صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات زراعی و باغی، دام و پرورش طیور بومی مهم ترین فعالیت های زنان زابل

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی زابل گفت: اهم فعالیت های صندوق زنان زابل در سه شاخه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات زراعی و باغی، دام و پرورش طیور بومی، صنایع دستی متمرکز شده است و بیشتر زنان روستایی در این زمینه فعالیت دارند.

یکی از سیاست های اصلی روابط عمومی و اموربین‌الملل شرکت مادر تخصصی معرفی صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور به ویژه صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی وعشایری به مسئولان ملی برای پشتیبانی از صندوق ها، کشاورزان و بانوان فعالان این عرصه است. در این میان بهترین راه معرفی صندوق‌ها از سوی خود مدیرانی است که سهام دار این صندوق‌ها هستند.

در این راستا برای تحقق یافتن این مهم، خبرنگار روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با آزاده میر، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان زابلصحبت و گفت‌وگو کرد. در ادامه بخشی از این گفت‌وگوها را می‌خوانیم.

***

 

۱- لطفا درباره سابقه صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان زابل توضیح بفرمائید.

صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان زابل در مردادماه سال ۱۳۹۰ با سرمایه اولیه ۹۹۱میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال با تعداد هفت صندوق اعتبارات خرد و ۲۳۹ سهام دار تاسیس شده است. سرمایه فعلی صندوق دو میلیارد و ۷۲۸ میلیون و ۷۲۰ هزار ریال  با تعداد ۱۲ صندوق اعتباری خرد و ۴۳۰ عضو می باشد. در حال حاضر تعداد صندوق های جدید ۲۰ صندوق اعتباری خرد با ۴۰۰نفر عضو هستند و تاییدیه لازم برای دریافت ۹۸۰ میلیون ریال آورده بخش خصوصی برای افرایش سرمایه از شرکت مادر تخصصی دریافت و در حال انجام است.

۲-   لطفا درباره فعالیت های اثربخش صندوق توضیح بفرمائید.

ساخت کارگاه آموزشی ترویجی به مساحت ۳۰۰ متر برای آموزش و اسکان زنان عضو اعتبارات خرد دارای سالن پرورش قارچ و کارگاه صنایع تبدیلی در روستای ژاله ای با کمک جهاد کشاورزی ساخته شده که در سال جاری افتتاح و شروع به کار کرد. همچنین ایجاد یک سایت تولید ورمی کمپوست در روستای شهرک معدن به مساحت ۲۰ متر مربع با پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات از صندوق در سال ۹۲ و دریافت ۱۲۰ میلیون ریال اعتبار  بلاعوض از فائو برای ساخت کارگاه پخت نان محلی در روستای ابراهیم آباد در سال ۹۱و اشتغالزایی برای ۵ تن از فعالیت های اثربخش صندوق است.

همچنین آموزش و اجرای ۲۰ مورد سایت ورمی کمپوست از محل اعتبارات معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در ۲۰ روستا، دریافت ۸۷ میلیون ریال اعتبار بلاعوض از فائو برای اجرای طرح پرورش مرغ بومی ۵۰۰ قطعه ای و ایجاد اشتغال برای ۵ نفر در روستای دولت آباد، اجرای سایت تولید محصول سالم  به صورت مشترک با همکاری اداره کل استاندارد استان سیستان و بلوچستان و دریافت اعتبار ۲۰ میلیون ریال و آموزش ۶۰ نفر از زنان عضو صندوق، پرداخت ۶۰ میلیون ریال تسهیلات به یکی از اعضای روستای میل نادر برای آموزش و اشتغال در زمینه قالی بافی به ۱۸ تن از سهام داران صندوق و پرداخت ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات به یکی از اعضای روستای لوتک برای تاسیس دامداری ۴ راسی از دیگر فعالیت هایی بوده که صندوق زنان زابل در طی فعالیت خود انجام داده است.

۳-   لطفا درباره میزان تسهیلات پرداختی آماری ارائه بفرمائید.

از ابتدای تاسیس صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان زابل تاکنون مبلغ ۶ میلیارد ریال تسهیلات به سهام داران صندوق پرداخت شده است.

۴-                درخصوص فعالیت های بزرگ در زیربخش های مختلف توضیح بفرمائید.

اهم فعالیت های صندوق زنان زابل در سه شاخه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات زراعی و باغی، دام و پرورش طیور بومی، صنایع دستی متمرکز شده است و بیشتر زنان روستایی در این زمینه فعالیت دارند.

۵- در خصوص برنامه های آتی صندوق توضیح دهید.

افزایش سرمایه صندوق، تاسیس صندوق های اعتباری خرد در تمامی روستاهای سیستان، توانمندسازی زنان روستایی در تولید محصولات کشاورزی، افزایش درآمد گرو های آسیب پذیر، پذیرش عاملیت اعتبارات دولتی، اجرای طرح های اثربخش در روستاها و آموزش زنان روستایی از مهم ترین برنامه های آتی صندوق است.

۶- مهم ترین مشکلات بخش کشاورزی در حوزه زنان چیست؟ راهکار خروج از این مسائل به نظر شما چیست؟

خشکسالی و ناپایداری شرایط اقلیمی، کمبود اعتبار، نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات ازمهم ترین مشکلات بخش کشاورزی در حوزه زنان است که می توان با حمایت از مشاغل خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد، رشد و تقویت صندوق های زنان شهرستان به عنوان یکی از نهادهای توسعه ای در روستاها که به مثابه رشد و تکامل اقتصادی- اجتماعی زنان روستایی به آن اندیشید.

۷-   صندوق های زنان چه تاثیری بر بخش کشاورزی آن روستا داشته است؟

صندوق های زنان روستایی می تواند تحولی برای فعالیت در عرصه کشاورزی باشد. استفاده از تجربه ها و مهارت های زنان روستایی با استفاده از سرمایه گذاری های اندک آنان و حمایت های دولتی می‌تواند در توسعه اقتصادی روستاها نقش موثر داشته باشد.

۸-   نقش زنان در صندوق آیا تنها به عنوان فعال حوزه کشاورزی است یا دست به نوآوری هم زده اند؟ چگونه؟

 دوخت کیف دستی چرمی در بعضی از صندوق ها، بسته بندی محصولات تولیدی، کشت گیاهان دارویی، آشنایی با شیوه های بازاریابی و معرفی محصولات تولیدی صندوق های سایر استان ها از نوآوری های صندوق زنان زابل بوده است.

۹-    نقش صندوق های خرد در صندوق های زنان روستایی و عشایری چیست؟

اعتبارات خرد به عنوان بازوهای اقتصادی و نیروی کار صندوق های شهرستانی هستند. یکی از اصلی ترین زمینه های مشارکت زنان در جامعه روستایی ایجاد کسب و کارهای کوچک و ورود به کار آفرینی و خود اشتغالی است که اعتبارات خرد نقش بسزایی در تحقق این موضوع دارند.

۱۰-  آیا صندوق زنان می تواند تاثیر بسزایی در بخش کشاورزی به غیر توانمندسازی زنان داشته باشد؟

ایجاد اشتغال برای خود و ایجاد فرصت های شغلی برای دیگران و درآمدزایی در زمینه کشاورزی به توانمندسازی زنان کمک شایانی کرده است.

۱۱-  لطفا درباره نوع فعالیت هائی که در صندوق به طور مستمر انجام می شود نیز توضیح بفرمائید.

 

صنایع تبدیلی محصولات زراعی و باغی (پخت نان و کلوچه محلی، تولید ادویه محلی، کشک زرد،کشک سفید،ترشیجات و …)، صنایع دستی (سوزن دوزی، قالی بافی، گلیم بافی، تولید کیف دستی و…)، کشاورزی، دامپروری و پرورش مرغ بومی فعالیت هائی است که در صندوق به طور مستمر انجام می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *