تشکیل ستاد ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی در استانداری ها

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی؛  بررسی روند تشکیل و عملکرد صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی و عملکرد فروش اموال و امکانات مازاد وزارت جهاد کشاورزی روز شنبه ۷ شهریورماه در دستور کار کمیسیون لوایح دولت قرار گرفت.

در این جلسه از سوی وزارت جهاد کشاورزی سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل، عوض علیزاده مقدم، قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، عباسعلی پورسیدی، سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت جهاد کشاورزی حضور یافتند.

در ابتدا  سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گزارشی از روند تشکیل صندوق های غیردولتی ارائه کرد و اظهار داشت: در جهت ساماندهی و تامین نیازهای مالی و اعتباری تولیدکنندگان بخش کشاورزی تاکنون ۹۵ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با سرمایه ای حدود ۹۵۰۰ میلیارد ریال تشکیل و توسعه یافته است که شرکت مادر تخصصی به نمایندگی از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی تا سقف ۴۹ درصدی در این صندوق ها مشارکت می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: صندوق های غیردولتی علاوه بر کارکرد مالی و اعتباری یک نها د توسعه ای هستند که با ایجاد اعتماد و اطمینان در بین تولیدکنندگان به عنوان یک سرمایه اجتماعی می توانند برنامه و سیاست های متولیان بخش کشاورزی را اجرایی و عملیاتی کنند.

رضوی اردکانی تصریح کرد: بخش کشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد، به طوریکه حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ۲۵ درصد اشتغال، ۹۲ درصد نیاز غذایی، حدود ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی و حدود ۹۰ درصد مواد خام مورد نیاز صنایع تبدیلی کشور وابسته به این بخش است در این راستا وزارت جهاد کشاورزی موظف شد در جهت حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، نسبت به تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت تولیدکنندگان اقدام نماید که این کار با استفاده از ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی یعنی از طریق فروش املاک و اموال مازاد وزارت خانه انجام می شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت:از بدو تاسیس شرکت مادر تخصصی تاکنون، سازمان های جهاد کشاورزی استان ها برای تأمین اعتبار موضوع ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی ،۳۸۰ ملک به ارزش حدود ۱۱۵۷ میلیارد ریال به فروش رسانده و به خزانه واریز کردند که خزانه نیز حدود ۸۴۲ میلیارد ریال از طریق وزارت جهاد کشاورزی به شرکت مادر تخصصی پرداخت کرده که عینا برای تشکیل و افزایش سرمایه صندوق های غیردولتی پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در ۴ ماهه اول امسال نیز، ۳ ملک به ارزش ۴۰ میلیارد ریال به فروش رفته که تاکنون پرداختی از این بابت به شرکت مادر تخصصی صورت نگرفته است. از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم نیز تعداد ۶۳ ملک به ارزش ۳۳۰ میلیارد ریال (معادل ۲۹ درصد مبلغ ریالی کل املاک واگذار شده) به فروش رفته و به خزانه واریز شده است و مبلغ ۲۶۷ میلیارد ریال ( معادل ۳۲ درصد کل تخصیصی) از طریق وزارت جهاد کشاورزی به شرکت مادر پرداخت شده است.

در این جلسه شیوه عمل، نحوه کارکرد و ساختار صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی بسیار مورد استقبال حاضران در جلسه قرار گرفت. همچنین در مورد اینکه مدیریت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، غیردولتی و  دارای رویکردی توسعه ای است و با مدیریت خود کشاورزان و بهره برداران و در حقیقت خود مردم راه اندازی و جلو می رود، بسیار مورد توجه حضار بود. در پایان جلسه با توجه به پیشنهادات های ارائه شده از سوی شرکت مادر تخصصی در مواردی تصمیم‌گیری شد.

همچنین مقرر شد که با تشکیل ستادهای استانی موانع و مشکلات تحقق ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی (فروش املاک و امکانات مازاد وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق سهم افزایش سرمایه صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی ) تسریع شود.

مقرر شد که به منظور رفع مشکل مستندسازی اموال و امکانات مازاد وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه حکمی اختصاصی در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.  از سوی دیگر مقرر شد که لیست اموال دارای مجوز که امکان فروش آنها وجود ندارد، تهیه و تنظیم و به کمسیون لوایح دولت ارائه شود تا این اموار از لیست قابل فروش خارج شود.

گفتنی است؛  وزیر دادگستری (رییس کمیسیون) وزیر اموراقتصادی و دارایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون حقوقی رئیس جمهور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور،معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهور، معاون امور مجلس رییس جمهور،  رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در کمسیون لوایح دولت عضو هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *