چاپ مطلب
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ www.sfida.ir

برگزاری جلسۀ اتاق فکر در صندوق حمایت از توسعۀ بخش کشاورزی زنجان


جلسۀ اتاق فکر صندوق حمایت از توسعۀ بخش کشاورزی استان زنجان رأس ساعت 10:30 روز چهارشنبه 18 مهرماه 1397  در محل سالن جلسات صندوق  با حضور اعضا تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ در ابتدا محمد اسماعیلی‌آفتابدری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعۀ بخش کشاورزی استان زنجان گزارشی از تاریخچه، اهداف، میزان سرمایه و وضعیت کلی صندوق استان زنجان ارائه داد.

وی گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری سرمایۀ صندوق از 240 میلیارد ریال به 360 میلیارد ریال افزایش یابد.

اسماعیلی‌آفتابدری همچنین با اشاره به تقویت و راه‌اندازی زنجیره‌های عرضه و ارزش، و کمک به راه‌اندازی صندوق‌های شهرستانی ابهر و خدابنده، گفت: از همۀ حاضران می‌خواهیم تا ما را در ترتیب جلسات اتاق فکر و زمان و دستورات آن و ترکیب مشاوران در کمیته‌های مشورتی و بهره‌گیری از نظرات و در نهایت تحقق اهداف راهنمایی نمایند.

غلامحسین جلیل‌خانی با اشاره به اهمیت تفکر و تعقل و جایگاه آن در دین اسلام، افزود: نباید انتظار معجزه داشته باشیم و باید ضمن توجه به کوچک کردن دولت و مسائل زیست محیطی و کمبود آب و بحران خشکسالی ایده‌هایی عملیاتی بدهیم که خودمان بتوانیم اجرایش کنیم.

مجید خلیلی‌خشنود با اشاره به تجربۀ کشور آلمان و تشکل‌سازی و بلندکردن صدای تشکل‌ها، به شناسایی زنجیره‌های تولید در استان تأکید کرد و افزود: باید ببینیم با تکمیل کردن کدام حلقه می‌توانیم راندمان و ارزش‌افزودۀ بیشتری ایجاد کنیم. پیشنهادم این است که زنجیره‌ای قراردادی با هدف صادرات سفارشی ایجاد کنیم.

محمود نوری با تأکید بر تغییر الگو و تجاری‌سازی طرح‌های تحقیقاتی و بازاریابی پیشنهاد داد: 18 واحد اعتباری با گردش سرمایه‌ای بالغ بر 240 میلیارد ریال در شبکۀ تعاونی‌های استان هست که می‌توان به وزارتخانه پیشنهاد داد با تعطیلی این واحدها سرمایۀ آن‌ها با سرمایۀ صندوق‌ها ادغام شوند.

محمدباقر آقاجانلو با اشاره به دیدار با یک تولیدکنندۀ گیاهان دارویی از مشهد، و تأکید بر ضعف در صادرات محصولات کشاورزی، پیشنهاد داد: برای بازرگانی خارجی بستر و ساختاری ایجاد شود و سهم صندوق در این عرصه بیشتر گردد.

حجت‌الله قصابی نیز با اشاره به تجربیات ناموفق گذشته در موضوع خوشه‌ها و نبود اهرم‌های اجرایی و اقتصادی، به تحقیق و پژوهش در زمینه‌هایی از قبیل زنجیره‌های تولید و تجارت داخلی و سپس پرکردن خلأها تأکید کرد.

محمدعلی صادقی با اشاره به اینکه مشکل ما در بخش کشاورزی نبود حمایت فکری است، از ظرفیت استان برای ایجاد چندین زنجیرۀ تولید در زیربخش دام یاد کرد و افزود: صندوق می‌تواند در حمایت مالی، تأمین نهاده‌ها، ایجاد سیلوهای ذخیره‌سازی، فراوری کود و در نهایت ایجاد بازارچۀ هدف و عرضه و توزیع مستقیم محصولات، مشارکت کند.

مهدی طاهری هم با یادآوری خلأ بزرگ نبود واحد تحقیق و توسعه در تشکیلات صندوق‌ها، از لزوم تشکیل این واحد در شرکت مادرتخصصی برای تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها و ایجاد ارزش افزوده و گسترده‌کردن مدل‌های خدمت گفت و پیشنهاد داد: شرکت‌های کشت و صنعت بزرگ و کوچک در صندوق عضو شوند و بدین‌ترتیب وارد بازار شوند تا با کمک صندوق بتوانند سیلوهای بزرگ از جنس استیل برای ذخیره‌سازی زیتون و فراورده‌های آن فراهم کنند.

امیرحسین بیگدلی با درخواست ارائۀ طرح‌هایی که فشار بر روی آب را کمتر کند، گفت: هدف‌گذاری بر روی زنجیره‌ها باشد به‌نحوی که نتایج آن به کشت فراسرزمینی (مثلاً در گرجستان) منجر شود تا از منابع آبی کشورهای همجوار بهره‌گیری شود.

علی فرهادی با درخواست از اعضای اتاق فکر به بحث روی موضوع مشخص و پرهیز از طرح دغدغه‌ها و راهکارهای مشکلات زیربخش‌های کشاورزی، به ایجاد ساختار و مشخص کردن دستور جلسات بعدی تأکید کرد.

وی تبیین ضرورت و موضوع اتاق فکر را درست و خوب ارزیابی نمود.

اصغر مرادی با تأکید بر لزوم داشتن چارچوب کاری در اتاق فکر، از حاضران خواست تا پیشنهادهای خود را طوری مطرح کنند که صندوق در جایگاه تأمین‌کنندۀ مالی باشد.

سیدمهدی موسوی با تأکید بر دریافت ایده‌هایی که به افزایش درآمد صندوق منجر شود، پیشنهاد داد: بخشی از سود سالانه به افزایش سرمایه نرود و در قالب وام تلفیقی با منابع بانکی به نسبت سهام سهامداران به آنان اعطا شود. ضمناً با حذف شرکت‌های غیرفعال و شبکه‌سازی سیستمی در کل استان و کشور، دلالان حذف و حلقه‌های گمشده به هم وصل شوند.

سیدسجاد موسوی با اشاره با اینکه سرمایۀ موجود صندوق کم است و باید با افزایش سرمایه و انجام بحث‌های بنیادی به نقشۀ راهی برای ادامۀ کار صندوق فکر کرد، گفت: الان پس از یازده‌سال وقت اتاق فکر نیست.

محمدرضا نهاوندی‌پور با اشاره به تجریبات گذشته در تشکیل اتاق فکر در سازمان جهاد کشاورزی گفت: ما در کشور تجربه موفقی در زمینه اتاق فکر نداریم. یاد نگرفته‌ایم. حتماً مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره باید در این جلسات کمتر صحبت کنند. باید بحث‌های چالشی و طوفان فکری راه بیندازیم. ما نیاز به مخالف‌خوان و منتقد داریم و باید از چنین چهره‌هایی استفاده کنیم. همچنین تولیدکنندگان خرد را هم به‌عنوان جامعۀ هدف تعریف کنیم.

شعبانعلی اسحاقی با اشاره به اینکه نباید کارها قائم به شخص و همین‌طور حاکمیتی باشد، گفت: باید برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت با تفکر مدیریتی ارائه شود و صندوق شرکتی لیدری تأسیس کند که نقش هماهنگ‌کننده و مدیریتی داشته باشد.

عنایت‌الله معصومی با اشاره به ظرفیت‌ها و عملکرد موفق صندوق در سال‌های گذشته، از انتظارات هیئت‌مدیره برای دریافت ایده‌هایی از اتاق فکر یاد کرد که امیدوار است به رشد سرمایه و تنوع در خدمات صندوق بینجامد.

حسین جعفری در پایان با جمع‌بندی بحث‌ها به موضوع توسعه تأکید کرد، چراکه به زعم او توجه اساسنامه در اهداف صندوق، معطوف به رشد کمی است.

وی گفت: باید به موضوع توسعه که مفهومی کیفی است، عمیق‌تر بیندیشیم. در ایجاد و خلق مدل‌های جدید موفق نبوده‌ایم. بنگاه‌هایی فعال و موفق بوده‌اند که می‌دانند کجا سرمایه‌گذاری کنند. تشکل‌سازی در بخش کشاورزی درخواست استاندار بود. صندوق باید در کارهای نویی ورود کند که دیگران وارد نمی‌شوند، برای وارد کردن تکنولوژی از سایر کشورها و کارهای دانش‌بنیان و...، نقاطی که بتوانند تحول‌ ایجاد کنند را به ما نشان بدهید.

جعفری اظهار داشت: ارائۀ مدل جدید برای اثربخشی بیشتر در صندوق و ایجاد صندوق‌های شهرستانی و استفاده از ظرفیت‌های سدهای خاکی، ضروری و مورد انتظار است. باید موضوع بازرگانی را برجسته کنیم. نظرات و پیشنهادها را به‌صورت مکتوب به دبیرخانۀ اتاق فکر برسانید تا روی چند ایدۀ خاص تمرکز کنیم.



© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به " شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" میباشد.