نشست کارگروه روسای مناطق سازمان های جهاد کشاورزی استان ها

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادرتخصصی؛ این نشست در دو بخش برگزار شد.

بخش اول: استفاده از طرح مولدسازی برای تامین سهم دولت در صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی

ابتدا ابوالقاسم شمس، عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی ارائه ای در خصوص بررسی طرح مولد سازی، سوابق استفاده صندوق ها از این طرح و راهکار های موثر برای استفاده حداکثری از آن جهت تامین سهم دولت در راستای افزایش سرمایه صندوق ها، به سمع و نظر حضار رساند. وی با اشاره به اینکه صندوق ها حمایت مالی مناسبی از سوی این طرح نشده اند، از حضار خواست تا حمایت های خود را برای تامین منابع از این طرح در استان ها به کار بگیرند.

خداکرم جلالی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور منابع طبیعی، با اشاره به سند امنیت غذایی مبنی بر این که باید ۸ درصد سرمایه گذاری کشور در بخش کشاورزی صورت بگیرد گفت: باید این میزان سرمایه گذاری در صندوق ها نیز صورت بگیرد. وی با اشاره به اهمیت صندوق ها در توسعه بخش کشاورزی، تاکید کرد که علاوه بر این منابع این طرح باید منابع دیگری نیز برای افزایش سرمایه صندوق ها در نظر گرفت.

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: در طرح مولد سازی فروش اموال مازاد به سختی انجام می شود ولی می توان با مصوباتی آن ها را مستقیما به صندوق ها داد. ضمنا در تخصیص این اموال نگاه سازه ای و  الزام تکمیل طرح های نیمه تمام وجود دارد که می توان در قعالیت صندوق ها پروژه های سازه ای مانند احداث گلخانه ها را جهت اسفاده از این طرح ذکر کرد.

محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در طرح مولد سازی برای تامین سهم دولت در صندوق ها، مصوبات انجام می شود ولی اعتبارات به صندوق ها تخصیص داده نمی شود.

عبدالکریم رضوی، پیشکسوت صندوق های توسعه کشاورزی ادامه داد: تکیه گاه توسعه بخش کشاورزی سرمایه گذاری است و تجربه نشان داده بانک ها در تامین این سرمایه خوب عمل نکردند ولی تشکل های مردمی مانند صندوق ها نقش مهمی در تامین سرمایه بخش داشتند.

مجتبی پالوج، قائم مقام موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: با توجه به اینکه ورودی سرمایه بخش کشاورزی کمتر از استهلاک آن است لذا این سرمایه در مسیر افول قرار دارد.

بشیر جعفری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی کمیسیونی برای تحقق شعار سال تشکیل شده است گفت که می توان از این کمیسیون استفاده نمود و چنین کمیته ای را می توان در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل داد تا مشارکت مردم در صندوق ها را افزایش داد.

موسوی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل هماهنگی امور استان های این وزارت گفت: باید سرمایه مورد نیاز صندوق ها بالاخص صندوق های استانی مشخص شود و از طریق وزیر جهاد کشاورزی به وزیر اقتصاد جهت استفاده از طرح مولد سازی برای تامین آن ارسال شود.

بخش دوم: کاهش سرمایه سهم دولت در صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی

علی درجانی، عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی در ابتدا گزارشی از سهم دولت در صندوق های شش گانه (استانی، شهرستانی، منابع طبیعی، منطقه ای و زنان روستایی) و ارزش اجتماعی به دست آمده در این صندوق ها به لحاظ حضور دولت در آن ها ارائه کرد.

علی صفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: علت اصلی تشکیل صندوق ها مشوق های حضور دولت در آن ها بوده است.

امیر حاجی احمدی، مشاور مدیرعامل شرکت مادرتخصصی گفت: در صورت کاهش سرمایه دولت، بخش خصوصی اجازه ورود دولت در صندوق ها را برای نظارت بر امور نخواهد داد. ضمنا مقیاس اقتصادی بودن هر صندوق باید مشخص شود.

محمد محمدزاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی با اشاره به تجربه دهه هشتاد که صندوق های زیادی تاسیس شدند ولی به علت عدم حضور دولت از بین رفتند گفت این تفکر نباید خدشه ای در فعالیت ها و توسعه صندوق ها ایجاد نماید.

سیدجمال مدرسی، عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی گفت صندوق ها به عنوان یک شرکت تحت قانون تجارت فعالیت می کنند و کاهش سهم دولت، امکان کنار گذاشتن آن توسط بخش خصوصی که بیشترین سهام را دارد.

پالوج اضافه کرد: اساس صندوق ها حمایت از بخش کشاورزی است و با حضور دولت این امر موضوعیت پیدا می کند. حدود یک ربع قرن از فعالیت صندوق ها می گذرد ولی به دلیل حضور دولت در آ ها هیچ گونه مشکلی در مدیریت منابع مالی آن دیده نشده است.

اکبر فتحی، انضباط مالی و اداری صندوق ها را بخاطر حضور دولت در صندوق ها دانست.

رضوی نیز گفت: صندوق های حمایت تنها نهاد مالی هستند که بر مبنای عدالت اجتماعی شکل گرفته اند.

قاسمی گفت: بخاطر تنوع صندوق ها نمی توان یک نسخه واحد برای همه آن ها به کار برد.

موسوی، با این جمع بندی که هیچ محدودیتی برای افزایش سهم بخش کشاورزی در صندوق ها وجود ندارد، از شرکت مادرتخصصی خواست تا اطلاعات به روز سرمایه مورد نیاز برای اقتصادی کردن فعالیت صندوق ها را تهیه کند و ارائه دهد.

عوض علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی در جمع بندی جلسه گفت که طرح به روز سازی سرمایه صندوق ها با توجه به ظرفیت های هر استان باید توسط سازمان های جهاد کشاورزی و با همکاری علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی تهیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *