرح و…، این تسهیلات مطابق دستورالعمل آیین نامه تسهیلات صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی مرودشت به صندوقهای اعتبارات زنان روستایی برای اجرای طرح پرداخت شد.

مکرمی اظهار داشت: مبلغ قابل توجهی از اعتبار مورد نیاز طرح نیز توسط صندوقهای اعتبارات زنان روستایی وسایر مشارکت کنندگان طرح، تامین شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت درباره روند اجرای طرح گفت:تسهیلات پرداختی به صندوق در این طرح برای خرید مواد اولیه (میوه و سبزی) اختصاص داده شده که این مبلغ تنها مبلغ کوچکی از هزینه سرمایه در گردش اجرای طرح بود و صندوق با توجه به برنامه ریزی و شناسایی مبلغ مورد نیاز طرح از محل سرمایه سایر مجریان طرح (صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی ) نیز برای تامین  سرمایه استفاده کرد.

وی تصریح کرد: این طرح در قالب ۳مرحله برنامه ریزی  واجرا شده است. مرحله اول، پیش خرید سبزی و میوه به صورت عمده از طریق کشاورزان صورت می گیرد و با توجه به برنامه اجرایی طرح، محصول سفارش داده شده در زمان مورد نظر (اردیبهشت ماه هرسال تا پایان شهریورماه ) در اختیار مجریان طرح قرار می گیرد. مکان ثابت به عنوان مرکزیت اجرای طرح مدرسه روستای کوشک است که محصول را در اختیار سایر روستاها قرار می دهد.

مکرمی درباره مرحله دوم این گفت: خشک کردن محصول خریداری شده به صورت سنتی در مکان های درنظر گرفته شده که محصول پس از تفکیک براساس انواع کیفیت، خشک و بسته بندی می شود. و در مرحله سوم، فروش محصول و انبارگردانی و عرضه محصول به بازار مورد سفارش است که این مرحله توسط مدیران اجرایی طرح (نمایندگان صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی) صورت می گیرد.

وی همچنین درباره میوه جات خشک شده در این طرح برای دم نوش های میوه ای و سبزیجات خشک شده نیز برای مصرف کارگاه های عرقیات و اسانس در بازار گفت: میزان اشتغال زایی این طرح نیز با توجه به اجرای مشترک در بین چند روستا حدود۵۰نفراز اعضای صندوقهای اعتبارات زنان روستایی به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به فعالیت کرد.

مکرمی درباره میزان اثربخشی، تبعات اجتماعی و اقتصادی این طرح اظهار داشت:از آنجا که انجام فعالیتهای گروهی باعث تقویت روحیه مشارکت در بین افراد می شود، در این طرح نیز که اعضایی از صندوقهای اعتبارات زنان روستایی در آن مشارکت دارند، علاوه بر ایجاد اشتغال و کسب راه درآمد برای خانوارهای روستایی باعث تقویت روحیه همکاری و انجام فعالیتهای گروهی ساماندهی شده در صندوقهای اعتبارات  زنان  روستایی شده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه زنان در جامعه روستایی از حساسیت ها و تعصبات خاص فرهنگی و تا حدودی سنت هایی گذشتگان تاثیرپذیر هستند، از زمان اجرای طرحهایی به صورت گروهی و در مکانهای مورد اعتماد روستا که با هماهنگی شورای روستا در اختیارشان قرار داده شده است، نسبت به زمان های گذشته از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز اثرات قابل توجهی در سطح زندگی آنها داشته است که در مقایسه با گذشته این اثرات قابل توجه بوده است.    

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *