فرآیند تشکیل صندوقهای غیردولتی شهرستانی

 

فصل یک

 

فرآیند تشکیل

صندوقهای غیر دولتی شهرستانی

حمایت از توسعه بخش کشاورزی

 

 

 

فصل یک:

فرآیند تشکیل صندوقهای غیر دولتی شهرستانی

 

بمنظور هماهنگی و برنامه ریزی لازم در تشکیل صندوقهای غیر دولتی و آشنایی سازمانها /مدیریتها وفرمانداریها با روند و چگونگی شکل گیری صندوقها، روش های همکاری فی ما بین دستگاه های دولتی و تولید کنندگان، بشرح زیر انجام خواهد پذیرفت.

 

مرحله اول:

– اطلاع رسانی عمومی توسط شرکت مادر تخصصی به :

الف- سازمانها, مدیریتهای جهادکشاورزی شهرستانی وفرمانداریها وبخش داریها وشوراهای اسلامی روستا

ب- تولیدکنندگان به منظور مشارکت در تشکیل صندوق.

 

مرحله دوم :

لف) دریافت درخواست و پیشنهاد مکتوب :

برای شروع فرآیند تشکیل صندوق، پیشنهاداتی که به یکی از طرق زیر به شرکت مادر تخصصی برسد قابل بررسی و پیگیری می باشند.

● پیشنهادات رسیده از سوی سازمان جهاد کشاوری استان ویامدیریت جهاد کشاورزی شهرستان،

● پیشنهادات رسیده از فرمانداری ها

● پیشنهادات رسیده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پس از هماهنگی با سازمان جهاد کشاوری قابل پیگیری برای نشکیل صندوق میباشد

● پیشنهادات ارائه شده توسط جمعی از تشکلهای تولیدی بخش کشاورزی با هماهنگی با سازمان یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان

● پیگیری نتایج حاصل از مطالعات کاربردی(شرکت مادر) مبنی بر لزوم تشکیل صندوق شهرستان.

 

ب) برگزاری جلسه اطلاع رسانی تکمیلی و تفصیلی :

جلسه مدیر عامل شرکت مادر تخصصی با ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان – مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان وفرمانداری و توافق در خصوص پی گیری تشکیل جلسات اطلاع رسانی و سپس برگزاری جلسات اطلاع رسانی تفصیلی سازمان وشهرستان با مدیران شرکت مادر تخصصی 

ج) انجام تفاهم کلی :

امضاء تفاهم نامه فی مابین مدیر عامل شرکت مادر تخصصی با سازمان و فرمانداری برای تشکیل کمیته کارشناسی وهمچنین تعیین موارد ذیل

– تعیین سرمایه صندوق

– تعیین در صد سهم دولت

– تعیین سهم تولید کنندگان غیر دولتی

– تعیین زمان تشکیل

– تعیین وتفکیک وظایف سازمان وشرکت براساس فرآیندطرح تاسیس صندوق

د ) تشکیل کمیته کارشناسی:

به منظور برنامه ریزی و استخراج چارچوبهای لازم در تدوین طرح تاسیس و ارسال آن توسط سازمان به شرکت مادر تخصصی، کمیته ای مرکب از اعضاء زیر در محل سازمان/مدیریت جهاد تشکیل می شود .

۱- نماینده شرکت مادر تخصصی ( مدیر امور توسعه عملیات ، امور نماینگان ومجامع ).

۲– نماینده سازمان با هماهنگی شرکت مادر تخصصی .

۳– مدیران ذیربط از سوی هر یک از طرفین.

۴-هفت نفر کارشناس خبره، معتمد و ذی نفوذ از میان تولید کنندگان مستقل ودر محدوده روستا.

۵- نماینده فرمانداری

۶- مدیرعامل صندوق استان

وظایف این کمیته در دستورالعمل اجرائی تشکیل صندوقهای غیر دولتی شهرستانی بطور مبسوط آورده شده است.

مرحله سوم :

الف) بررسی طرح تاسیس :

طرح تاسیس پیشنهادی، توسط شرکت مادر تخصصی طی مراحلی که در دستورالعمل اجرائی آورده شده است مورد بررسی قرار می گیرد .

ب) اعلام نظر شرکت مادر تخصصی در خصوص طرح تاسیس.

مرحله چهارم :

– برگزاری جلسات اطلاع رسانی تفصیلی با تشکلها :

۱- پس از اعلام نظر مثبت شرکت مادر تخصصی جلسات تفصیلی با حضور اعضاء کمیته کارشناسی ،بخش داریها؛ دهداریها ،اعضای شوراهای اسلامی روستاهای ذیربط با دعوت فرمانداری ومدیریت جهاد کشاورزی بمنظور اعلام اهداف، فعالیت ها ، سرمایه وسایر ویژگیهای صندوق و تشریح طرح تاسیس تشکیل خواهد شد.

۲- اعلام توافق تشکلهای مستقل غیر فراگیر وشوراها با امضاء لیست مربوطه نسبت به تسهیم سهام تدوینی در طرح تاسیس و تنظیم صورتجلسه ای در این خصوص.

تبصره : در جلسه با اعضای شورای اسلامی نحوه تشکیل هیئت منخب وبررسی وظایف آن به شرح ذیل پردازحته می شود.

هیئت منتخب :

تولیدکنندگان و بهره برداران روستایی سهامدار از میان خود ۳ نفر را بعنوان هیئت منتخب برای حضور در مجمع انتخاب و معرفی مینمایند که علاوه برایفای وظایف نمایندگی تولیدکنندگان وبهره برداران روستایی (سهامداران) در مجمع عمومی صندوق ، در ارائه خدمات نمایندگی صندوق به سهامداران در چارچوب ضوابط ومقررات صندوق اتخاذ تصمیم می نمایند.

وظایف هیئت منتخب

– بررسی واتخاذ تصمیم بر کار درخواست تسهیلات سهامداران

– بررسی واعلام نظر در خصوص مستندات اعتبار سنجی سهامداران

– نظارت وپیگیری وصول مطالبات وباز پرداخت تسهیلات

– فراهم نمودن شرایط لازم برای تجهیز منابع مالی از روستائیان وکشاورزان

– ارائه پیشنهاد وطرح های زیر بنایی کشاورزی در حوزه روستا

– فراهم نمودن شرایط لازم برای اجراء وتحقق اهداف ووظایف صندوق در عرصه روستا

– نظارت بر فعالیت نماینده صندوق

مرحله پنجم :

پس از اعلام نظر مثبت شرکت مادر تخصصی نسبت به طرح تاسیس، کمیته اجرایی موسس بمنظور انجام وظایف مطروحه در دستورالعمل اجرائی با ترکیب ذیل تشکیل خواهد شد.

۱- نماینده شرکت مادر تخصصی (مدیر امور توسعه عملیات ، امور نماینگان ومجامع) .در راستای حمایت ازتشکیل هیئت موسس

۲- نماینده سازمان / فرمانداری برای پی گیری و تشکیل صندوق( افراد معرفی شده در کمیته کارشناسی) .

۳- هفت نفر تولید کننده معرفی شدهء قبلی در کمیته کارشناسی.

۴- مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای بخش کشاورزی استان

مرحله ششم :

برگزاری مجمع عمومی موسس مطابق با آیین نامه نحوه برگزاری مجامع عمومی 
صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی تشکیل خواهد شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *