چاپ مطلب
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ www.sfida.ir

حضور فعال شرکت مادر تخصصی کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران


 

 

   

 

نهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران که با هدف توسعه بخش کشاورزی کشور و با حضور گسترده مسئولان بخش دولتی، خصوصی، اعضای هیات علمی، استادان و دانشجویان اقتصاد کشاورزی سراسر کشور با حضور فعال شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی روزهای 15 و 16 اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی، در این کنفرانس دو سالانه، راهکارهای اجرای سیاست های اقتصاد کشاورزی برای ارتقا جایگاه این بخش، توسط کارشناسان و متخصصان مورد بحث و بررسی قرار گرفت

نهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران که با هدف توسعه بخش کشاورزی کشور و با حضور گسترده مسئولان بخش دولتی، خصوصی، اعضای هیات علمی، استادان و دانشجویان اقتصاد کشاورزی سراسر کشور با حضور فعال شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی روزهای 15 و 16 اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی، در این کنفرانس دو سالانه، راهکارهای اجرای سیاست های اقتصاد کشاورزی برای ارتقا جایگاه این بخش، توسط کارشناسان و متخصصان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این کنفرانس یک هزار و 211 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که 700 مقاله در کمیته علمی مورد ارزیابی قرار گرفت. از این تعداد 540 مقاله توسط داوران ارزیابی شد که 45 مقاله به عنوان مقالات شفاهی و 351 مقاله به شکل پوستر عرضه که 26 درصد مقالات توسط متخصصان، محققان و استادان علمی و مابقی توسط دانشجویان ارایه شد.

این کنفرانس با سخنرانی محمودحجتی؛ وزیر جهادکشاورزی، سیدصفدر حسینی؛ رئیس صندوق توسعه ملی، عیسی کلانتری؛ دبیرکل خانه کشاورز، و با حضور زالی، وزیر اسبق جهادکشاورزی و فعالان بخش تولید آغاز شد و با سخنرانی دکتر سورنا ستاری، معاون رئیس جمهور،دکتر مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاتمه یافت.

در کنار این کنفرانس دو رزوه نمایشگاهی از حامیان این کنفرانس برپا شدکه غرفه شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز میزبان دکتر ستاری؛ معاون رئیس جمهور، شاهرخ رمضان نژاد، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی و اموربین الملل وزارت جهاد کشاورزی، اعضای هیات علمی، استادان، دانشجویان و فعالان بخش اقتصاد کشاورزی بود.

این غرفه به منظور معرفی شرکت مادرتخصصی به استادان،پژوهشگران و دانشجویان اقتصاد کشاورزی در کنار کنفرانس برپا شده بود که توانست با ارائه سرفصل پژوهش های مورد نیاز صندوق های غیردولتی اعضای علمی و دانشجویان شرکت کننده در این همایش را به پویایی وادارد.

گفتنی است؛ در صبح روز دوم کنفرانس سید عبدالکریم رضوی اردکانی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی درباره عملکرد و نوع فعالیت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی که در تمام استان های کشور تاسیس شده است، سخنرانی کرد. در ادامه گوشه ای از سخنرانی وی را می خوانیم.

صندوق حمایت از توسعه در بخش کشاورزی بازوی اجرایی اقتصاد مقاومتی

صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با پشتیبانی مالی که از تولیدات کشاورزان می کند، حامی تولیدات داخلی برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رئیس هیات مدیره شرکت و مدیرعامل مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در نهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: تا به امروز 84 صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت‌های کشاورزان تشکیل شده که 10 صندوق فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری و 36 صندوق شهرستان‌ی و 6 صندوق تخصصی در کشور ایجاد شده است. که تعداد تشکل های عضو  6439 و تعداد اشخاص حقیقی19875 دارد.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی درباره جایگاه بخش كشاورزي، سرمایه گذاری و روند آن در  این بخش، مستندات و ظرفیت های  قانوني صندوق های حمایت از  توسعه بخش كشاورزی، وضعیت عملکرد صندوق های غیردولتی، برنامه های  آتی آنها و مسائل و موضوعات استراتژیک صندوق ها و انتظارتشان از مجامع دانشگاهی سخن گفت.

وی افزود: در تمام شهرستان‌های کشور صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تاسیس شده که سهام‌داران آنها از تشکل ها و اتحادیه های مختلف بخش کشاورزی و خود کشاورزان هستند و با تشکیل این صندوق ها نظام مالی و اعتباری و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به گونه ای ساماندهی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف سال‌های اولیه تأسیس که این صندوق با مشکلات زیادی درخصوص مشارکت افراد روبرو بود، امروزه تجمیع منابع سهام‌داران بخش خصوصی از دولتی پیشی گرفته است.

رئیس هیات مدیره شرکت و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و فعالان عرصه کشاورزی، فعالیت این صندوق‌ها را افزایش داده و تبدیل به سرمایه اجتماعی بزرگی برای صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کرده است.

رضوی اردکانی با اشاره به اینکه صندوق تنها با تخصیص اعتبارات دولتی به جایی نخواهد رسید، تصریح کرد: با ساختارسازی‌های صورت‌گرفته، اعتبارات این صندوق افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته که به‌طور قطع در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، فعالیت صندوق و مسائل مالی نقش بسزایی خواهد داشت.

وی همچنین درباره تأمين و امنيت غذايي، نقش كليدي در ساختار اقتصادي كشور یعنی توليد ناخالص داخلي، اشتغال، ارزش صادرات غيرنفتي، ساختارجمعيتي (4/3 ميليون نفر شاغل مستقيم، معادل 20 ميليون نفر فعال در بخش كشاورزي) سخن گفت و افزود: غيردولتي‌ترين بخش اقتصادي کشور در بخش کشاورزی است چرا که حدود 98 در صد فعاليت هاي بخش کشاورزي توسط بخش غيردولتي انجام مي پذيرد.

رضوی اردکانی  افزود: با توجه به این که متوسط سهم بخش کشاورزی حدود 13 درصد می باشد، اما میزان سهم دریافتی از سرمایه گذاری کلی صورت گرفته در کشور در این زمینه کمتر از 5 درصد است.

رضوی اردکانی همچنین درباره مبانی قانونی و فلسفه وجودی صندوق ها سخن راند و تصریح کرد: براساس آمار متوسط نرخ رشد سرمایه صندوق ها در بخش کشاورزی  78 درصد است که از مجموع 5778 میلیارد ریال سرمایه صندوق ها، سهم بخش خصوصی  54 درصد و سهم بخش دولتی  46 درصد است. همچنین نرخ رشد تسهیلات پرداختی صندوق ها به سهامداران 60 درصد برآورد شده است. که تنها در سال  92در حدود 27 هزار و 837 میلیارد  ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی درباره عملکرد صندوق های غیر دولتی از محل عاملیت اعتبارات دولتی ( آبیاری تحت فشار؛ مکانیزاسیون و....... )  و  تسهیلات پرداختی از محل صندوق توسعه ملی هم آماری ارائه کرد و گفت: از محل عاملیت اعتبارات دولتی ( آبیاری تحت فشار؛ مکانیزاسیون و....... ) از سال 1388 تاکنون 11 هزار و 709 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که 824 میلیارد ریال آن در سال 92 بوده است. همچنین تسهیلات پرداختی از محل صندوق توسعه ملی  در کل 15 هزار و 4 میلیارد ریال بوده که 229 میلیارد ریال آن تنها متعلق به سال 92 است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی درخصوص برنامه های آتی صندوق های غیردولتی گفت: توسعه کمی صندوق ها به 400 صندوق، افزایش سهامداران صندوق ها، افزایش سرمایه صندوق ها به 120 هزار میلیارد ریال تا 5 سال آینده، توانمند سازی منابع انسانی صندوق ها و توسعه نظام فناوری و تکمیل نظام شبکه ای صندوق ها  از برنامه های آینده ما برای صندوق های غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی است.

در روز پایانی این کنفرانس، از چهره‌های علمی برتر بخش اقتصاد کشاورزی و حامیان کنفرانس تقدیر به‌عمل آمد.

 



© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به " شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" میباشد.