آمادگی استان سمنان برای تشکیل نخستین صندوق حمایت از توسعه صنعت زیتون

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادرتخصصی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی سمنان، سیدحسن میرعماد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در دیدار با محمد رمضانی ملک‌رودی، مجری طرح زیتون کشور گفت: شرایط تغییر الگوی کشت، برای توسعه زیتون در استان فراهم است. در این روش از توسعه و جایگزین کردن زیتون به جای محصولات با مصرف آب بالا و فضای سبز استفاده می‌شود.

میرعماد، خواستار مساعدت دفتر زیتون کشور برای توسعه باغ‌های جدید، جذب کارشناس ناظر برای شهرستان‌های جدید، کمک در بهسازی باغ‌ها و تامین نهال یارانه‌دار شد.

محمد رمضانی ملک‌رودی، مجری طرح زیتون کشور در این دیدار درباره وضعیت کشت و توسعه زیتون در سمنان گفت: برای توسعه کشت زیتون با هدف کنسرو و یا روغن می‌توان از نظر محققان مرکز تحقیقات نیز بهره برد.

مجری طرح زیتون کشور، از اعمال مدیریت مطلوب در توسعه باغ‌های زیتون و اجرای طرح‌های مختلف برای جبران خسارت ناشی از کاهش سطح آب، شوری آب و خاک در کشور خبر داد.

وی افزود: مدیریت مواجه با سرمازدگی نیز می‌تواند از طریق ایجاد بادشکن، استفاده از ارقام مقاوم، گرمادهی با شیوه‌های خاص و شیوه‌های مدرن  استفاده از آب مد نظر باشد.

لطف‌ا… رضایی، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان نیز بیان کرد: با توجه به حمایت‌های انجام شده و لحاظ کردن مباحث تحقیقاتی، استان سمنان در زمینه توسعه زیتون از پتانسیل خوبی برخوردار است.

وی افزود: درغرب استان به خوبی توسعه کشت زیتون انجام شده است و در حال حاضر نیز در اکثر شهرستان‌ها توسعه زیتون مد نظر قرار گرفته است.

رضایی، سطح زیرکشت زیتون در استان را ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: سالانه از سه هزار هکتار باغ‌های بارور، حدود ۷هزار تن محصول برداشت می‌شود که دو کارخانه و دو کارگاه پرتابل کار روغن‌گیری را انجام می‌دهند. در ضمن براساس برنامه‌ریزی انجام شده، سالانه ۲۵۰- ۲۰۰ هکتار به سطح زیر کشت زیتون استان اضافه می‌شود.

گفتنی است؛ در این سفر مجری طرح زیتون کشور از چند باغ زیتون در شهرستان‌های سمنان و سرخه بازدید کرد.                 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *