تشکیل صندوق ملی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، مجمع عمومی موسس صندوق ملی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور با حضور سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل، عوض علیزاده مقدم، قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره و اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت مادر تخصصی، مدیران عامل صندوق های استانی، محصولی وملی حمایت از توسعه بخش کشاورزی و نمایندگان شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در این صندوق ها امروز ۲۷ مردادماه در سالن آمفی تئاتر کانون توحید تشکیل شد.  

سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در این مجمع گفت: موضوع تاسیس این صندوق از گذشته در مجامع عمومی صندوق های استانی، ملی و … گفته شده است که صندوق ملی را تشکیل دهیم، و به امید خدا این روز اتفاق افتاده است.

وی افزود: ما در گذشته تجربه کردیم که می توان با داشتن دبیرخانه برخی کارها را سریعتر پیش برد و با توجه به تجربه به دست آمده، در این صندوق ملی می تواند کارهای بزرگتری انجام داد و برخی کارهای بزرگ را نیز سامان دهیم.

رضوی تصریح کرد: اما ساختار این صندوق باید به گونه ای باشد تا پایدار بماند که این بستگی به تلاش همه صندوق ها دارد. چرا که صندوق ملی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور عصاره صندوق های غیرولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی و تبلور آرمان ها و اهداف آنهاست که می خواهد با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی کشور برای جذب سرمایه های خرد و کلان بهره برداران بخش کشاورزی اقدام کند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت: جلب حمایت های دولت و همچنین بهره برداران در داخل و خارج از کشور به منظور جذب، تجهیز و تجمیع سرمایه در بخش کشاورزی کشور با فناوری ها پیشرفته، تعامل حداکثری با تمامی بهره برداران و فعالان بخش کشاورزی کشور، ارائه خدمات راهبردی، فنی، حقوقی و پشتیبانی از مهم ترین اهدافی است که صندوق ملی آن را دنبال می کند.

وی گفت: و ما با بررسی تاریخچه و موضوعات  به این نتیجه رسیدم که این صندوق ملی نیاز صندوق های غیردولتی استانی و ملی است. در نشست اردبیل نیز بحث این صندوق نهایی شد که در نهایت به ۴۲ موضوع رسیدیم. که در چند ماه گذشته روی این موضوعات کار شد. حالا این موضوعات باید سکوی پرتابی برای صندوق ها باشد. چرا که مقطع فعلی مقطع حساسی است. ما برای پرش نیازمند استفاده درست از سکوهای فعلی هستیم. که این موضوعاتی بخشی متعلق به شرکت مادر تخصصی، بخش متعلق به صندوق های غیر دولتی و بخشی متعلق به صندوق ملی است.

وی افزود: آنچه که این صندوق را از سایر موسسات مشابه متمایز می سازد اتکاء مستقیم و غیرمستقیم به تمامی بهره برداران بخش کشاورزی کشور است و در این زمینه اعتقاد دارد که مشارکت حداکثری بخش خصوصی به منزلهء یک راهبرد اساسی در توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور از طریق انجام دادن فعالیت های اثر بخش است.

عوض علیزاده مقدم، قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز در این نشست در قالب پاورپونتی جامع وکامل به ارائه خلاصه ای از ضرورت تشکیل، مفروضات (اصول حاکم)، اهداف و اساسنامه صندوق توسعه ملی پرداخت و گفت: برای تشکیل این صندوق در حدود دو هزار نفر ساعت کار کارشناسی انجام شده است. ۵ جلسه کمیته برگزاری، ۹ جلسه اتاق فکر با موضوعیت صندوق ملی و ۳۰ جلسه داخلی در شرکت مادر با مشاوران صورت گرفته است. بنابراین هدف از تشکیل صندوق توسعه نظام مالی و حمایت از توسعه سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه در بخش کشاورزی است. چرا که صندوق های غیردولتی استانی، ملی و تخصصی ولی نعمت صندوق ملی هستند.

وی ضرورت تاسیس صندوق را تجهیز، تامین و توسعه منابع مالی در بخش کشاورزی، انجام و توسعه فعالیت های اقتصادی منسجم و مشترک بین صندوق ها، تعامل هرچه بیشتر با مجامع ملی و بین المللی، برقراری پیوند و ارتباط شبکه ای بین صندوق ها، صرفه جویی در مقابل فعالیت های صندوق ها و تعریف و توزیع استاندارد فعالیت مورد نیاز صندوق ها خواند و گفت: ساختار این صندوق با توجه به ضرورت رعایت ساختار شبکه ای از پایین به بالا و تشکیل صندوق ملی به سهامداران صندوق ملی صرفاً صندوق های استانی، تخصصی- محصولی و شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

علیزاده اظهار داشت: صندوق با تمرکزدادن به فعالیت های اثربخش و ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در بین صندوق های غیردولتی بخش کشاورزی با شعار پرداخت تسهیلات آسان، ارزان و سریع به اعضاء ضمن کاهش دادن هزینه تولید و افزایش ثروت سهامداران و بهره برداران بخش کشاورزی باید رعایت عدالت و رشد متوازن در بین سهامداران خود به نسبت ظرفیت و تأثیر آنها در فرآیند تصمیم گیری را در سرلوحه کارهای خود قرار دهد و از هم پوشانی کارها بپرهیزد.

قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: صندوق با به کارگیری درست و مطلوب منابع ضمن آگاهی از مسئولیت خطیر خود در جامعه کشاورزی ایران و به کار گماردن نیروهای متخصص با استفاده از سامانه های نظارتی و جامع مدیریت،    ضمن حفاظت و صیانت از سرمایه سهامداران زمینه های جلب اعتماد بهره برداران و بخش دولتی را فراهم کرده و در این راستا ضمن تثبیت موقعیت رقابتی خود در بازار پول و سرمایه کشور و استفاده از نوآوری و بهره وری روز افزون موجبات پویایی و رشد مستمر در میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را ایجاد کنند.

وی میزان سهام صندوق های غیردولتی در صندوق ملی را ۷۹ درصد صندوق های استانی، ۲۰ درصد صندوق های تخصصی- ملی  و ۱ درصد شرکت مادر تخصصی صندوق  حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی(سهام ممتاز) بیان کرد.         

در ادامه اساس نامه صندوق ملی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور تصویب شد و اعضای هیات مدیره، بارزس و رئیس هیات مدیره مشخص شدند. 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *