بازدید فرماندار شهرستان ارومیه از صندوق زنان روستایی شهرستان ارومیه

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ در این دیدار عباس حسن خانی، فرماندار شهرستانارومیه به همراه ملاحسن محمد زاده، معاون سیاسی خود، زین العابدین قمری،مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، آقای برنج آبادی، سرپرست اداره و  بیتا احمدیان، کارشناس مدیریت هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در امور زنان روستائی، حاجیه لطفی، نماینده دولت در صندوق و سلیمه نصیری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزیزنان روستایی شهرستان ارومیه حضور داشتند.

سلیمه نصیری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزیزنان روستایی شهرستان ارومیه گزارشی از عملکرد صندوق از ابتدای تاسیس تاکنون و فعالیت اعضاء صندوق در زمینه های مختلف ارائه کرد و گفت: هدف از برگزاری این نشست آشنایی فرماندار با فعالیت های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، توسعه صندوق های اعتباری خرد در سطح روستاها با همکاری فرمانداری، شناساندن صندوق زنان روستایی در جلسات مختلف فرمانداری و دهیاری و بخشداری،برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل موجود در فرمانداری برای حمایت از صندوق زنان روستایی است.

در ادامه برنج آبادی ضمن ارائه توضیحات تکمیلی درخصوص صندوق زنان روستایی  و پتانسیل موجود در این صندوق با توجه به کثرت اعضاء و تعداد روستاهای تحت پوشش از فرمانداری جهت حمایت همه جانبه از صندوق زنان روستایی و ایجاد اشتغال در روستاها و اجرای طرح های زودبازده و کوچک در روستاها دعوت به همکاری کرد و توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی زنان روستایی، فروش محصولات تولیدی است که در روستا به قیمت بسیار ناچیز فروخته می شود، در صورتی که در شهر به قیمت ۲ تا ۳ برابر فروخته می شود . چنانچه محلی برای فروش تولیدات زنان روستایی در نظر گرفته شود و صندوق به عنوان پل ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده قرار گیرد، تحولی بزرگ در پی خواهد داشت.

حاجیه لطفی، نماینده دولت در صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزیزنان روستایی شهرستان ارومیه نیز درباره پروژه پرورش کرم ابریشم صحبت کرد و توضیح داد: در حال حاضر ۵۴ مورد پرورش کرم ابریشم در حال اجراست، و باتوجه به شرایط مساعد این استان امید گسترش این صنعت وجود دارد.

بیتا احمدیان، کارشناس مدیریت هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در امور زنان روستائی، نیز از فرماندار برای حضور در روستاها و مشاهده فعالیت اعضا از نزدیک دعوت کرد و خواستار حمایت از طرح های تولیدی زنان روستایی شد.

زین العابدین قمری،مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور فرماندار، خواستار برنامه ریزی برای حمایت همه جانبه صندوق و معرفی صندوق شد و تاکید کرد: به دنبال برنامه ریزی برای حضور در روستاها و معرفی صندوق با کمک فرمانداری و بخشداری و دهیاری ها هستیم.

مبرز، کارشناش مرکز توسعه نوغانداری کشور نیز در این جلسه حضور داشت و توضیحاتی درباره پرورش کرم ابریشم داد و عنوان کرد: با وجود سابقه این استان در پرورش کرم ابریشم و وجود درختان توت زیاد امکان گسترش این صنعت خیلی زیاد است و با توجه به اجرای موفق طرح پایلوت و پتانسیل موجود، در صورت حمایت می تواند به قطب اصلی پرورش کرم ابریشم تبدیل شود.

عباس حسن خانی، فرماندار شهرستان ارومیه گفت: افق و نگاه به توسعه مسائل روستائی باید عوض شود و برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها صورت گیرد تا روستائیان برای ماندن در روستاها انگیزه داشته باشند.

وی از وجود صندوق و عملکرد و فعالیت های آن ابراز خرسندی کرد و برای حمایت و توسعه قول مساعدت وهمکاری داد.

حسن خانی در ادامه از تعیین ۴ بازار عرضه محصولات روستایی در سطح شهرستان ارومیه خبر داد و گفت:  این بازار فعلا در مرحله اخذ مجوز است که می توان از غرفه های موجود در این بازار برای عرضه محصولات زنان روستایی نیز استفاده کرد و محصولات سالم وارگانیک تولید شده در روستاها را به طور مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار داد.

در ادامه فرماندار دو راه حل  برای حمایت از صندوق پیشنهاد داد و گفت: از محل کمک های فنی اعتباری و اعطای تسهیلات برای اجرای طرح های دارای توجیه اقتصادی از محل صندوق توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری می توان به این صندوق ها کمک کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: صندوق طرح ها را با اصول درست تهیه و تنظیم کند و گزارشی  کامل از تعداد صندوق های اعتباری خرد و میزان سرمایه آنها تنظیم و در جلسه ای که با حضور مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه برگزار خواهد شد، ارائه دهد. همچنین داده های مربوط به نیازسنجی روستاها که از طریق سازمان فنی و حرفه ای جمع آوری شده در اختیار صندوق قرار می گیرد تا برای انجام هرچه بهتر امور در روستاها برنامه ریزی شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *