افتتاح دفتر جدید صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بشرویه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، حسین سرچاهی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان بشرویه در حاشیه افتتاح دفتر جدید صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بشرویه با اشاره به عمده فعالیت های این صندوق اظهار کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی قریب ۲ سال پیش در بشرویه برای ارائه تسهیلات مناسب و حمایت از کشاورزان در بشرویه با سرمایه اولیه ۲۲۷۶۷.۹۹ میلیون ریال راه اندازی شد.

مدیر جهادکشاورزی بشرویه افزود: روند کاری صندوق های توسعه بخش کشاورزی به صورت مشارکت  دولتی با بخش خصوصی در قالب ۵۱ درصد سهام داران و ۴۹ درصد دولت است.

سرچاهی با اشاره به جمعیت بهره بردار در بشرویه خاطر نشان کرد: در شهرستان بشرویه بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت مشغول به کشاورزی هستند ولیکن فقط تعداد ۲۸۲ نفر عضو صندوق هستند و با توجه به تسهیلات مناسب صندوق، کشاورزان زیادی آماده خرید سهام هستند که افزایش این تعداد ملزم به واگذاری اعتبار بخش دولتی است.

وی افزود: این صندوق در حال حاضر علاوه بر ارائه تسهیلات قرض الحسنه به سهامداران، عاملیت توزیع اعتبارات دولتی از قبیل اعتبار آبیاری تحت فشار، اعتبارات مربوط به نوسازی قنوات، یارانه نهال و … را بر عهده دارد. همچنین از محل کارکرد و معدل حساب صندوق، معرفی به بانک نیز صورت می گیرد که مبلغ قابل توجهی نیز از این طریق به تمام بهره برداران بخش کشاورزی ارائه شده است.

سرچاهی در ادامه به لزوم جذب اعتبار دولتی به منظور افزایش سرمایه صندوق پرداخت و از فرماندار شهرستان خواست تا ضمن رایزنی با مسئولان عالی رتبه استان و نماینده مجلس شورای اسلامی، موجبات این امر را فراهم نمایند تا کشاورزان بیشتری بتوانند از تسهیلات صندوق استفاده کنند.

مدیرعامل صندوق شهرستان بشرویه:

پرداخت بیش از ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به سهام داران صندوق بشرویه

محمد اسماعیلی اول، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بشرویه نیز ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و فرارسیدن سی و ششمین بهار انقلاب اسلامی و سالروز طلوع  آفتاب و ایمان در ایران اسلامی؛ در این مراسم به بیان گزارش کوتاهی از فعالیت های و عملکرد صندوق پرداخت.

وی از صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به عنوان تنها نهاد مالی- اعتباری غیردولتی بخش کشاورزی یاد کرد که با مشارکت تولیدکنندگان و بهره‌برداران تشکیل شده‌ است. او این صندوق ها را در به کارگیری ظرفیت‌های غیردولتی به منظور تأمین مالی و ارتقای نرخ رشد سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی موثر دانست.

اسماعیلی اول افزود: صندوق شهرستان بشرویه با ۲۸۲ سهامدار از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون مبلغی بالغ ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع داخلی صندوق به صورت تسهیلات قرض الحسنه یکساله به سهامداران پرداخت کرده و مبلغ ۵ میلیارد و ۵۲۸ میلیون ریال نیز در قالب تسهیلات ضروری در اختیار سهامداران قرار داده است. همچنین از محل معدل حساب صندوق در بانکهای عامل، تاکنون تعداد ۱۶۰ بهره بردار برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند و مبلغی بالغ بر ۲۷ میلیارد ریال از بانک دریافت کرده اند.

وی همچنین مبلغ عاملیت توزیع اعتبارات دولتی آبیاری تحت فشار را  ۱۸.۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موارد عاملیت توزیع اعتبار قنوات، طرح ناظرین کلینیک گیاهپزشکی نیز به این صندوق واگذار شده است.

اسماعیلی اول، مشکل اصلی صندوق را مسئله افزایش سرمایه و پذیرش عضو جدید عنوان کرد و افزود: علی رغم استقبال بی نظیر بهره برداران بخش کشاورزی، متاسفانه در ابتدای تاسیس صندوق با توجه به عدم آگاهی برخی از بهره برداران در مورد فعالیتهای صندوق و خدمات آن، حدود ۳۰۰ نفر برای خرید سهام صندوق اقدام کرده اند.  امادر حال حاضر تعداد قابل توجهی از بهره برداران برای خرید سهام اعلام آمادگی کرده اند و طبق آخرین آمار دریافتی سامانه پذیره نویسی صندوق شهرستان، ۲۱۸ بهره بردار آمادگی خود را برای پرداخت مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال در صورت افزایش سرمایه و پذیرش عضو جدید اعلام کرده اند.

وی در ادامه دلیل عدم افزایش سرمایه و پذیرش سهامدار جدید را سهم دولت اعلام کرد و افزود: علیرغم پیگیری های مکرر از طریق مراجع مربوطه، تاکنون گشایش خاصی در خصوص افزایش سرمایه سهم دولت صورت نگرفته است. این در حالی است که افزایش سرمایه صندوق، منوط به افزایش سرمایه سهم دولت است.

اسماعیلی اول در پایان ضمن تشکر و قدردانی از حضور مسئولان شهرستان در مراسم، از مدیر جهاد کشاورزی ، فرماندار پرتلاش و مسئولان مربوطه خواست؛ مسئله افزایش سرمایه سهم دولت را برای توسعه و بهبود عملکرد صندوق از طریق نماینده مجلس و مسئولان عالی استان پیگیری کنند تا انشالله در آینده نزدیک شاهد افزایش سرمایه صندوق و پذیرش عضو جدید باشیم.

در ادامه این مراسم علی باقری، فرماندار شهرستان بشرویه با تاکید بر رسیدگی جدی به مشکلات بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی و دامداری نقش زیادی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند و زیر بنای توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می شود.

فرماندار بشرویه متذکر شد: رسیدگی به مشکلات کشاورزان و دامداران باید با جدیت بیشتر از گذشته دنبال شود.

وی، شرایط حاکم بر کشاورزی را وخیم توصیف کرد و گفت: با توجه به قهر طبیعت و بروز پدیده چندین ساله خشکسالی در کشور و به ویژه در شهرستان بشرویه و از سوی دیگر عدم حمایت جدی از کشاورزان، شرایط سختی را برای این قشر بوجود آورده و دیگر کشاورزی سودآوری  ندارد.

باقری، خدمت به مردم را وظیفه مسئولان دانست و گفت: مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر خدمت صادقانه مسئولان به مردم کرده اند و دولت تدبیر و امید نیز سیاست های خود را بر مبنای تحقق خواسته های رهبری و رفع مشکلات مردم گذاشته است و مسئولان موظف به خدمت صادقانه هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *