توانمندسازی، بهبود معیشت و توسعه اشتغال زنان روستایی با تشکیل صندوق های زنان

 زهرا دلشب، تسهیلگر نمونه زن روستایی در سال زراعی ۱۳۹۳ در سی‌امین آئین تجلیل و انتخاب نمونه های برتر بخش کشاورزیدر گفت و گو با خبرنگار روابط عمومیو اموربین الملل شرکت مادر تخصصیاظهار داشت: همکاری خود از سال ۱۳۷۴ با اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر شهرستان دشتستان در رابطه با زنان روستایی آغاز کردم و در سال ۱۳۷۹ نیز به عنوان تسهیلگر نمونه انتخاب شدم.

وی افزود: ایجاد صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایریموجب می شود تا  زنان روستایی بسیار پررنگی در توسعه روستا داشته باشند و فعالیت های صندوق های خرد در توانمندسازی آنها بسیار خوب بوده است، چنانچه از سال ۸۵ که تشکیل صندوق های خرد در دشتستان کلید خورد تاکنون این صندوق های خرد توانسته اند روز به روز گسترش یابد.

دلشب تصریح کرد: شروع تاسیس صندوق های خرد زنان در شهرستان دشتستان در بخش سعد آباد کلید خورد و سپس ۶ صندوق خرد در ۶ روستا ایجاد شد و حدود سه سال است که ۱۲ صندوق خرد دیگر نیز به آنها اضافه شده و ۸ صندوق خرد دیگر در حال شروع به فعالیت هستند.

وی همچنین از امضای قرارداد تفاهم‌نامه پروژه تامین مالی تاسیس ۳۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان بوشهر خبر داد و گفت: در تفاهم با فرزانه مافی، مدیر پروژه طرح توسعه حمایت از صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی، تعداد ۳۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در حوزه‌های روستایی ایجاد می‌شود.

این تسهیلگر نمونه هدف از تشکیل این صندوق‌ها که سهام داران آینده صندوق های حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی هستند را توانمندسازی، بهبود معیشت و توسعه اشتغال زنان روستایی و سهولت در دسترسی آنان به منابع مالی در قالب این طرح عنوان کرد.

وی گفت: براساس این برنامه وظایف تسهیل‌گری، آموزش، سازماندهی و تشکیل صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی با مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان است که من با آنها همکاری دارم و موجب شده که حتی صندوق های حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان دشتستان نیز از بحران گذشته خارج شود و به روال خوبی برسد.

دلشب با بیان اینکه با همکاری مدیران و مسئولان می توان به اهداف بلندمدت صندوق دست یافت، تصریح کرد: کلیدی‌ترین بحث در روستا خود ایجاد صندوق های زنان روستایی و عشایری است. چرا که این صندوق ها در شهرستان ثبت می شوند و اعتماد لازم را در بین خانم ها ایجاد کرده اند.

این تسهیلگر نمونه اظهار داشت: سرمایه واقعی صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی اعتمادی است که موجب شده آنها سرمایه های اندک خود را به صندوق بیاورند. این موضوع در بلند مدت می تواند موجب رونق و افزایش توانمندی زنان روستایی شود.

وی ادامه داد: می توان با همکاری زنان روستایی، اداره ترویج، شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صندوق های خرد روستایی، دست به دست داد و با حمایت از روستا، خانم ها روستایی را هر روز با علم روز تواناتر کرد. چرا که زمانی که آنها تواناتر شوند فرصت لازم برای توسعه روستا خود به خود ایجاد می شود.

وی افزود: از آنجا که آنها به دلیل نداشتن ضامن، وثیقه و مالکیت امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی را ندارند؛ بنابراین صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در سطح شهرستان ها ایجاد  شد که در توانمند سازی زنان روستایی و عشایری می تواند نقش پر رنگ ایفا کند. چرا این صندوق ها براساس قانون تجارت ثبت شده اند و زیر نظر شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فعالیت می کنند.

دلشب گفت: زنان برای تولید پایدار دسترسی به بازارهای خوب، نیازمند آموزش فنون و ترویج روش های جدید هستند. بنابراین لازم است با شیوه های نویت تولید، فرآوری و بازاریابی آشنا شوند. اما حضور متولیان آموزشی ترویجی در روستا بسیار ضعیف است و برنامه های آموزشی و توانمندسازی تنها از طریق وزارت جهاد کشاورزی ارائه می شود که این برنامه نیز در مقایسه با حجم بسیار ناچیز است.

این تسهیلگر زن با بیان اینکه کار در روستا سخت است، افزود: برپایی کارگاه های آموزشی و یادگیری های ملی و منطقه ای با حضور صاحبنظران، استادان دانشگاه و کارآفرینان برتر کشور برای ارائه فنون و تکنیک های کاربردی کارآفرینی در سطوح خرد روستایی و پیگیری و فراهم آوردن زمینه حضور زنان تولیدکننده در بازارهای داخلی با کمترین هزینه به عنوان آخرین درخواست زنان روستایی و عشایری است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *