چاپ مطلب
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۲ www.sfida.ir

تشکیل هیات اجرایی موسس صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی کشور در استان فارس


جلسه هیات اجرایی موسس دومین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی کشور در استان فارس با همکاری تعاونی‌های فراگیر در شهرستان‌های استان فارس برگزار شد.

 

      به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، اقدامات اولیه برای تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان فارس با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل و مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های یزد، چهارمحال و بختیاری و کرمان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، مدیرکل منابع طبیعی، معاونان و کارشناسان و نمایندگان تعاونی های فراگیر در روز پنج شنبه 17 دی ماه 94  در سالن آمفی تئاتر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس برگزار شد.

 رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی:

باید منابع طبیعی به معنای واقعی اقتصادی و مردمی شود

سید عبدالکریم رضوی اردکانی؛ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه یکی از اهداف مهم این صندوق تقویت مشارکت بهره برداران برای تأمین منابع مالی و اعتباری و نيز طرح های اجرایی منابع طبیعی به کمک خود مردم و جوامع محلی است، تصریح کرد: واگذاری مدیریت عرصه‌ها به مردم، توانمندسازی مرتعداران، بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی و استفاده از تمامی توانمندی‌های عرصه‌های منابع طبیعی از محورهای اصلی فعالیت این صندوق خواهد بود.

وی گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در توسعه همه‌جانبه این بخش و بهره‌برداری صحیح از عرصه های منابع طبیعی امری بسیار ضروری و مورد نظر است.

رضوی اردکانی از مشارکت به عنوان حلقه مفقوده بین دولت و بهره برداران یادکرد و افزود: خوشبختانه استان فارس دارای پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی در عرصه های طبیعی از جمله گیاهان دارویی است که این مهم علاوه بر اقتصادی کردن فعالیت در منابع طبیعی، نقش بسیار مهمی در هدایت مناسب این سرمایه ها به ویژه جذب منابع مالی بهره‌برداران دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در ادامه با اشاره به سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی این صندوق با کمک بهره برداران اظهار داشت: حرکت سریع صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیزدازی برای جبران عقب‌ماندگی در این عرصه ها ضروری و حیاتی است.

وی افزود: عدم وجود زیرساخت‌های مناسب اصل مهمی است که باید جدی گرفته شود چراکه ساختار مناسب برای مدیریت درآمد‌های این صندوق است که باید قبل یا نهایتا همگام با دیگر اقدامات برای جذب منابع مالی بهره برداران و مشارکت کنندگان پیگیری شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با بیان اینکه تشکیل و راه اندازی این صندوق شتاب بیشتری به طرح های اجرایی منابع طبیعی می دهد؛ افزود: پرداخت تسهیلات برای بهره برداران و روستاییان از محل این صندوق موجب افزایش بیش از پیش مشارکت های مردمی خواهد شد.

مدیر توسعه عملیات وبهبود بهره وری شرکت مادر تخصصی:

استفاده از تجارب صندوق منابع طبیعی استان اصفهان ضروری است.

رحیم نظری گوران؛ مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز درباره اهداف تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان فارس، وظایف هیات موسس و ویژگی های صندوق سخن گفت.

وی با بیان تجارب صندوق منابع طبیعی استان اصفهان افزود: تاریخچه صندوق های غیردولتی مربوط به سال 83 است که تاکنون فعالیت های خوبی در حوزه بخش کشاورزی انجام داده اند و در حوزه منابع طبیعی نیز چند سالی است که وارد شده اند و تجارب گران بهائی در استان اصفهان دارند.

در ادامه وی در زمینه وظایف هیات موسس توضیحات مبسوطی ارایه نمودند.

مجری طرح تأسیس صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

توسعه سرمایه گذاری فرهنگی در عرصه های منابع طبیعی ضروری است

در ادامه احمدرضا لعلی نیا، مجری طرح تأسیس صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم بهترین روش استفاده از منابع مالی صندوق ها را بهره مندی از الگوی ارائه خدمت در جهت تامین نیازهای بهره برداران منابع طبیعی دانست و افزود: رویکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در امر حفاظت، توسعه و احیاء منابع طبیعی با همکاری و مشارکت بهره برداران منابع طبیعی به منظور پیشگیری و کنترل عوامل تهدید و تخریب عرصه های ملی است چرا که براین باوریم که اگر به محیط زندگی بی مهری شود، دچار قهر طبیعت خواهیم شد. 

لعلی نیا همچنین بر توسعه سرمایه گذاری فرهنگی در عرصه های منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: توسعه سرمایه گذاری در این بخش به منظور افزایش مشارکت مردم برای سرمایه گذاری در این صندوق  نظام اجتماعی و اقتصادی را متحول خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اقتصادی کردن منابع طبیعی و حضور مردم در حوزه منابع طبیعی نقش مهمی در معیشت آنان دارد، اظهار امیدواری کرد: با موفقیت ها و نتایج این صندوق در آینده نزدیک شاهد بهبود معیشتی 170 هزار بهره بردار این استان خواهیم بود.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس:

افزایش فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های منابع طبیعی با تاسیس صندوق رخ می دهد

همچنین مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نیز در این مراسم کمک به ارتقا، بهره وری، و نیز جلب مشارکت مالی بهره برداران عرصه منابع طبیعی و استفاده از سرمایه های پراکنده این بخش در جهت حفظ و احیای پایدار منابع طبیعی را از جمله راهبردهای اصلی این صندق برشمرد و گفت: قطعا راه‌اندازی این صندوق کمک شایانی به حمایت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواهد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی این صندوق برای نخستین بار در استان گفت: راه‌اندازی و تاسیس این صندوق سبب تقویت تعاونی‌ها و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود و این امر حفاظت بیشتر از عرصه‌های طبیعی را به دنبال دارد.

بوستانی ادامه داد: در حال حاضر از 29 شهرستان فارس تعداد  22 تعاونی منابع طبیعی فعال، سه تعاونی در شرف ثبت و تعداد 4 تعاونی دیگر نیز در حال اقدام برای ثبت و فعالیت در این صندوق است که پیش بینی می شود در آینده نزدیک با راه اندازی و تجهیز تعاونی های سایر شهرستان ها و ارائه تسهیلات لازم به اعضای آنها بتوان به اهداف قابل پیش بینی شده در این راستا دست یافت. 

وی یادآور شد: عمده اعضای این تعاونی‌ها مرتع‌داران صاحب پروانه هستند که برای راه‌اندازی صندوق باید سهمی را بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس تصریح کرد: بهره‌برداران می‌توانند از این صندوق وام بگیرند تا حفاظت، اصلاح و احیاء مناطق تخریب ‌شده توسط خود مردم انجام شود و در مناطقی که نیاز به برنامه‌های مدیریتی دارد، این اعتبارات هزینه شود.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس :

باید نگرش فکری در مدیریت و نگهداشت منابع طبیعی تغییر یابد

ساسان تاج گردون، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه عرصه های منابع طبیعی در گذشته دست خوش ناملایمات، تهدیدات و آسیب های جدی قرار گرفته است، اظهار داشت: باید نگرش فکری در مدیریت و نگهداشت منابع طبیعی تغییر یابد.

وی با تاکید بر ارتقاء سهم مشارکت مردمی در صندوق حمایت از منابع طبیعی به منظور افزایش سرمایه اظهار داشت: نظارت در روند اجرایی مراحل کاری صندوق بر عهده اعضا است و دولت در بخش منابع طبیعی به تنهایی قادر به حفظ منابع نبوده و تاکنون با کمک قوه قهریه و صرف هزینه های بسیار سعی در حفظ منابع طبیعی و جنگل ها کرده اما نتوانسته در بسیاری از موارد موفقیت قابل توجهی کسب کند. 

وی ادامه داد: دولت به این نتیجه رسیده که باید مردم را وارد صحنه کرد تا بتوان منابع طبیعی را حفظ کرد، چون بهره برداران روستایی و عشایری و دامدار افرادی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با منابع طبیعی هستند.

شایان ذکر است: از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ فعالیت جدی تأسیس صندوق در زیربخش منابع‌طبیعی و آبخیزداری با تشکیل کار گروهی متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف آغاز شد. سهام این صندوق ها با مشارکت ۵۱ درصدی تولیدکنندگان و جوامع محلی و ۴۹ درصدی دولت تامین می شود و ماهیت این صندوق ها غیردولتی بوده و مبتنی بر قانون تجارت اداره خواهد شد. اعضای هیات موسس صندوق نیز سه نماینده از دولت و 6 نماینده از اعضای تعاونی های منابع طبیعی استان است.

در ادامه نخستین جلسه هیات اجرایی موسس صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان فارس برگزار شد و تمامی اساس نامه ها و آئین نامه ها در اختیار مجمع قرار گرفت تا بررسی و در مجمع عمومی به تصویب برسد.



© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به " شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" میباشد.