صندوق توسعه بخش کشاورزی حمایت از امتداد بخشیدن به بخش های کشاورزی است

وی از عزم دولت برای رفع مشکلات کشاورزان خبر داد و افزود: دولت آماده است هر مشکلی در این زمینه را برطرف کند. چرا که ظرفیت ها و قابلیت های کشور در این عرصه بسیار است و می توان با بهره گیری از آن مسائل و مشکلات را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه دولت دارای نظامات، تعهدات، محدودیت‌ها، سیستم دیوانی و تامل های به جا و نابه جا است، افزود: نباید منتظر بود تا همه راهکارها برای رفع مشکلات از طرف دولت مطرح شود.

حجتی با اشاره به ضرورت امتداد بخشی در کشاورزی اظهار کرد: چرا تولید کننده شیر همواره باید نگران فروش شیر یا تولید کننده مرغ همواره نگران نهادهای لازم برای پرورش مرغ باشد.

وی توضیح داد: چرا تولید کننده شیر خودش دریافت کننده شیر نباشد و تولید کننده مرغ خود عرضه کننده نهاده های دامی نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در آمریکا ۱۲۰ میلیون تن شیر توسط خود تولید کنندگان دریافت می شود و فراوری آن توسط تولید کننده انجام می پذیرد.

وی با بیان اینکه بخش فراوری در کشور ما کم لطفی می کند، افزود: اگر صنعت فراوری در اختیار کشاورز باشد با این کم لطفی ها مواجه نخواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در خصوص مرغداری ها به دنبال تکمیل زنجیره تولید هستیم، افزود: تلاش کردیم مرغ به قیمت مرغداری دارای بهره وری متوسط خریداری شود.

وی به مشکلات تعیین قیمت مرغ اشاره و خاطر نشان کرد: با حکمیت سازمان حمایت، مبلغ ۶۷۰۰ تومان برای خرید مرغ با مشخصات مصوب تعیین شد.

وی اظهار کرد: روزانه ۳۰۰تا ۴۰۰تن مرغ جمع آوری و انبار می شود و این بخاطر آن است که در این زمینه بیش از نیاز تولید داریم.

حجتی با بیان اینکه تولید به اندازه مصرف کار بسیار مشکلی است، گفت: نباید انتظار داشت که به اندازه مصرف کشور تولید کرد که چیزی کم یا زیاد نیاید، هر چند در این زمینه تلاش کرده ایم و می کنیم ولی کاری بسیار سخت است.

وی اظهار کرد: ذخیره سازی تنها راه حل نیست زیرا برخی محصولات مانند تخم مرغ قابلیت ذخیره بالا را ندارند ولذا باید به دنبال توسعه بازارها و صادرات بود.

وی با بیان اینکه تراز گوشت و لبنیات ایران مثبت است، افزود: در زمینه لبنیات پس زدگی داریم و تلاش می کنیم. از طرفی با ایجاد نمایشگاههایی در کشورهای مختلف به دنبال جذب بازارهای جدید هستیم.

حجتی با اشاره به ضرورت صادرات در بخش های مختلف کشاورزی برای فروش مازاد نیاز داخل، ادامه داد: در زمینه صادرات نیز مشکلاتی همچون فقدان زیر ساخت های لازم وجود دارد که ستادی برای توسعه صادرات و رفع نواقص و معایب در این زمینه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مشکلات گلخانه ها اظهار کرد: به دنبال ایجاد خطوط اعتباری و فراهم کردن تسهیلات لازم به منظور پشتیبانی در این بخش هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به مشکلات کم آبی در کشور و کاهش مصرف آب در گلخانه ها به دنبال افزایش کاشت سبزیجات گلخانه ای و ایجاد محدودیت ها برای کاشت بیرون از گلخانه هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه آب نقش وزارت کشاورزی بعد از تخصیص آب است، گفت: قبل از این مرحله امور آب به عهده وزارت نیرو است.

وی تصریح کرد: به عنوان عضوی از کابینه مشکلات کشاورزان را در زمینه بحران کمبود آب و خشکسالی قبول دارم و همواره بر رفع این نیاز در دولت تاکید کرده ام.

حجتی با بیان اینکه بخشی از مشکل کمبود آب به واسطه سوء مدیریت ها بوده است، افزود: دولت به شدت به دنبال رفع این سوء مدیریت ها است.

وی راهکار دیگر حل بحران آب را بهره گیری از فناوری های روز بیان و اضافه کرد: سیستم های تحت فشار یکی از این راهکارها برای کاهش مصرف آب است.

حجتی با بیان اینکه گران ترین آب کشاورزی در جهان مربوط به ایران است، افزود: ۹۰درصد محصولات کشاورزی با آبی که برای آن هزینه پرداخت می شود تولید و ۱۰درصد با آب رایگان است در حالی که در جهان ۷۰درصد محصولات با آب با بهای صفر و ۳۰ درصد محصولات کشاورزی با پرداخت هزینه آب تولید می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولید محصولات کشاورزی در کشورهای دیگر گفت: به دنبال پیگیری این مساله با برخی کشورها از جمله کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هستیم.

همچنین در این نشست دو ساعته نمایندگان تشکل های کشاورزی در بخش های نظام صنفی کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبور داران ، تولید کنندگان محصولات گلخانه ای، تولید کنندگان بذر و پرورش دهندگان آبزیان به بیان دیدگاه ها، مشکلات و پیشنهادهای خود پرداختند.

علاوه بر این، عباس مقتدایی رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، مجید منصوری نماینده لنجان، سکینه عمرانی نماینده مردم سمیرم، محمدعلی اسفانی نماینده مردم فریدونشهر،داران، چادگان و بوئین و میاندشت، حسینعلی حاجی نماینده مردم شاهین شهر و میمه نیز در این نشست به بیان دیدگاه ها، پیشنهادها و مشکلات بخش کشاورزی پرداختند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *