چاپ مطلب
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ www.sfida.ir

گزارشی از سفر آقای رضوی به گیلان


  

در سفری یک روزه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به استان گیلان با اعضای هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و تمام معاونان و استاندار این شهر دیدار و گفت و گو و بر ایجاد صندوق حمایت از صنعت چای کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، در سفره یک روزه به استان گیلان، سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با اعضای هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان، عليرضا  شعبان نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و تمام معاونان وی و محمد علی نجفی استاندار این شهر دیدار و گفت و گو کرد.

در جلسه اول سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با اعضای هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان در دفتر صندوق دیدار و از نزدیک با مسائل و مشکلات این صندوق آشنا شد.

حمید نصری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان گفت: این صندوق با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و یکی از مهم ترین آنها پایین بودن میزان مشارکت و سرمایه گذاری در این صندوق است.

وی افزود: میزان سرمایه صندوق گیلان حتی از خیلی از صندوق های شهرستانی پایین تر است و این به دلیل عدم حمایت لازم از سوی بهره برداران و اتحادیه هاست.

در ادامه رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با توجه به بحث های مطرح شده چاره کار را در یک امر مهم دانست و گفت: تشکل ها و میزان فعالیت و اثربخش آنها، دلیل مشارکت نکردن و حتی راهکارهایی برای مشارکت بیشتر باید توسط مراکز تحقیقاتی استان گیلان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرند.

وی همچنین  از تاسیس صندوق چای در استان گیلان دفاع کرد و افزود: ایجاد صندوق حمایت از صنعت چای و تقویت آن در استان گیلان می تواند نقطه امیدی برای ایجاد صندوق های تخصصی در کشور باشد.

در جلسه دوم که با حضور عليرضا  شعبان نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و تمام معاونان وی در دفتر ریاست سازمان برگزار شد؛ در ابتدا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان درباره وضعیت کشاورزی در استان توضیحات مختصری داد و گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان گیلان تاثیر مثبتی داشته و توانسته نقش موثری را ایفا کند.

وی افزود: اما مهم ترین مشکل بخش کشاورزی در این استان وجوده خرده مالکی در این بخش است به آن معنی که سطح کشاورزی بهره برداران خیلی کم است.

در ادامه هر یک از معاونان آقایان رحمانی؛ مدیرکل منابع طبیعی استان، بنیادی؛ معاون تولیدات گیاهی، قنبری نژاد؛ معاون صنایع، داداش پور؛ معاون ترویج سازمان، عبدالله زاده؛ رئیس سازمان تعاون روستایی، سعیدی؛ رئیس سازمان شیلات، نعیمی؛ رئیس سازمان عشایری و هاشمی معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان درمورد وضعیت و حیطه فعالیت کاری خود سخن گفتند.

سعیدی؛ رئیس سازمان شیلات در این جلسه گفت: در حیطه شیلات 660 تن صیاد، 5500 تن فعال در بخش آبزی پروری، 18 اتحادیه ، 70 شرکت حقوقی و 25 شرکت ماهیان خاویاری مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: با این میزان اشتغال زایی در سطح استان آمادگی بیشتر برای مشارکت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان را داریم.

رحمانی، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان هم در این جلسه گفت: بیشترین مشکل این بخش عدم وجود تشکل های قوی و حضور فردی بهره برداران است که تا زمان حل نشدن مشکل، این معضل در این حوزه پابرجاست.

آقای عبدالله زاده؛ رئیس سازمان تعاون روستایی نیز گفت: در حوزه تعاون نیز تعاونی های کنونی و موجود پویایی لازم را ندارند و از طرفی بیشترین میزان تولید توسط بخش زارعت و باغبانی صورت می گیرد. به نظرم این موضوع در پویایی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان نیز اثرگذاشته است.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی هم در این جلسه گفت: شما باید یک نقشه راه داشته باشید که از یک طرف بهره برداران خرد و از طرف دیگر تشکل را پوشش دهد. باید وضعیت این تشکل ها را مشخص کنید.

 وی افزود: اگر مدل طرح شما براساس تکیه بر تعداد بهره برداران باشد، باید به فکر تشکیل صندوق های شهرستانی باشید و در یک شهرستان به صورت پایلوت این طرح را اجرا کنید اما اگر براساس تشکل ها باشد باید درمورد میزان مشارکت آنها مطالعه کنید.

در پایان عليرضا  شعبان نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با جمع بندی مسائل مطرح شده گفت: حتما مطالعات درخصوص روند کشاورزی و تشکل ها در استان انجام می گیرد. دوم اینکه نقشه راه و هدف ایجاد صندوق را مشخص و تدوین می کنیم. سوم نیز مجوز تاسیس صندوق را در دو شهرستان داریم اما یک صندوق را فعلا به صورت پایلوت تشکیل خواهیم داد و چهارم با فروش اموال مازاد سازمان جهاد به دنبال افزایش سرمایه صندوق خواهیم بود.

 در جلسه سوم نیز که با حضور محمد علی نجفی، استاندار گیلان در استانداری این شهر برگزار شد، در ابتدا حمید نصری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان درباره وضعیت صندوق از بدو تشکیل تاکنون سخن گفت.

در ادامه شعبان نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در رابطه با اثربخشی صندوق و اینکه صندوق ها در اشتغالزایی می توانند نقش مهمی را ایفا کنند، صحبت کرد.

همچنین سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در این جلسه گفت: از آنجا که استاندار قبلا در حوزه کشاورزی فعال بوده اند و با این صنعت آشنایی دارند و شناخت کافی بر روی این حیطه دارند، فرصت مناسبی را در اختیار صندوق قرار می دهد.

وی در ابتدا در رابطه با نحوه تشکیل شرکت مادر تخصصی و تشکیل صندوق های استانی و شهرستانی سخنرانی کرد و گفت: از استاندار تقاضا داریم که کارگروهی به وسیله معاونت برنامه ریزی استانداری تشکیل شود تا نگاه ویژه ای به صندوق صورت گیرد تا با برنامه ریزی های کلان صندوق از بن بست فعلی خارج شود.

وی افزود: باید یک صندوق شهرستانی در این استان به صورت پایلوت تشکیل شود تا میزان مشارکت فردی بهره برداران نیز بررسی شود و از طرفی با ایجاد صندوق چای در استان، وضعیت این صنعت در این استان نیز دچار تغییر می شود.

در پایان محمدعلی نجفی، استاندارد گیلان نیز در جمع بندی سخنان افراد گفت: به شدت با ایجاد صندوق حمایت از صنعت چای کشور در استان گیلان موافق هستم و فکر می کنم که با تشکیل این صندوق برخی از مسائل و مشکلات که گیربانگیر تولیدکنندگان این محصول است، از میان برود.

وی پس از بیان وضعیت کشاورزی منطقه و مسائل و مشکلات پیش روی کشاورزان این منطقه افزود: در صورت تامین اعتبار به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان کمک خواهیم کرد تا با قدرت گرفتن این صندوق باری از مشکلات کشاورزان استان گیلان برداشته شود. 



© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به " شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" میباشد.