تقویت بنیه مالی صندوق های توسعه بخش کشاورزی درخواست تشکل های کشاورزی استان ایلام

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان ایلام وی با جمع کثیری  از کشاورزان و صنعتگران این استان دیدار و گفتگو کرد که رحیم خانی، به نمایندگی از کشاورزان استان ایلام سخنرانی کوتاه ارائه کرد و گفت: این استان با پیشینه و حضور فعال مردم در عرصه کشاورزی، منطقه ای با قابلیت ها و استعدادهای ممتاز کشاورزی و دامپروری بوده و به اعتقاد ما روند توسعه پایدار استان با نگاه ویژه و تقویت بخش کشاورزی آغاز شده و در گام های بعدی منجر به توسعه و پیشرفت در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان خواهد شد.

وی افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و حمایت و تاکیدات خاص دولتمردان، خوشبختانه شاهد عملیاتی شدن پروژه عظیم احیا و توسعه اراضی سد کرخه در قالب ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام هستیم. بنابراین از دولت می خواهیم که سایر مناطق مستعد استان که سابقه مطالعه هم دارند، به این طرح عظیم ملحق شوند تا امکان بهره مندی اقشار محروم استان در تمام نقاط از خدمات دولت فراهم شود.

رحیم خانی تصریح کرد: نکته مهم دیگر اینکه بیشترین حجم آب دریاچه و تاسیسات کرخه در حوزه استان ایلام قرار دارد اما این استان در مدیریت سد و میزان آب تخصص یافته نقشی ندارد، بنابراین در خواست ما، مدیریت عادلانه سد توسط هر دو استان و افزایش سهم استان از آب موجود است.

این نماینده کشاورزان اظهار داشت: از مهم ترین درخواست های مردم استان تسریع در احداث و تکمیل سامانه گرمسیری انتقال آب رودخانه سیروان کردستان به ایلام است که در رفع محرومیت به جا مانده استان نقش عظیم قابل توجهی دارد.

وی گفت: ایلام از دیرباز تا طلوع انقلاب اسلامی سابقه محرومیت داشته و قرار گرفتن این استان در پیشانی جنگ تحمیلی مزید بر علت شده و بروز خشکسالی های شدید سنوات اخیر بر توان ملی بهره برداران بخش کشاورزی اثرات نامطلوبی و عمیقی گذاشته است. این شرایط موجب شده که تعدادی از طرح های تولیدی کشاورزی در قالب مجتمع های تولیدی و انفرادی قبل و در حین بهره‌برداری با مشکلات عدیده ای روبرو شده که با توجه به احصار آمار و اطلاعات این طرح ها در مراجع ذی ربط و ثبت به عنوان طرح های مشکل دار از بازپرداخت تسهیلات بانکی عاجز هستند؛ خواهشمند است در راستای حل مشکلات اعتباری این گونه واحد ها مساعدت لازم صورت گیرد.

رحیم خانی افزود: خوشبختانه در حال حاضر با ورود صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و سرمایه گذاری این صندوق در استان شاهد دلگرمی مردم و مسئولان هستیم اما به دلایل ذکر شده و به ویژه تمایز شرایط اقتصادی استان ناشی از نابه سامانی و عدم اتخاذ تدابیر صحیح در گذشته، موجب بروز اختلاف معنی دار سطح توسعه و عقب ماندگی نسبت به سایر مناطق کشور شده است؛ لذا درخواست می کنیم که شرایط اقتصادی برای این استان از سایر استان ها متمایز باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت های کشاورزی استان در زمینه آب و خاک و باغبانی بیشتر به صورت خرده مالکی بوده گفت: پیشنهاد می شود محدودیت پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به طرح های کمتر از یک میلیارد ریال مرتفع شود.

رحیم خانی افزود: از طرفی تخصیص اعتبارات ویژه سرمایه در گردش برای ادامه فعالیت واحدهای اقتصادی موجود و نیز فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال استان، کاهش سهم مشارکت و آورده متقاضیان از ۲۰ درصد به حداکثر ۱۰ درصد به منظور حمایت از مشارکت فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از تسهیلات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، نظر به اینکه متقاضیان تسهیلات اکثراً در مناطق عشایری و روستایی سکونت دارند مساعدت های لازم برای تامین وثایق بانکی متناسب با شرایط زندگی آنها به عمل‌اید.

وی اظهار داشت: در صورت امکان اگر نرخ سود تسهیلات اعطائی به استان در سقف ۷ درصد منظور شود و بانک کشاورزی به دلیل سنخیت بیشتر با بخش کشاورزی به عنوان بانک عامل اعلام شود، می توان انتظار داشت که بخشی از مشکلات برطرف شود.

در این راستا با عنایت به نقش مطلوب و سازنده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، تقویت بنیه مالی این صندوق در قالب تخصیص اعتبارات بلاعوض با توجه به محدودیت منابع مالی مورد درخواست تشکل های کشاورزی استان است.

رحیم خانی گفت: از جمله مشکلات و معضلات حادث شده دیگر در  بخش کشاورزی پدیده تاسف بار خشکیدگی درختان بلوط و گسترش بلیه در حوزه زاگرس است. همزمانی اثرات زیانبار این موضوع با پدیده ورود ریزگردها به استان، مشکلات مربوطه را مضاعف کرده است. این چالش رویشگاه زاگرس که میراث ملی کشور است را شدیداً تهدید می کند.

وی افزود: رفع و حل این معضل در گرو تدبیر و عنایت دولت است . انتظار مردم استان توجه و عنایت ویژه دولت در این بخش ، برنامه ریزی و اجرای طرح های احیا ، اصلاح و مراقبت های موثر در کمترین زمان ممکن است.

رحیم خانی همچنین از دیگر ظرفیت های قابل توجه استان که وجود مرز مشترک با کشور عراق است، سخن گفت و افزود: با توجه به شرایط تحریم ها ، فرصت مناسبی برای توسعه صادرات کشور با اولویت بخش کشاورزی فراهم شده و در صورت تقویت بخش کشاورزی افزایش تولید، شاهد رونق این عرصه خواهیم بود. بنابراین احداث صنایع بزرگ جانبی، دامپروری، کشت و صنعت و احداث شرکت های کشاورزی در کنار حجم عظیمی از تولید محصولات می تواند سبب رونق بیشتر اقتصادی استان شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *