برگزاری مراسم جشن برداشت میگوی پرورشی از مزارع چوئبده آبادان

وی گفت: تعداد مزارع فعال ۳۰ مزرعه ۲۰ هکتاری بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۹ مزرعه فعال بود، رشد قابل توجهی نشان می دهد. همچنین میزان تولید در هکتار به طور میانگین ۵/۳ تن در هکتار گزارش شده که در مقایسه با ۲/۳ سال ۹۲ رشد داشته شده است.

دارابی تصریح کرد: بالاترین رکورد تولید در هکتار در سال جاری ۸/۹ تن در هکتار بوده که رکورد بسیار چشمگیری در کل کشور است و در مقایسه با سال گذشته که ۲/۸ تن در هکتار بوده نیز رشد قابل توجهی داشته است .

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان همچنین درباره اقدامات انجام شده برای موفقیت تولید میگو در این سطح را اقدامات آموزشی (در هند، اندونزی و ایران) که توسط تولیدکنندگان، اداره کل شیلات، صندوق حمایت، الگوبرداری و بومی سازی روش های موفق انجام شده در دنیا، اقدامات زیربنایی و اصلاحات ساختاری که با حمایت صندوق استان و بانک کشاورزی صورت پذیرفته، تشکیل زنجیره تولید تا مصرف میگو در استان توسط صندوق حمایت استان با حمایت شرکت مادر تخصصی که تسهیلات و حمایت ها بر اساس الگوی این زنجیره صورت پذیرفته است، عنوان کرد. 

وی تزریق حدود ۷۰ میلیارد ریال برای تولید در سال جاری به تولیدکنندگان در حلقه های مختلف از طرف صندوق حمایت با شرایط بسیار سهل، ایجاد ارتباط بین حلقه ها توسط صندوق به منظور هماهنگی های لازم در رفع موانع تولید، انجام مراحل مختلف نظارت بر تولید توسط اداره کل شیلات، سهامدارکردن بیش از ۲۵ مزرعه از سایت مذکور و برنامه ریزی برای سهامدارکردن افراد ذیصلاح بیشتر و ارائه خدمات توسط صندوق حمایت و اجرای تقویم آموزشی دقیق را از دیگر اقدامات موفقیت برای تولید بیشتر میگو در استان برشمرد.

تقویت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی برای توسعه صنعت پرورش میگو در برنامه قرار دارد

حسین عبدالحی، معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور دراین مراسم گفت: با توجه به اینکه در خوزستان صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را فعال کرده ایم، تقویت این صندوق برای توسعه صنعت پرورش میگو را در برنامه قرارداده ایم .

وی اظهارداشت : استان خوزستان در بخش آبزی پروری رتبه دوم کشوری را دارد و در این بخش روند رو به رشدی را دارد . بالغ بر ۴۲ درصد تولید مواد غذایی در جهان را شیلات و آبزی پروری تشکیل می دهد و بحث صنعتی شدن آبزی پروری در جهان از بحث های مطرح است که تکنولوژی نیز در این عرصه در حال گسترش است .

عبدالحی به بحث توجه به متنوع بودن گونه های آبزیان در سراسر دنیا اشاره کرد وگفت: گونه های آبزی پروری درکشور ما نیز در حال حاضر ۵۵۸ گونه است و تلاش بر این بوده که تنوع پذیری به ویژه در زمینه ماهی ها را در شیلات توسعه دهیم.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور، میزان تولید میگو در کشور طی سال گذشته را ۱۳ هزار تن برشمرد وگفت: استان خوزستان پس از استان های بوشهر و هرمزگان رتبه سوم را در تولید میگو به خود اختصاص داده است .

عبدالحی افزود: رویکرد شیلات خوزستان برای تولید میگو در امسال خوب بوده است، به طوری که در سایت پروش میگو چوئبده آبادان ۱۰ تن در هکتار تولید داشتیم این درحالیست که متوسط تولید میگو در سطح کشور قریب ۳ تن است .

وی نقش بانک ها را در بخش تولید میگو مهم خوانده و خاطر نشان کرد: بانک ها نیز در این خصوص همکاری خوبی داشته اند به طوری که توانستیم اواخر سال ۹۲ تسهیلات در بخش میگو را تامین کنیم ولی حمایت بانک ها در ارائه تسهیلات فقط باعث حل شدن نیمی از مشکلات در این زمینه است .

این مقام مسئول تصریح کرد: اقدامات خوبی در سطح افزایش تولید و اشتغال انجام شد و بسته های حمایتی به منظور تامین اعتبارات و افزایش تولید آبزیان از اهداف سازمان شیلات است که کلیات آن مورد توافق دولت قرارگرفته است .

عبدالحی، وجود بیماری های ویروسی را از جمله مشکلاتی خواند که امسال باعث ایجاد خسارت زیاد و کاهش ۳۰ درصدی تولید ماهیان سردآبی در کشور شد .

وی افزود: با توجه به قیمت خوب میگو نباید به فکر این باشیم که فقط آن را صادر کنیم بلکه به مصرف داخل هم باید برسد و در این راستا باید فرهنگ سازی برای مصرف کنندگان صورت گیرد .

عبدالحی از دیگر برنامه های سازمان شیلات برای توسعه آبزی پروری در خوزستان را تشکیل ستادی به ریاست یکی از معاونان استاندار خوزستان و حضور ارگان های ذیربط برای توسعه شیلات خوزستان خواند و افزود: خوزستان به لحاظ شرایط خاص و منابع غنی برای رونق صنعت شیلات از استان های مهم در بحث آبزی پروری است و درصدد هستیم که مشاوری برای مطالعات توسعه شیلات به کاربگیریم که این کار در شیلات خوزستان درحال انجام است.

وی درباره پرورش ماهیان گرمابی در استان نیز افزود:  مراحل واگذاری و کارهای اولیه فاز دوم مجتمع آزادگان در حال اجرا است که در صورت تکمیل و آغاز فعالیت فاز دوم تولید خوبی درکپور ماهیان در خوزستان خواهیم داشت .

عبدالحی در پایان سخنانش از مذاکرات انجام شده در کشور برای صادرات بخشی از میگوی تولید شده به کشور روسیه خبرداد و افرود: تا یک ماه دیگر این توافق امضا می شود ولی رویکرد بازار داخلی هم نباید فراموش شود.

صندوقحمایت از توسعه بخش کشاوری استان خوزستان خوبی از میگوپروران دارد

مدیرکل شیلات خوزستان هم ضمن تشکر از مدیریت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاوری استان خوزستان که با ارائه تسهیلات به پرورش دهندگان میگو  حمایت خوبی از میگوپروران کرده است، افزود: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاوری در شهرستان آبادان با سرمایه گذاری بخش خصوصی د رآینده نزدیک تشکیل می شود که کمک بزرگی به توسعه صنعت تولید میگو خواهد بود .

سید رحیم مغینمی اظهار داشت: علی رغم چالش های به وجود آمده در بخش تولید میگو، امروز شاهد تولید بی‌نظیری هستیم.نقش آبزی پروری در توسعه اقتصادی کشور مهم است و منطقه چوئبده آبادان نیز به لحاظ پرورش میگو در استان نقش مهمی بر عهده دارد .

وی تصریح کرد: نگاه جهانی برای تامین غذا  و رشد آبزی پروری به گونه ای است که در سال های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۵ و در طی ۲۰ سال  از ۸ میلیون تن به ۵/۴۵ میلیون تن رسیده است که این نشان از توجه جهانی به بحث آبزی پروری است .

این مقام مسئول گفت: استان خوزستان شرایط اقلیمی خوبی برای تولید انواع آبزیان دارد و هم اکنون ۲۵ درصد از تولیدات آبزی پروری کشور در خوزستان تامین می شود .

مدیرکل شیلات خوزستان اظهارداشت:  با وجود تولیدکنندگان مستعد و کارشناسان مجرب روند تولید آبزیان در استان رو به رشد است و امیدواریم که در سال‌های آینده میزان آن افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

برای اجرای  برخی پروژه های آبزی پروری منتظر مجوز محیط زیست هستیم

مشاور استاندارخوزستان و رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور نیز در این مراسم گفت: از جمله پروژه های اجرایی در زمینه آبزی پروری معرفی دو گونه ماهی هندی با ارزش اقتصادی بالا در حوزه آب شیرین است که تحقیقات آن انجام شده و آماده عرضه به صنعت آبزی پروری کشور است ولی یک سری ضوابط قانونی وجود دارد که باید لحاظ شود و منتظر مجوز سازمان محیط زیست هستیم .

جاسم مرمضی از انجام مطالعات بر گونه های با ارزش بومی در حوزه ماهیان دریایی و ماهیان آب شیرین  را ازدیگر اقدامات انجام شده توسط این پژوهشکده برای توسعه صنعت آبزی پروری خواند .

مرمضی افزود: در راستای توسعه صنعت آبزی پروری نیز روش پرورش ماهی در قفس یکی از روش های مهم بوده که بر روی گونه های بومی با موفقیت صورت گرفت و مقوله ای برای توسعه صنعت آبزی پروری ماهیان دریایی است .

وی درباره تاثیر ممنوعیت های انجام شده توسط شیلات برای صید میگو و ماهی گفت: این ممنوعیت ها کمک شایانی به بهبود وضعیت نابه سامان ذخایر میگو کرده است و درباره ماهی های شوریدهه حلوا سفید و زبیدی نیز اعمال شده که در حفظ ذخایر نقش مهمی داشته است .

برداشت میگو از مزارع پرورشی تا پایان امسال به یک هزار و۳۰۰ تن خواهد رسید

رییس اداره میگو شیلات خوزستان نیز در این مراسم گزارش کاملی از سایت پرورش میگو  چوئبده آبادان داده وگفت: این سایت در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی آبادان است و۵۰ هکتار مزارع مفید برای این کار وجود  دارد .

مهرداد محمدی دوست، میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم سایت پرورش میگو چوئبده آبادان را ۵ هزار نفر خواند و افزود: مهمترین مزایای این سایت دسترسی به ۷ واحد کارخانه عمل آوری آماده فعالیت منطقه، دسترسی آسان به گمرکات چوئبده، آبادان و خرمشهر و به ویژه منطقه آزاد اروند برای صادرات محصول و دسترسی به آب لب شور در طول دوره پرورش است .

وی گفت: درسال ۸۰ این مجمتع پرورشی دچار سرمای زودرس و در پی آن بیماری های لکه سفید شد که به همت دولت برای رفع این مشکلات ستاد میگو به ریاست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولان استانی تشکیل شد تا سایت به وضعیت قبلی خود برگشته و وضعیت مطلوبتری پیدا کند .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اقدامات ستادی، آموزشی، زیربنایی و تکثیر و مولدسازی و پرورش از جمله اقداماتی بود که برا احیای مجمتمع پرورشی میگو چوئبده آبادان انجام شد .

محمدی دوست گفت: این اقدامات سازنده منجر به این شد که تقریبا در سطح کشور زبان زد شده و از سال  ۸۹ به بعد تعداد مزارع پرورشی از ۱۵ به ۳۰ مزرعه برسد و پیش بینی می شود سال آینده فعال سازی سایت های پرورش میگو به ۴۵ درصد برسد.

وی سطح زیر کشت میگو در امسال را ۶/۳۸۴ هکتار خواند و افزود: از آغاز فصل برداشت میگو تاکنون موفق به برداشت ۹۵۰ تن میگو شده ایم و پیش بینی می شود که تا پایان سال این میزان به ۱۳۰۰ تن با متوسط تولید ۳ هزار و ۵۷۰ کیلوگرم در واحد سطح  است که این میانگین تولید در کشور بی‌سابقه است.

رییس اداره میگو شیلات خوزستان گفت: میزان لارو تولید شده در مجتمع پرورشی چوئبده آبادان نیز به علت مشکل آب ۵۵ میلیون قطعه  بود که این میزان در امسال به ۹۰ میلیون قطعه رسید .

محمدی دوست افزود: امسال اشتغال نیروی کارشناسی در مجتمع پرورشی میگو به ۲۳ نفر رسیده که این تعداد در سال های گذشته تنها ۴ نفر بود.

وی اظهارداشت: مجتمع پرورش میگو چوئبده درحال حاضر فقط ۳۰ درصد ظرفیت خود را به کار بسته که امیدواریم در آینده این ظرفیت بیشتر شود و برای تکمیل و توسعه زیرساخت های کلی منطقه ضروریست مسئولان مربوطه اعتبارات لازم را اختصاص دهند. درحال حاضر کارهای زیربنایی در سطح ۳۰ مزرعه انجام شده است ولی این نیاز احساس می شود که این میزان برای سال آینده بیشتر شود .

هماهنگی و تعامل خوب مسئولان شیلات در موفقیت تولید میگوی پرورشی  موثر بوده است

 

مسئول نمایندگی دفتر ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی ضمن تشکر از پرورش دهندگان میگو منطقه چوئبده و مسئولانی که در این موفقیت نقش مهمی داشتند، اظهارداشت: جنبه کشوری و ملی این کار بسیار مهم است چرا که خدمتی در جهت استقلال کشور و به ویژه مسائل اقتصادی است .

حجت الاسلام و المسلمین دغاغله به رقم بالای بیکاری درسطح استان و نقش مهم اجرای این طرح ها در اشتغالزایی اشاره کرد وگفت: هماهنگی، تعامل و پشتیبانی خوبی توسط مسئول اداره تحقیقات شیلات خوزستان برای تولید میگوی پرورشی صورت گرفته که جای تقدیر دارد .

 

وی افزود: پتانسیل منطقه بیش از این است و اگر دوستان همت بیشتری داشته باشند، می توانیم بهتر عمل کنیم .

دغاغله در ادامه به دستورات اسلامی در فقه اسلامی در زمینه صید ماهی و میگو اشاره کرد و افزود: نقش آبزیان در تغذیه انسان ها بسیار مهم است لذا در این راستا باید فرهنگ سازی شود.

موفقیت در افزایش تولید میگو حاصل یک حرکت جمعی در بخش دولتی بوده است

نماینده تولیدکنندگان میگو نیز در مراسم برداشت میگوی پرورشی از مزارع چوئبده آبادان گفت: این موفقیت نتیجه یک حرکت جمعی بخش دولتی بود و همکاری ارگان های مربوطه  و مشارکت خوب بخش خصوصی مهم بوده است .

معلم افزود: بحث های زیرساختی و مشکلات در تامین آب و جاده های دسترسی و تامین اعتبارات عمده مشکلات ما در این بخش است و در چند سال گذشته قریب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق شیلات کشور برای توسعه تولید میگو اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: در واگذاری اراضی این انتظار از جهاد کشاورزی می رود که همکاری بیشتری داشته باشد و در زمینه ظرفیت فرآوری ها، مراکز تکثیر و تهیه غذا برای میگو مشکلاتی داریم که پروژه های تحقیقاتی به آینده سایت پرورشی میگو کمک شایانی خواهد کرد .

معلم اظهار داشت: این ضرورت احساس می شود که سازمان شیلات کشور از طریق صدا وسیما تبلیغات بیشتری برای فرهنگ سازی مصرف آبزیان داشته باشد .

گفتنی است در پایان این مراسم از یکی از کارگاه های عمل آوری و بسته بندی میگو چوئبده آبادان بازدید به عمل آمد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *