برگزاری جلسه راه های تقویت صندوق های زنان روستایی و عشایری

با دعوت مدیرعامل شرکت مادر تخصصی و به منظور بررسی چالشهای پیش رو و راه های تقویت صندوق های حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری سه جلسه در روزهای ۲۱ دیماه، اول وپنجم بهمن ماه جاری تشکیل شد.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی، در این جلسات که با حضور محمدحسین عمادی؛ مشاور وزیر در امور توسعه و فناوری فروغ السادات بنی هاشم؛ مشاور وزیر در امور زنان، فرزانه مافی؛ مشاور اسبق وزیر در امور زنان، سید عبدالکریم رضوی اردکانی،رئیس هیات مدیره و مدیرعامل، عوض علیزاده مقدم؛ قائم مقام مدیرعامل، ابوالقاسم شمس؛ عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی ومحمد تقی شریعتی؛ مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه صندوق های حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری اول بهمن ماه در دفتر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی و دفتر دکتر عمادی برگزار شد و مباحث مختلف صندوق های زنان مورد گفتگو قرار گرفت.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گزارش کلی از اقدامات و فعالیت هایی که در این چند سال در مورد صندوق زنان انجام شده ارائه کرد.

وی افزود: بعد از تشکیل ۱۰ صندوق زنان شهرستان، استقبال زیادی از این صندوق ها صورت گرفت به طوری که استاندار وقت خوزستان درخصوص ایجاد صندوق های زنان کتبا به فرمانداران تکلیف کرد. اما صندوق ها در نقاط مختلفی قبال ایجاد است که پراکنش مناسبی از لحاظ اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد.

در ادامه فرزانه مافی، مشاور اسبق وزیر در امور زنان به سابقه موضوع و ضرورت تشکیل شبکه ای از صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی اشاره کرد و افزود: در مطالعات خود من مسئله اساسی این بود که ما برنامه اعتبارات خرد داشتیم نه صندوق که هم وجه اجتماعی داشت هم اقتصادی. البته شبکه سازی را باید با تشکیل صندوق های خرد انجام داد که با مشکل تأمین اعتبار برای صندوق های خرد زنان انجام نشده است. از طرفی بحث صندوق ها صرفاً بحث مالی نبوده بلکه بحث توانمندسازی و توسعه اجتماعی هم بوده است.

مافی تصریح کرد: اینکه چقدر صندوق های خرد زنان به اهداف برنامه رسیده است؟ چقدر در فقرزدایی، توسعه اشتغال و… موثر بوده است؟ اهداف صندوق های خرد با صندوق های زنان بعضی جاها تطابق ندارد و اگر از هم فاصله بگیرند، مشکل درست می شود. این صندوق های خرد را در ابتدا باید ارزیابی و اثربخشی کرد. قوانین و مقررات صندوق های شهرستان با صندوق های خرد باید اصلاح شود چرا که صندوق های خرد زیر بناست و صندوق های شهرستانی باید هم راستای آن باشد.

فروغ السادات بنی هاشم؛ مشاور وزیر در امور زنان  نیز گفت: اتفاق نظرهایی وجود دارد درباره اینکه صندوق های خرد به این شکل قابل ادامه نبود و حتماً باید به یک بانک یا مجموعه بزرگتر وصل شود. عملاً این ۱۰ صندوق از طرف دفتر امور زنان رها شد. اگر هر کدام از این صندوق های شهرستانی، حدود ۲۰صندوق خرد داشته باشد، می تواند روی پای خود بایستد. وقتی صندوق شهرستانی دیده شود و توانمند شود خودش می تواند صندوق خرد تشکیل دهد و می تواند جای دولت را پر کند.

محمدحسین عمادی؛ مشاور وزیر در امور توسعه و فناوری نیز در این جلسه گفت: اینکه مجموعه تیم هیات مدیره و مدیرعامل با این صندوق ها موافق هستند باید به یک الزام تبدیل شود تا بتواند پایدار باشد.

عمادی تصریح کرد: به نظرم باید ارزیابی از صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی انجام شود و روی روش هایی که چگونه می توان براساس نتایج اثربخشی مدل ارائه  کرد به نتیجه رسید.

با توجه به اطلاعات ارائه شده در سه جلسه و چالش های پیش روی صندوق های زنان شهرستان ضرورت تشکیل کارگروهی از کارشناسان، مدیران و اعضای صندوق های زنان برای دستیابی به راه حل های مناسب از طرف آقای دکتر عمادی پیشنهاد شد. قرار شد دفتر امور زنان جهادکشاورزی در مورد صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی بررسی و ظرف ۱۰ روز آینده گزارش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *