چاپ مطلب
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ www.sfida.ir

تغییر به سمت رویکرد توسعه ای امری الزامی‌برای صندوق‌هاست


گردهمايي نمايندگان شركت مادر تخصصي در صندوق‌هاي حمايت از توسعه بخش كشاورزي استانی، ملی، محصولی و اعضاي هيئت مديره و مديران شركت مادر تخصصي5و6اسفند ماه سال1393 در سالن جلسات اداره جهاد شهرستان بندرعباساستان هرمزگان برگزار شد که در آن تغییر رویکرد به سمت رویکرد توسعه ای برای صندوق‌ها از مباحث اصلی گردهمایی بود تا صندوق‌ها بتوانند به صورت ابزار توسعه ایی در اختیار سیاست‌ها و راهبردهای متولی درآیند تا بخش کشاورزی در یک بستر  غیردولتی عملیاتی شود تا در نهایت کشاورزی دانش بنیان و کارآفرین با فضای رقابتی به رشد و توسعه مطلوب برسد.

 

به گزارش روابط عمومی‌و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی، سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ضمن عرض خیرمقدم و تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) از نمایندگان خواست تا درباره بحث‌های روز و مسائل و مشکلات صندوق‌ها نقطه نظرات و پیشنهادات خود را برای پیشرفت صندوق‌ها ارائه کنند.

 

وی به تشکیل 88صندوق در طی ده سال فعالیت شرکت مادر تخصصی اشاه کرد و افزود: هم اکنون در حدود800میلیارد تومان سرمایه در اختیار این صندوق‌ها قرار دارد.

 

رضوی در ادامه از تعدادی از نمایندگانی که در گردهمایی قبلی حضور داشتند و امروز در این جلسه حضور ندارند، تشکر و قدردانی کرد و به نمایندگان جدیدی که به جای نمایندگان سابق نمایندگی شرکت را پذیرفتند، خوش آمد گفت.

 

عوض علیزاده مقدم، عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیز در این جلسه ضمن اشاره به گردهمایی شهریور1392 در اردبیل گفت: گردهمایی امروز شامل دو بخش است که بخش اول آموزشی و بخش دوم ارائه نقطه نظرات درباره مشکلات  صندوقها برای رسیدن به نتیجه و راهکار مطلوب و ادامه راه است.

 

وی افزود: بیانیه چشم انداز برای صندوق‌های غیردولتی براساس قابلیت‌های استان‌ها قابل تغییر است. صندوق یک نهاد توسعه‌ای است که صرفا تسهیلات پرداخت نمی‌کند و ورود به مباحث سرمایه گذاری به طرق مختلف باید جزء فعالیتهای اصلی صندوق‌ها باشد.

 

علیزاده مقدم تصریح کرد: در طول یک دهه گذشته باید کارکرد صندوق‌ها  را ارائه خدمات مالی- اعتباری دانست اما الان وقت تغییر رویکرد به سمت رویکرد توسعه ای برای صندوق‌هاست. صندوق‌ها باید بتوانند به صورت ابزار توسعه ایی در اختیار سیاست‌ها و راهبردهای متولی درآیند تا بخش کشاورزی در یک بستر  غیردولتی عملیاتی شود تا در نهایت کشاورزی دانش بنیان و کارآفرین با فضای رقابتی به رشد و توسعه مطلوب برسد.

 

کیامرز قاسمی‌زانیانی، عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی هم با اشاره به شرایط سخت کشور به لحاظ تورم و رکود بی سابقه، تحریم‌های ظالمانه، کاهش قیمت نفت، خشکسالی و کم آبی گفت: سیاست دولت جدید برای ایجاد انضباط مالی 1-تهیه لایحه خروج از رکود و ارتقا نظام مالی با رویکرد تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و تسهیل گری برایبه گردش درآوردن چرخه اقتصاد 2- لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (شماره3) با رویکرد حذف موارد وقت گیر از شاکله بودجه است.

 

وی افزود: در برنامه ششم توسعه که موضوع محور است مبحث کشاورزی دو بحث اصلی آب و امنیت غذایی را شامل میشود. هدف وزارتخانه نیز تنوع بخشی و تامین منابع مالی با رویکرد تقویت و ارتقا جایگاه صندوق به لحاظ کیفیت بخشی به خدمات و نحوه ارائه خدمات است و همچنین کفایت سرمایه شان را به حدی برسانیم که بتواند نقش خود را در بخش کشاورزی به خوبی انجام دهد. در طرح الحاق که در بالا نیز بدان اشاره شد با کمک شما در استان‌ها میتوان به صندوق‌ها کمک کرد.

 

قاسمی‌زانیانی اظهار داشت: صندوق‌ها باید در امور توسعه ای ایفای نقش کنند که نحوه و چگونگی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای وارد شدن صندوق‌ها در فعالیت‌های بازرگانی باید اتاق فکری تشکیل و راهکارهای مناسب اندیشیده شود. همچنین تنوع بخشی نیز باید به سمت تامین منابع مالی خارج از بخش و تزریق آن به داخل بخش برود. گرایش ما نیز تمرکز سرمایه در صندوق‌های تخصصی به جای صندوق توسعه ملی است تا جایگاه این صندوق‌ها را به عنوان یک نهاد مالی تاثیرگذار تبیین نماییم تا ایفای نقش کنند.

 

علیرضا اشرفی، عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی نیز از زحمات آقایان حیدری پوری، بقائی و خیاط بابت میزبانی و همکاران شرکت مادر بابت هماهنگی برگزاری این گردهمایی تشکر کرد و در ادامه گزارشی از گردهمایی‌هایی که تاکنون برگزار شده اند ارائه نمود.

 

ناصر حیدری پوری، ریئس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان نیز در این گردهمایی ضمن ارائه توضیحات مختصری از سیمای  کشاورزی استان، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان هرمزگان را بانکی کوچکتر از بانک کشاورزی توصیف کرد که تسهیلاتی را با شرایط آسان تر از بانک‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

 

وی افزود: از این به بعد از صندوق این انتظار میرود که از یکسری از محصولات خاص و ناب استان که به دلیل نرخ پایین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به هدر میروند حمایت ویژه و مطلوب کند. استفاده از ظرفیت مرز آبی 1400کیلومتری استان برای تولید آب شیرین که به دلیل عدم سرمایه گذاری، هلدینگ آن از دست استان خارج شده است. عدم وجود سیلو در استان با وجود اینکه بیشترین گندم وارداتی به کشور از طریق بنادر این استان است، از مشکلات بخش در استان بوده که شرکت مادر تخصصی باید در این طرح‌ها با مشارکت افراد علاقمند سرمایه گذار ورود پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی، خلا ما تولیدات خرد در جامعه کشاورزی است که باید بتوانیم توسط این صندوق و صندوق‌های محصولی جدید که در آینده تشکیل خواهد شد، حمایت کنیم و تولیدات آنها را ساماندهی نماییم تا بتوانند تولیداتشان را افزایش دهند که این امر مستلزم ایجاد خط اعتباری و تسهیلات مناسب است.

 

در پایان سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصیبا جمع بندی نظرات ارائه شده از سوی نمایندگان شرکت مادر تخصصی در صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت: شیوه کار ما در شرکت مادر تخصصی این است که موارد را بررسی و پخته کنیم و بعد با صندوق‌ها به شور برسانیم. مدل ارائه خدمت طراحی شده نیاز به الزاماتی دارد که به فراخور هر صندوق بومی‌شود.از طرفی باید به صندوقها اعتماد داشته باشیم.مدل ارائه خدمت طراحی شده کلی است و باید دوستان بومی‌کنند خواهش می‌کنیم روی آن کار کنید و نظرات خودتان را بدهید.

 

وی افزود : دستورالعمل اعتبار سنجی آماده شده است در جلسات هیئت مدیره روی آن کار کنید. همچنین دستورالعمل تضامین آماده شده است و قرار شد در هیئت مدیره مورد بررسی قرار بگیرد. از طرفی اصلاحیه آئین نامه تسهیلات برای صندوق‌ها ارسال شده لطفا هر چه سریعتر پیشنهادادتان را برای شرکت مادر ارسال نمایید.

 

رضوی اردکانی درباره راه‌های تامین منابع مالی در صندوق‌ها گفت: باید ماده12 جدی گرفته شود و راه حلهای جدیدی که میتوان روی آنها کار کرد مثل قانون بودجه 94 و برنامه ششم نیز مد نظر قرار گیرد.همچنین نمایندگان بهتر است بحث کمک استانداران را در استانها پیگیری کنند. همچنین تفاهم نامه با پست بانک تهیه و آماده امضا است. با صندوق مهر امام رضا(ع) نیز به تفاهم رسیدیم و تفاهم نامه آماده امضا است. با کمیته حضرت امام(ره) هم مذاکرات خوبی انجام داده ایم که هم منابع در اختیار دارند و هم جایگاه قانونی دارند.با بانک قرض الحسنه ارسال و با بنیاد برکت کارگروه مشترک داریم.

 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصیبا اشاره به اهمیت مدل ارائه خدمت اظهار داشت: این مدل باید به طور جدی روی آن کار شود و زنجیره تولید در این مدل به شکل مناسب تعریف و عملیاتی گردد. همچنین بحث نظارت جدی تلقی شود. اتاق فکر حتما تشکیل و فعال شود.

 

وی با اشاره به نیاز تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین گفت: کارگروه توسعه صندوق با حکم ریئس سازمان را باید با قوت دنبال شود. همچنین باید ارتباط سهامداران با صندوق‌ها را پیگیری و برقرار کنید. از طرفی باید نظام جامع فناوری اطلاعات را با همفکری هم به نتیجه برسانیم.

 

رضوی اردکانی تصرسح کرد: بحث آموزش در شرکت مادر مورد غفلت قرار گرفته بود که در ماههای اخیر جبران کردیم. شما هم در صندوقها باید برنامه آوزشی بگذارید.     تقویم آموزشی برای صندوقها را با همکاری امیر اسلامی، مدیر منابع انسانی و پشتیبانی تهیه نمایید. صندوقها بهتر است به یکدیگر گزارش ارائه دهند تا از فعالیتهای هم اطلاع داشته باشند و با هم مرتبط باشند. چرا که برخی تجارب صندوق‌ها را شهریار رستمی، مدیر توسعه سرمایه گذاری و تسهیلات برای سایر صندوق‌ها فرستاده است، باید راهکارها را برای اطلاع رسانی پیدا کنیم مانند سایت و ...

 

وی با اشاره به اینکه اصراری برای بحث اصلاح اساسنامه وجود داشته باشد گفت: نباید اصلاح اساسنامه باعث گردد که اساسنامه بدتر شود. همچنین صندوق‌ها باید گزارش ماهیانه را به موقع ارسال کنند، خصوصا پیشنهادات که برای ما مهم است. همچنین در شرکت مادر حضور فعال و مستمر داشته باشید. با استانداران خصوصا معاونین برنامه ریزی استانداری ارتباط داشته باشید.مصوبات مجامع را به صورت جدی پیگیری کنید. باید استان‌هایی که صندوق‌های شهرستانی و زنان دارند ، کمک کرد.

 

در ادامه از امیر حاجی احمدی، مشاور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مطالبی درخصوص «مدیریت مالی با رویکرد تجزیه و تحلیل صورتهای مالی» و اسدالله کرد نائیج مطالبی با عنوان «مدیریت در هزاره سوم»رئیس مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوریو دانشیار دانشگاه تربيت مدرس ارائه کردند.

 

جلسه راس ساعت 22 با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) خاتمه یافت.

 



© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به " شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" میباشد.