صندوق های توسعه بخش کشاورزی نقطه عطفی در تامین نیازهای اساسی کشاورزی هستند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، سیدمحمد موسوی روز سه شنبه در دومین گردهمایی یک روزه اعضاء هیات مدیره، بازرسان و مدیران عامل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان تهران در سالن اجتماعات اداره جهاد کشاروزی شهرستان ری افزود: حمایت از صندوق های حمایتی از توسعه بخش کشاورزی می تواند فشار عدم همکاری بانک ها در ارائه تسهیلات به کشاورزان را کاهش و تحلیل دهد.

وی با اشاره به عملکرد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان تهران گفت: خوشبختانه این صندوق با ۳۸ میلیارد تومان سرمایه در طول ۱۰ ماه گذشته توانسته است خرید ۳۰ هزار تن نهاده های دامی از جمله کود، بذر، انواع سموم شیمیایی و حتی علوفه برای کشاورزان را پشتیبانی تسهیلاتی کند.

موسوی افزود: صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان تهران امسال ۳ هزار و ۵۰ فقره تسهیلات بانکی به ارزش ۴۸ میلیارد تومان به اعضا خود تسهیلات پرداخت کرده است که این میزان ۱/۱ تا ۲/۳ برابر میزان تسهیلات منابع در اختیار این صندوق در استان تهران متغیر بوده و این صندوق بین ۶/۰ تا ۶/۲ اعضا را تسهیلات داده است.

وی ضمن تاکید بر سرعت هرچه بیشتر برگشت تسهیلات اعطایی و همچنین چرخش مالی سه برابری موجودی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به صورت سالانه، افزود: در این صورت استفاده بهینه از منابع مالی و اثر بخشی صندوق افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین بر حفظ ارزش منابع صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان تهران به منظور مقابله با تورم و همچنین امکان نظارت آنی و لحظه ای بر نحوه عملکرد اینگونه صندوق ها به منظور شفافیت در کار تاکید کرد.

بخش کشاورزی در توزیع و پرداخت تسهیلات بانکی مظلوم واقع شده است

 

موسوی همچنین یکی از چالش های مهم بخش کشاورزی را تامین نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش کشاورزی در توزیع و پرداخت تسهیلات بانکی مظلوم واقع شده است.

وی افزود: این درحالی است که بانک ها مکلف هستند ۲۵ درصد از منابع داخلی خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین اظهار کرد: طبق گزارش اخیر بانک مرکزی در حال حاضر بانک ها حداکثر پنج تا ۶ درصد از منابع داخلی خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار داده اند.

وی با بیان اینکه، به طور متوسط ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان تحت اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به منظور تامین سرمایه در گردش بخش کشاورزی قرار می گرفت، افزود: متاسفانه این عدد در حال حاضر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

موسوی با اشاره به وجود طرح ها و پروژه های بسیار گسترده که با اندکی تسهیلات می تواند سریع به بهره برداری برسد، گفت: در حال حاضر تعداد حداقل ۳۰ پروژه بالای ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در جامعه هدف بخش کشاورزی وجود دارد و در صورتی که ۳ تا ۷ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این پروژه ها قرار گیرد تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه، با اشاره به اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: این نوع عملکرد و بوروکراسی حاکم بر بانک ها نشان از عدم اولویت داشتن بخش کشاورزی از سوی آنان در توزیع و پرداخت تسهیلات بانکی است.

وی همچنین در بخش دیگری با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امور کشاورزی کشور اهداف متعددی را دنبال می کند، تامین امنیت غذایی کشور را یکی از مهمترین این اهداف برشمرد و گفت: امروز امنیت غذایی از جایگاهی اساسی در تامین امنیت ملی برخوردار است و پاسخگو بودن در مقوله تامین امنیت غذایی در متن و ذات بخش کشاورزی گذاشته شده است.

تامین آب و نقدینگی دو چالش مهم و اساسی بخش کشاورزی کشور

موسوی با اشاره به اینکه امروز بخش کشاورزی کشور با دو چالش مهم و اساسی مواجه است، تامین آب و همچنین نقدینگی را از جمله معضلات مبتلا به بخش کشاورزی برشمرد و با اشاره به معضل آب بخش کشاورزی در استان تهران خاطرنشان کرد: در دهه چهل تهران از جمعیت دو میلیون نفری برخوردار و از ۳ ونیم میلیارد متر مکعب آب استحصالی استان میزان ۹/۲ میلیارد متر مکعب آن در اختیار بخش کشاورزی بود.

وی با بیان اینکه، جمعیت استان تهران در حال حاضر به ۱۳ میلیون نفر افزایش یافته، به ضرورت تامین آب شرب شهروندان از سوی امور آب استان تهران اشاره کرد و گفت: میزان قابل توجهی از آب سدها، حوزه ها و دشت های استان به تامین آب شرب مردم اختصاص یافته و سهم آب در اختیار بخش کشاورزی در سال زراعی گذشته به یک و نیم میلیارد متر مکعب آب کاهش پیدا کرده است.

موسوی احداث چندین هزار چاه آب مجاز و غیر مجاز و همچنین برداشت های بی رویه از دشت ها و سفره های آب زیر زمینی و خشک شدن بسیاری از قنوات و چشمه های استان تهران را از جمله دلائل افزایش عمق دسترسی به آب از ۵۰ متر به ۳۰۰ متر در استان عنوان کرد و گفت: حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد آبدهی چاه های استان تهران کاهش پیدا کرده است.

وی ضمن تاکید بر اجرایی یک برنامه عالمانه برای استفاده بهینه از آب در استان تهران گفت: برنامه ریزی، ساماندهی،انتقال و نحوه مصرف صحیح قطره ای آب که بایستی در اختیار گیاه بخش کشاورزی قرار گیرد در راستای تامین امنیت غذایی کشور یک ضرورت است.

اجرای ۱۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی استان تهران

رییس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه، امسال اجرای ۱۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار زمین های کشاورزی استان تهران در دستور کار جهاد کشاورزی منطقه قرار دارد، اظهار کرد: ظرف سه سال آینده ما بایستی سطح اراضی تحت سامانه نوین تحت فشار را از ۳۴ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار افزایش دهیم که این طرح با سرعت و قوت در حال پیگیری است. در ادامه مدیران عامل هر یک از صندوق های شهرستانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و صندوق های خود را بیان کردند.  

سپس سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با جمع بندی صحبت های مدیران عامل صندوق ها در قالب ۲۰ مورد به یک یک آنها پاسخ گفت.

همچنین شهریار رستمی، مدیر توسعه سرمایه گذاری و تسهیلات شرکت مادر تخصصی، درباره مدل ارائه خدمت صندوق های شهرستانی را با پاورپونت و به طور کامل توضیح داد.

سپس حمیدرضا رشمئی، مدیر امور مالی و اعتبارات شرکت مادر تخصصی، درباره موارد قانونی و چگونگی بستن حساب های مالی در سال های منتهی به سال مالی توضیحاتی ارائه داد.

گفتنی است، دومین گردهمایی یک روزه اعضاء هیات مدیره، بازرسان و مدیران عامل صندوق های حمایتی از توسعه بخش کشاورزی استان تهران روز سه شنبه با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، قائم مقام مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و همچنین روسای شهرستانی این صندوق در استان تهران به منظور بیان دیدگاه ها، پیشنهادها و مشکلات برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *