صندوق های زنان روستایی و عشایری نقش بسزایی در توانمندسازی زنان روستایی دارند

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ زهرا دلشب، تسهیلگر نمونه زن روستایی در سال زراعی ۱۳۹۳ در سی‌امین آئین تجلیل و انتخاب نمونه های برتر بخش کشاورزی در حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور، محمود حجتی؛ وزیرجهاد کشاورزی، عباس رجائی؛ رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اسکندر زند؛ معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و تعدادی از مسئولان و مدیران سازمان های وابسته و ۸۱ تن از نمونه های منتخب بخش کشاورزی اظهار داشت: زنان برای توسعه فعالیت های اقتصادی خود نیاز به سرمایه دارند لذا براساس یک تجربه جهانی، وزارت جهاد کشاورزی پیش از ۱۵ سال است که از تشکل های محلی به عنوان صندوق های اعتبار خرد زنان روستایی و عشایری حمایت می کند. این صندوق ها با پس انداز مردم شکل می گیرند.

وی افزود: از آنجا که آنها به دلیل نداشتن ضامن، وثیقه و مالکیت امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی را ندارند؛ بنابراین صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در سطح شهرستان ها ایجاد  شد که در توانمند سازی زنان روستایی و عشایری می تواند نقش پر رنگ ایفا کند.  چرا این صندوق ها براساس قانون تجارت ثبت شده اند و زیر نظر شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فعالیت می کنند.

دلشب گفت: از حسن نظر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به معرفی خودم به عنوان تسهیلگر نمونه روستایی تشکر می کنم. همچنین از زحمات تمام بانوان تسهیلگر روستایی و عشایری که به صورت داوطلبانه و بدون هیچ گونه چشم داشتی برای افزایش دانش و بینش زنان روستایی و عشایری و بهبود معیشت آنها تلاش می کنند، صمیمانه سپاسگزاری می نمایم.

این تسهیلگر نمونه اظهار داشت: به عنوان عضوی از جامعه بزرگ تسهیلگران روستایی که همواره در کنار روستایان بوده ام، با آنها زندگی کرده ام و تلاش ها و توانایی ها و مسائل و مصائب آنها را از نزدیک لمس نموده ام. می خواهم از این فرصت استفاده کنم و چند موضوع را با شما در میان بگذارم. و آن این است که زنان روستایی و عشایری از دیرباز دوشادوش مردان برای تامین معاش خانواده کار کرده اند. امروزه با افزایش مهاجرت مردان و جوانان و بالارفتن سطح سواد و دانش دختران روستایی، نقش اقتصادی آنها پررنگ تر و انتظار آنها از خودشان بیشتر شده است. بیکاری جوانان و دسترسی به مواد اولیه در روش، انگیزه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای جدید را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: زنان برای تولید پایدار دسترسی به بازارهای خوب، نیازمند آموزش فنون و ترویج روش های جدید هستند. بنابراین لازم است با شیوه های نویت تولید، فرآوری و بازاریابی آشنا شوند. اما حضور متولیان آموزشی ترویجی در روستا بسیار ضعیف است و برنامه های آموزشی و توانمندسازی تنها از طریق وزارت جهاد کشاورزی ارائه می شود که این برنامه نیز در مقایسه با حجم بسیار ناچیز است.

دلشب با اشاره به پنج میلیون زن روستایی و عشایری بالای ۱۸ سال گفت: این زنان نیروی بالقوه آماده کار و فعالیت اقتصادی هستند؛ از این رو از محضر مسئولان تقاضا دارم، برنامه و منابع مالی مستقلی برای آموزش و ترویج زنان روستایی و عشایری به عنوان گروه خاصی که می توانند در توسعه کشاورزی و روستایی نقش آفرینی کنند و از مهاجرت بی رویه جلوگیری نمایند، پیش بینی شود.

این تسهیلگر زن با بیان اینکه کار در روستا سخت است، افزود: وقتی برنامه ها کلی طراحی می شود و گروه هدف مشخص نیست در درجه اول روستا و سپس زنان روستایی و عشایری نادیده گرفته می شوند.

وی در پایان درخواست کرد: با توجه به نقش خطیر تسهیلگر زن توسعه روستایی که به عنوان بازوان توانمند کارشناسان عشایری هستند افزایش یابد و آموزش های لازم درخصوص توانمندی هر چه بیشتر آنان صورت پذیرد. همچنین پیشنهاد راه‌اندازی یک سایت و لینک کردن تمام نمونه های ملی و فراهم نمودن زمینه تبادل اطلاعات به منظور آموزش و تبادل تجربات و مشاوره در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی را ارائه کرد. .

 

دلشب افزود: برپایی کارگاه های آموزشی و یادگیری های ملی و منطقه ای با حضور صاحبنظران، استادان دانشگاه و کارآفرینان برتر کشور برای ارائه فنون و تکنیک های کاربردی کارآفرینی در سطوح خرد روستایی و پیگیری و فراهم آوردن زمینه حضور زنان تولیدکننده در بازارهای داخلی با کمترین هزینه به عنوان آخرین درخواست زنان روستایی و عشایری می باشد. و امیدوارم که این گردهمایی دستاورد های خوبی برای روستائیان و عشایر به ویژه زنان روستایی و عشایری داشته باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *