فعالیتها و اقدامات انجام شده توسط صندوق شهرستان بشرویه ‏

مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تنها نهاد مالی-اعتباری غیردولتی بخش کشاورزی است که با مشارکت ۵۱ درصدی تولیدکنندگان و بهره‌برداران کشاورزی در بخش غیردولتی تشکیل شده‌ است، لذا این صندوق ها در بکارگیری ظرفیت‌های غیردولتی به منظور تأمین مالی و ارتقای نرخ رشد سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی بسیار موثر است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی: محمد اسماعیلی اول مدیر عامل صندوق توسعه کشاورزی شهرستان بشرویه در گفتگو با روابط عمومی شرکت مادر تخصصی، در مورد فعالیتهای این صندوق گفت : از آنجایی که کشاورزی و دامداری نقش زیادی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند و زیر بنای توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می شود؛ ولیکن از سویی بحران خشکسالی و قهر طبیعت شرایط سختی را برای این قشر سخت کوش بوجود آورده است، درصدد هستیم در آینده نزدیک با درنظرگرفتن الویت ها و ظرفیت های شهرستان، شرایط را برای ارائه خدمات حمایتی مناسب و شایسته به کلیه سهامداران عزیز فراهم نماییم.

وی افزود : توفیق خدمت به قشر زحمتکش کشاورز باعث خوشوقتی و مسرت است و مجموعه صندوق افتخار دارد امانت دار سهامداران محترم بوده و در جهت حفظ و حراست از امانت واگذار شده، از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نورزیده و در راستای تحقق  اهداف و به منظور ادامه روند پویایی و موفقیت صندوق در جهت اصلاحات اساسی و متنوع سازی، فعالیت و خدمات و استفاده بهینه از موقعیت های بازار سرمایه، اقدامات اساسی را به عمل آورده و برنامه های خود را براساس رضایت مندی، حفظ و ارتقای منافع اعضا بکارگیرد.

 اسماعیلی افزود: صندوق حمایت ازتوسعه بخش کشاورزی شهرستان بشرویه در تاریخ ۱۶/۰۴/۱۳۹۲ با تصویب اساسنامه توسط مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام تاسیس و در تاریخ ۰۶/۰۵/۱۳۹۲ در قالب شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه ۰۰۰/۹۹۰/۷۶۷/۲۲ ریال و مشارکت ۵۴ درصدی مردم تحت شماره۱۱۹۰ به ثبت رسید.

فعالیت اصلی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستانی؛ اعطای تسهیلات به موقع و بجا جهت تمام یا بخشی از سرمایه در گردش تولید و انجام طرح های سرمایه گذاری کوچک و متوسط به تولیدکنندگان و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و جذب مستمر منابع مالی تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی به منظور تقویت و افزایش سرمایه و همچنین فراهم نمودن زمینه تثبیت درآمد کشاورزان با مشارکت مالی دولت و کشاورزان می باشد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سرمایه صندوق ۰۰۰/۸۷۰/۶۵۵/۲۳ ریال می باشد و باتوجه به تقاضای مکرر کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان، درصدد افزایش سرمایه و استفاده از ظرفیت های قانونی جذب منابع دولتی جهت پذیرش متقاضیان هستیم.

 

وی اهم اقدامات و فعالیت های صندوق  در دوره اول هیئت مدیره (۹۲-۹۴) را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- پرداخت تسهیلات به تعداد ۴۳۷ نفر به ارزش ۵۰ میلیارد ریال با کارمزد ۴ درصد. 

۲- پرداخت ۲۵ مورد تسهیلات ضروری به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی صندوق.  

۳- معرفی ۳۰۰ نفر از بهره برداران بخش کشاورزی به بانک های طرف قرارداد جهت دریافت تسهیلات به ارزش ۵۸ میلیارد ریال از محل کارکرد حساب صندوق؛ به تفکیک:

      *    بانک کشاورزی: معرفی ۲۲۷ نفر، مبلغ ۵۰ میلیارد ریال با نرخ ۱۸ تا ۲۱ درصد

      *    بانک توسعه تعاون: معرفی ۴۵ نفر، مبلغ ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال با نرخ ۲۲-۲۴ درصد

      *    بانک مهرایران: معرفی ۸ نفر، مبلغ ۸۵۰ میلیون ریال با نرخ ۴ درصد (قرض الحسنه)

      *    بانک مهر اقتصاد : معرفی ۲۰ نفر، مبلغ ۲ میلیارد ریال با نرخ ۱۴ درصد

 

۴- برگزاری جلسات متعدد با مدیران بانک های شهرستان درخصوص جذب منابع بانکی کم بهره و ارائه خدمات مناسب

۵- ارائه طرح توجیهی به شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و کسب مصوبه و موافقت آن شرکت جهت معرفی به مدیریت شعب بانک کشاورزی استان به منظور دریافت تسهیلات به مبلغ ۶۵۰۰ میلیون ریال.

۶- برگزاری تعداد ۴۵ جلسه توسط اعضای هیئت مدیره جهت تصمیم گیری در خصوص مسائل مختلف صندوق. 

۷- مشارکت صندوق در خرید جو مازاد کشاورزان و تامین کود شیمیایی به مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲.

۸- تامین نقدینگی تشکل های بخش کشاورزی به منظور خرید و تامین نهاده های زیربخش های مختلف به ارزش ۵ میلیارد ریال.

۹- اعطای تسهیلات به موقع و کم بهره جهت تامین خوراک و نهاده های دامی و عشایری به ارزش ۱۶۰۰ میلیون ریال.

۱۰- تامین به موقع سرمایه در گردش مرغداری های شهرستان بالغ بر ۲۵۰۰ میلیون ریال

۱۱- توزیع اعتبارات آبیاری تحت فشار و کم فشار به ارزش ۵۳۴۱ میلیون ریال. 

۱۲- توزیع اعتبارات مرمت و بازسازی قنوات به ارزش ۱۴۰۰ میلیون ریال.

۱۳- پرداخت تسهیلات با کارمزد ۷ درصد به کمباین های بومی (از محل کارکرد حساب)

۱۴- پیگیری جهت تسهیلات کوتاه مدت و کم بهره به ارزش ۳ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت مادرتخصصی.

۱۵- اعطای تسهیلات به تشکل های بخش کشاورزی جهت تامین کود بهاره شهرستان به ارزش یک میلیارد ریال.

۱۶- پیگیری جهت افزایش سرمایه به ارزش ۶۰ میلیارد ریال.

 

اسماعیلی همچنین در خصوص برنامه ریزی های کلان و راهبردی و ترسیم چشم اندازآتی صندوق گفت : وجود ۴۳۲۵
بهره بردار و تشکل فعال در بخش کشاورزی شهرستان بشرویه، سطح زیر کشت بیش از ۲۷۰۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی، ۵۳۸ منبع آبی، مقام اول این شهرستان در تولید محصولاتی نظیر پسته، پنبه، خاکشیر و خربزه در سطح استان، نشان از سهم بالای کشاورزی در اقتصاد منطقه داشته و یکی از راهکارهای مهم ایجاد و توسعه اشتغال می باشد.

برای دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی در منطقه، این صندوق مصمم است با به جریان درآوردن سرمایه خرد و راکد کشاورزان و هدایت آنها به سرمایه گذاری های مولد موجبات ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد آنها را فراهم نماید.

از آنجا که بخشی قابل توجهی از تولیدات دامی و کشاورزی کشاورزان بر دوش خرده مالکان روستایی منطقه می باشد لذا اتخاذ سیاست های مناسب جهت شناسایی و ارزیابی مشکلات موجود و ایجاد محیط اقتصادی مناسب برای روستائیان جهت توسعه روستایی و کشاورزی از جمله اهداف مد نظر صندوق خواهد بود.

در این خصوص تلاش جهت تحت پوشش قرار دادن تمام کشاورزان و دامداران جهت تامین سرمایه از طریق سهامدار نمودن آنها در اولویت کاری صندوق می باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: اهداف و برنامه های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بشرویه را میتوان در چند محور به شرح زیر خلاصه نمود:

 الف- برگزاری جلسات با مراکز فروش از قبیل فروشگاه های سموم کشاورزی، مواد غذایی، پوشاک، مراکز فروش نهاده های دامی و کشاورزی، مراکز تفریحی و اقامتی، داروخانه دامی و بیمه شخص ثالث و درمان تکمیلی و انعقاد تفاهم نامه در زمینه های مذکور جهت ارائه خدمات با تخفیف ویژه به سهامداران صندوق.

 ب- جذب تسهیلات بانکی کم بهره و مناسب توسط صندوق و توزیع آن بین اعضا

 

ج- جذب تسهیلات قرض الحسنه (و یا با بهره کم) از شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توزیع آن بین سهامداران

 د- جذب منابع دولتی و استفاده از ظرفیت های قانونی بودجه جهت افزایش سرمایه.

 وی همچنین در خصوص افزایش سرمایه گفت: باتوجه به مجوز مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۵/۰۷/۱۳۹۲ به منظورافزایش توان صندوق وسودآوری بیشتر،صندوق اقدام به افزایش مداوم سرمایه جهت نیل به اهداف ترسیم شده دراولویت های کاری هیأت مدیره می باشد. بر این اساس صندوق قصد دارد طی سالیان آتی با روندی آرام وصعودی نسبت به افزایش سرمایه اقدام نماید.

 بدین منظور ضمن پیگیریهای بعمل آمده جهت افزایش سرمایه و انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه (شرکت مادرتخصصی- سازمان محترم جهادکشاورزی- فرمانداری شهرستان و نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی) افزایش سرمایه به ارزش ۶۰ میلیارد ریال پیش بینی گردیده است که حدود ۱۰ میلیارد ریال آن تا پایان سال ۱۳۹۴ محقق خواهد شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *