معرفی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به نمایندگان مجلس

به گزارش روابط عمومی‌و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی؛ جلسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ومحیط زیست مجلس شورای اسلامی‌با سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، روز یکشنبه ۶ اردیبهشت ماه امسال در سالن جلسات شرکت مادر تخصصی برگزار شد.

در ابتدای جلسه سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی درباره چگونگی تشکیل شرکت مادر تخصصی و صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت:شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزیبا هدف  حمایت از توسعه سرمایه گذاری در زیربخش‌های زراعت و باغبانی، دامداری و دامپروری، جنگل و مرتع، شیلات و آبزیان و صنایع و خدمات مرتبط با وظایف وزارت جهاد کشاورزی آغاز به کار کرد و سپس بر همین  اساس صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاوزری با هدف صندوق حمایت از تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری و تولیدکنندگان و فعالان … تشکیل شد.

وی افزود: از سال ۸۳ تاکنون ۳۲ صندوق‌های استانی، ۴۰ صندوق‌های شهرستانی، ۸ صندوق تخصصی و محصولی و ۱۰ صندوق زنان روستایی و عشایری تشکیل شده است.

رضوی اردکانی تصریح کرد: صندوق‌ها با سرمایه اولیه حدود ۳۳ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال در سال ۱۳۸۳ شروع به فعالیت کردند که تا پایان ۱۳۹۳ میزان سرمایه آنها به ۸ هزار و۵۰۳ میلیارد و ۵۰۶ میلیون ریال رسیده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: تعداد تشکلهای سهام دار صندوق‌ها در سال ۱۳۸۳ برابر با ۱۴۵ تشکل بوده که این میزان در پایان سال ۱۳۹۳ به ۶۸۵۲ تشکل رسیده است. با توجه به شروع تشکیل صندوق‌های زنان و شهرستانی از سال ۱۳۸۹ که امکان عضویت افراد حقیقی و افراد مستقل در صندوق‌ها فراهم شد تاکنون نیز ۴۵۷۶۸بهره بردار حقیقی و ۲۰۳۷ بهره بردار مستقل سهام دار صندوق‌ها شده اند.

رضوی اردکانی درباره مجموع تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به سهام داران از ابتدای تشکیل صندوق‌ها تا دی‌ماه سال ۹۳، تصریح کرد: صندوق‌های غیردولتی بیش از ۳۷هزار میلیارد ریال به صورت قرض الحسنه باکارمزد حداکثر ۴ درصد به سهام‌داران پرداخت کرده‌اند.

وی درباره مجموع تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به سهام داران از ابتدای تشکیل صندوق‌ها تا پایان سال ۹۳، تصریح کرد: صندوق‌های غیردولتی بیش از ۳۷هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال به صورت قرض الحسنه باکارمزد حداکثر ۴ درصد به سهام‌داران پرداخت کرده‌اند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت:  اعتبارات دریافتی از محل عاملیت اعتبارات دولتی برای تامین سرمایه صندوق‌ها در پایان سال ۹۳ به میزان ۵ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال بوده است. همچنین توزیع اعتبارات از محل عاملیت اعتبارات دولتی تا پایان سال ۹۳ به مبلغ۲۷۲۷ میلیارد ریال است.

رضوی اردکانی گفت: برای با تشکیل۵۲ صندوق تخصصی و محصولی با سرمایه ای معادل ۵۲۰۰ میلیارد ریال(به ازای هر صندوق ۱۰۰ میلیارد ریال سهم دولت) و ۹۳ صندوق شهرستانی با سرمایه ای معادل ۴۵۵۷ میلیارد ریال (به ازای هر صندوق شهرستانی ۴۹ میلیارد ریال سهم دولت)  با سرمایه اولیه مورد نیاز ۱۴۵صندوق در طول برنامه ششم جمعاً ۹۷۵۷ میلیارد ریال است.  

وی افزود: همچنین تاکنون ۲۱ فعالیت‌ شاخص و نمونه توسط صندوق‌ها مانند مبادله خرما، تولید قند خرما و  صدور به اروپا،حمایت از زنجیره تولید میگو،بذر گواهی شده گندم، ذرت،گوشت قرمز عشایر و تولید محصولات گلخانه ای،تأمین عمده نهاده‌ها و … . انجام شده است.

رضوی اردکانی اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای افزایش سرمایه ۱۰۴ صندوق قبل از برنامه و ۱۴۵ صندوق که در برنامه ششم تشکیل خواهند شد را جمعاً ۲۲۹۰۰ میلیارد ریال (به ازای هر صندوق مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال سهم دولت) بیان کرد و گفت: جمع اعتبار مورد نیاز تشکیل و افزایش سرمایه صندوقها مبلغ ۳۲۶۵۷ میلیارد ریال است. همچنین با جلب مشارکت تعداد ۹۵۰ هزار تولید کننده بخش کشاورزی به عنوان بهره بردار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، در پایان برنامه سهامداران صندوق به یک میلیون بهره‌بردار خواهد رسید.

وی تصریح کرد: تامین سرمایه در گردش تعداد یک میلیون بهره بردار در سال پایانی برنامه حدود ۱۲۷۲۸۷ میلیارد ریال تسهیلات به بهره برداران پرداخت خواهد شد و به طور تجمعی نیز در پایان برنامه ششم حدود ۳۸۱۷۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به بهره برداران پرداخت خواهد شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزود: در طول برنامه حدود ۱۳۷۲۸ میلیارد ریال از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی سرمایه گذاری خواهد شد که معادل ۲۳ درصد سرمایه تجمعی در پایان برنامه ششم است.

رضوی اردکانی گفت: برای تحقق اهداف برنامه ششم شرکت مادر تخصصی و صندوق‌ها چالش‌هایی مانند موانع و مشکلات تامین منابع مالی مورد نیاز بخش وجود دارد که راه حل آنها شامل مواردی مانند تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی، اعطای تسهیلات قرض الحسنه از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به صندوق‌ها، تصویب حکم قانونی و ایجاد ردیف خاص در چارچوب برنامه ششم و قوانین بودجه سنواتی، تخصیص درصدی از تعرفه واردات نهاده‌ها و محصولات کشاورزی، تخصیص منابع حاصل از فروش شرکت‌های دولتی به صندوق‌ها است.

وی همچنین مسائل و مشکلات ساختاری، قانونی و حقوقی را به عنوان یکی دیگر از چالش ها بیان کرد و افزود: راه حل آن  نیز مواردی مانند بازتعریف و اصلاح ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۷ قانون افزایش بهره وری و ضرورت ارائه و تصویب ماده واحده قانونی جامع جدید، ضرورت تعریف و تصویب جایگاه حاکمیتی شرکت مادر تخصصی در ارتباط با صندوق‌ها، بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی شرکت مادر تخصصی، فراهم کردن شرایط معافیت‌های قانونی برای صندوق‌های غیردولتی همانند تشکل‌های بخش کشاورزی است.

رضوی اردکانی تصریح کرد: مسائل و موانع حاکم بر پذیرش و اجرای عاملیت اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز از دیگر چالش‌های تحقق اهداف برنامه ششم شرکت مادر تخصصی و صندوق‌ها است و راه حل آن رفع موانع و محدویت های عاملیت صندوق توسعه ملی از جمله مکانیزم پرداخت مستقیم منابع، تضامین و …است.

در ادامه رئیس کمیسیون و برخی از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ومحیط زیست مجلس شورای اسلامی‌سوالاتی را درباره چگونگی معرفی صندوق‌ها در مناطق مختلف کشور، دیگر ظرفیت‌های صندوق و … مطرح کردند و علیرضا اشرفی و ابوالقاسم شمس، اعضای هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توضیحاتی ارائه کردند.

قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی: 

صندوق ها به غیر نهاد تامین مالی، یک نهاد توسعه ای محسوب می شوند

همچنین عوض علیزاده، قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هم در پایان گفت: تشکیل صندوق‌ها در ابتدا با رویکرد تامین منابع مالی بود اما پس از دیدن عملکردی که صندوق‌ها در طول یک دهه از خود بروز دادند، به این نتیجه رسیدیم که صندوق‌ها می‌توانند به عنوان یک زیرساخت و نهاد توسعه ای نیز فعالیت داشته باشند و با ظرفیت بخش خصوصی و سیاست‌ها و برنامه‌ها در بستر غیردولتی به غیر تامین مالی، بیشتر مسائل بخش کشاورزی را حل کنند.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌خواست، صندوق‌ها را تنها به  دید مجموعه ای برای تامین مالی برای تولید کنندگان بخش نبینند.

علیزاده افزود: استقرار زنجیره تولید به عنوان حلقه مفقوده در بخش کشاورزی است که ما باید آن را مد نظر قرار دهیم البته ما تاکنون موردی آن را اجرا کرده ایم. از طرفی با تشکیل صندوق‌ها یک رویکرد جدیدی در تخصیص بهینه منابع دولتی ارائه شد چرا که تا قبل از آن بودجه مصوب به نام کشاورز و به کام بانک‌ها بود اما با تشکیل صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی قدرت چانه زنی بهره برداران کشاورزی بالا رفت.

قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تصریح کرد: در افق ۱۴۰۴ صندوق‌ها می‌توانند نیاز سرمایه گذاری و سرمایه در گردش بخش را هم مدیریت و هم نظارت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *