صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی پیشرو در حمایت از کشاورزان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، در پنجمین جلسه هم افزایی دستگاه های موثر در زمینه توسعه روستایی و اقتصادی نمودن فعالیت ها در روستا که با حضور بیش از ۲۶ ارگان و نهاد فعال در حوزه روستا در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در ابتدا سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: در بحث توسعه روستا یکی از برنامه های مهم ترین اصول توسعه بخش کشاورزی است.

وی گفت: ما باید مسئله سرمایه گذاری در این بخش تولیدی را مدنظر قرار دهیم، چرا که براساس الزامات و ضوابط خاص روستایان قادر به حل مشکلات مالی و سرمایه گذاری خود در بخش تولید نیستند.

رضوی اردکانی افزود: بخش کشاورزی بخشی زنده و پویاست که اگر تامین اعتبار آن به موقع نباشد، نمی تواند در این زمینه موثر واقع شود. چرا که روستایی آن را در غیر جایگاه تولید مصرف می کند و در نهایت هم تولید انجام نمی شود وهم به قرض تبدیل می شود اما اگر ما بتوانیم به روستایی در زمان مناسب تسهیلات مورد نیاز او را با کارمزد کم و بدون وثیقه های سنگین پرداخت کنیم. در راه توسعه پایدار روستا نقش پررنگی را ایفا خواهیم کرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت:  با ایجاد نظام تامین مالی جامعه روستایی رو به توسعه و پیشرفت خواهد رفت. چنانچه هم اکنون صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی پیشرو در حمایت از کشاورزان هستند.

در ادامه عوض علیزاده مقدم، عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی  گفت: در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، برای ساماندهی و تامین اعتبارات مالی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی از سال ۷۹ به دنبال ایجاد نهادی برای همکاری تولیدکنندگان و تشکل های این بخش با یکدیگر بود که در نهایت از سال ۸۳ شرکت مادر تخصصی ایجاد شد و پس از یک سال کار پژوهشی دست به ایجاد صندوق های استانی زد چنانچه تعداد صندوق های استانی از ۹ صندوق استانی به ۳۸ صندوق استانی در حال حاضر رسیده است.

وی افزود: از ۸۴ صندوق غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی ۳۱ صندوق استانی، ۱ صندوق منطقه ای، ۶ صندوق تخصصی و ملی،  ۳۶ صندوق شهرستانی و ۱۰ صندوق زنان است. سرمایه اولیه ۸۴ صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در حدود  ۸۶۹ میلیارد و ۳۲۷ میلیون ریال بوده و سرمایه صندوق های مزبور در سال۹۳  به ۷ هزار و ۷۲۰میلیارد ریال رسیده است.

علیزاده مقدم تصریح کرد: مجموع تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به سهام داران از ابتدای تشکیل تا پایان تیرماه سال ۹۳، در مجموع ۳۱ هزار و۱۴۱ میلیارد ریال بوده که از این میزان نزدیک به ۹۰ درصد تسهیلات قرض الحسنه با نرخ کارمزد حداکثر ۴ درصد از محل منابع داخلی صندوق ها و شرکت مادر تخصصی تامین شده است.

وی افزود: از محل اعتبار  ماده ۱۲ قانون وزارت جهاد کشاورزی نیز از بدو تاسیس شرکت مادر تخصصی تا پایان مردادماه ۱۳۹۳، سازمان های جهاد کشاورزی استان ها ۳۴۱ ملک به ارزش حدود ۹۴۴ میلیارد ریال به فروش رسانده و به خزانه واریز کردند که خزانه نیز حدود ۶۷۸میلیارد ریال از طریق وزارت جهاد کشاورزی به شرکت مادر تخصصی پرداخت کرده که عیناً برای تشکیل افزایش سرمایه صندوق های غیردولتی پرداخت شده است.

پس از معرفی کوتاه توسط عوض علیزاده مقدم، قائم مقام مدیرعامل چندین تن از مدیران ارگان ها و سازمان های حاضر سوالاتی را مطرح کردند که سیدعبدالکریم رضوی اردکانی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره و ابوالقاسم شمس، عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به سوالات حضار پاسخ دادند.

در پایان عملکرد شرکت مادر تخصصی مورد توجه حضار قرار گرفت و همگی آنها تاکید داشتند که به منظور تقویت صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی با انعکاس فعالیت شایان آنان، باید حمایت هیات وزیران را جلب کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *