صندوق یکی از بازوان اصلی کمک کننده به بخش کشاورزی

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی، علیرضا اشرفی، عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در مجمع عمومی و فوق العاده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته، افزود: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور تاکنون اینتسهیلات را با نرخ چهار درصد به تولید کنندگان، بهره‌برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی پرداخت کرده است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال سرمایه صندوق به هزار میلیارد تومان افزایش یابد و در نتیجه بتوان به بخش کشاورزی تسهیلات بیشتری را عرضه کرد.

اشرفی با بیان اینکه بیش از ۹۰ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور تشکیل شده افزود: از این تعداد ۳۲ صندوق استانی، ۷ صندوق تخصصی محصول ملی، ۱۰ صندوق زنان روستایی و ۴۰ صندوق شهرستانی با سرمایه‌ ۸۰۰ میلیارد تومان مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: به استناد ماده ۱۲ قانون، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده که صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را با مشارکت دولت و تولید کنندگان بخش کشاورزی  تشکیل داده، که ۴۹ درصد سهم دولت و ۵۱ درصد نیز سهم تولید کنندگان، تشکل‌ها و بهره‌بردان بخش کشاورزی است.

اشرفی بیان کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی دارای سابقه ۸ تا ۹ ساله بوده و ۱۳۷ تشکل از تعاونی‌ها و اتحادیه های فراگیر بخش کشاورزی عضو صندوق هستند که به تمامی زیربخش‌های بخش کشاورزی تسهیلات و خدمات پرداخت می‌کند، این صندوق در کوتاه‌ترین زمان ممکن تسهیلات و خدمات را ارائه می‌دهد.

تخصیص ۱۵۵ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای اجرای روش های نوین آبیاری توسط صندوق

علی بابایی،رییس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه صندوق نقش تاثیرگذاری در پرداخت وام های ارزان قیمت و سایر خدمات به زیر بخش های مختلف کشاورزی استان بر عهده دارد، افزود: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی به استناد ماده ۱۲قانون وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

بابایی گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سطح استان مرکزی تشکیل شده که ۴۰درصد کشاورزان استان به نوعی تحت پوشش آن قرار دارند. این صندوق که ۱۳۷تشکل از تعاونی ها و اتحادیه های فراگیر بخش کشاورزی عضو این صندوق و از سهام‌داران آن هستند.

بابایی با اشاره به سرمایه نخست صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت: سرمایه اولیه این صندوق حدود یک میلیارد تومان بوده که با همکاری سهام‌داران تأمین شده است. با همت سهام‌داران و کمک‌های بلاعوض دولت تاکنون سرمایه صندوق به حدود ۱۷میلیارد تومان رسیده است که با این رقم می‌توان در توسعه بخش کشاورزی اقدامات مناسبی را در دستور کار قرار داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ‌مرکزی تصریح کرد: از اولویت‌های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی و مهم‌ترین اقداماتی که مسئولان باید انجام دهند، حمایت از بخش کشاورزی، زنجیره تولید، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، توسعه صادرات، آموزش بهره‌برداران است که باید در اولویت اول قرار گیرد و جزو برنامه‌های کاری برنامه‌های صندوق خواهد بود.

بابایی با اشاره به میزان سهام این صندوق اعلام کرد: در حال حاضر ۵۵درصد سهام این صندوق متعلق به بخش خصوصی بوده و ۴۵درصد سهام متعلق به دولت است که نمایندگان دولت نیز برای نظارت حضور دارند.

وی با اشاره به عاملیت اعتبارات دولتی توسط صندوق از تخصیص ۱۵۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای اجرای روش های نوین آبیاری خبر داد و افزود: برآورد می کنیم حدود ۳هزار هکتار از اراضی استان با این اعتبار تحت پوشش قرار بگیرد.

پرداخت بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت

محمدرضا خالقی اردهالی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی نیز در این جلسه با اعلام مشارکت ۹۸.۹ درصدی سهامداران افزود: مجمع عمومی عادی سهام داران صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت بی نظیر و با دستور بررسی صورت‌های مالی، گزارش عملکرد یک ساله صندوق و همچنین انتخاب هیئت مدیره و بازرس برگزار شد.

وی گفت: در سال مالی گذشته از اول مهرماه ۹۲ تا ۳۱ شهریورماه ۹۳ بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده است. عمده تسهیلات با کارمزد ۴ درصد پرداخت شده و بخشی از تسهیلات نیز از منابع بانکی تأمین و در اختیار زیر بخش‌های مختلف بخش کشاورزی قرار گرفته است.

خالقی بیان کرد:  اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان، اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان، اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان، شرکت تعاونی تولید روستایی هفتاد قله و شرکت مادر تخصصی به عنوان اعضای هیئت مدیره به مدت ۲ سال و اتحادیه امین صنعت دامپرورری به عنوان بازرس به مدت یک سال انتخاب شدند.

خالقی اردهالی، مدیریت بهینه منابع مالی بخش کشاورزی، تجمیع سرمایه و در نهایت ارتقای نرخ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را از اهداف این صندوق دانست و اعلام کرد: این مسائل با پرداخت وام های کم بهره، سریع و آسان، تضمین سهامداران نزد بانک ها و جذب منابع مالی بانک ها و… انجام میدهیم.

وی در ارتباط با دستور کار مجمع فوق العاده گفت: بررسی گزارش هیئت مدیره برای افزایش سرمایه صندوق تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال دستور کار مجمع فوق العاده بود. سرمایه کنونی صندوق استان مرکزی بالغ بر ۱۷۴ میلیارد ریال است که با مشارکت دولت و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه ‌های مختلف بخش کشاورزی استان تأمین شده است. با موافقت مجمع عمومی سهامداران به هیات مدیره اجازه داده شد که برای دو سال اینده سرمایه صندوق را به ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد.

مدیرعامل صندوق خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در تامین منابع مالی مورد نیاز بخش کشاورزی استان تاثیر گذار باشیم، رسیدن به سرمایه ای برابر دست کم ده درصد از ارزش تولیدات کشاورزی استان اجتناب ناپذیر است و تحقق این رقم افزایش سرمایه، منوط به تأمین سهم شرکت مادر تخصصی به نمایندگی از دولت و سهم تشکل‌های بخش خصوصی خواهد بود.

 وی گفت: تلاش می‌کنیم در این راستا تفاهم‌نامه‌ای که بین استاندار مرکزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی به امضا رسیده و قرار است بر این اساس هر کدام از این ۳ دستگاه رقم ۷۰ میلیارد ریال بابت افزایش سرمایه و تأمین سهم دولت در سرمایه صندوق پرداخت کنند، محقق شود و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز بر اساس همان تفاهم نامه متعهد شده ۲۱۰ میلیارد ریال از بخش خصوصی برای افزایش سرمایه صندوق گردآوری نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *