چاپ مطلب
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۱ www.sfida.ir

دیدار‎ ‎وزیر جهاد کشاورزی از فعالیتهای صندوق زنان مرودشت


وزیر جهاد کشاورزی از فعالیتهای اثربخش صندوق حمایت ازتوسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت در روز چهارشنبه 6 آبان ماه بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ در بازدید محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از فعالیت های اثربخش صندوق حمایت ازتوسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت، مرضیه مکرمی، مدیرعامل و راضیه اسلام مهر, رئیس هیات مدیره  صندوق حمایت ازتوسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی مرودشت گزارشی از فعالیت های صندوق ارائه کردند.  

حجتی با تایید فعالیتهای اثربخش صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور گفت: این صندوق ها دو روش برای توسعه و تقویت فعالیت سهامداران خود دارند که یک موضوع افزایش سرمایه و حمایت بخش دولتی با استفاده از منابع مختلف است و موضوع دیگر دریافت تسهیلات قرض الحسنه از منابع دیگر برای صندوق است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در این بازدید که محمد مهدي قاسمي، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و مهدی برومندی، نماینده شهرستان مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، مکرمی ،توسعه فعالیت سهامداران صندوق را با حمایت دولت خواستار شدند .

حجتی اضافه کرد :بهره برداران بخش کشاورزی باید با هماهنگی و همراهی سازمانهای جهاد کشاورزی نسبت به تعیین کشت خود اقدام کنند تا با اضافه محصول و هدر رفت تولیدات مواجه نشویم .

وزیر جهاد کشاوزری درباره توسعه کشاورزی با توجه به وضعیت خشکسالی کشور، گفت: کشت های فراسرزمینی را آغاز کرده ایم و در حال حاضر یک میلیون هکتار در کشورهای دیگر زیر کشت محصولات ایران است.

وی تاکید کرد: چند کشور آفریقایی، اوکراین و تاجیکستان در حال حاضر تحت کشت قرار گرفته اند که این مهم توسط بخش خصوصی انجام می شود. در این زمین ها محصولات آب بر کشت می شود و چنانچه خشکسالی در کشور ادامه داشته باشد افزایش سطح زیر کشت را خواهیم داشت.

حجتی تصریح کرد: محصولات این مزارع در صورت نیاز به کشور منتقل می شود و یا اینکه در همان منطقه به فروش می رسد.

نماينده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شوراي اسلامي:

خشکسالی مهم ترین تهدید بخش کشاورزی شهرستان مرودشت

در ادامه محمدمهدي برومندي, نماينده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تهديدات زيست‌محيطي ناشي از خشك شدن كامل بختگان، لزوم اجرايي شدن طرح نكاشت با هدف احياي اين درياچه را مورد تاكيد قرار داد و گفت: براي جبران افت منابع آب زيرزميني طي 10 سال گذشته، نيازمند 55 هزار ميلي‌متر بارندگي طي 10 سال هستيم.

وی افزود: از طريق 80 هزار حلقه چاه در فارس سالانه 10 ميليارد مترمكعب آب از منابع زيرزميني خارج مي‌شود. بنابراین هر سال شاهد 5.5 متر افت منابع آب زيرزميني بوده‌ايم به اين معنا كه طي 10 سال خشكسالي، 55 متر افت منابع آب زيرزميني حادث شده است كه براي جبران آن نيازمند باراني به مقياس هزار ميلي‌متر هستيم تا ظرف مدت 10 سال به وضعيت 10 سال قبل بازگرديم.

او قيمت محصولات توليدي توسط كشاورزان را متناسب با هزينه‌هاي اين بخش ندانست و مدعي شد كه به فرض فروش تمام محصولات توليدي، باز هم كشاورزان و باغ‌داران متضرر مي‌شوند.

برومندي با بيان اينكه سهم صادرات محصولات كشاورزي ايران به كشور روسيه كه در همسايگي ايران قرار دارد، كمتر از سه دهم درصد است، گفت: ما بايد با صادرات بازار را كنترل كنيم نه اينكه با فشار به توليد كننده از توليد محصولات زراعي باغي ممانعت به‌عمل آيد.

نماينده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شوراي اسلامي مدعي شد كه در بسياري از روستاهاي اين شهرستان‌ها مردم تنها با يارانه امرار معاش مي‌كنند، نسبت به خطراتي كه درياچه خشك شده بختگان محيط زيست و مردم را تهديد مي‌كند، هشدار داد و گفت: طي سال‌هاي متمادي آلودگي‌هاي شيميايي از طريق پتروشيمي وارد رودخانه كر و به درياچه بختگان منتقل شده است.

او راهكار حل اين مشكل را اجرايي كردن طرح نكاشت در محدوده رودخانه كر و درياچه بختگان با حمايت دولت از كشاورزان اين مناطق و پرداخت يارانه مناسب عنوان كرد و گفت: بايد طرح نكاشت براي چند سال اجرا شود تا با احياي بختگان، خطرات موجود را از بين ببريم.

برومند هزينه اين اقدام را براي دولت سالانه 200 تا 300 ميليارد تومان عنوان و در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: امروز به‌واسطه خشكسالي هيچ يك از كشاورزان استان فارس قادر به بازپرداخت بدهي‌هاي خود به بانك‌ها نيستند لذا بايد طي بخشنامه‌اي، مسئله براي بانك‌ها تبيين شود.

گفتنی است؛ شهرستان مرودشت از مناطق مستعد کشاورزی استان فارس به شمار می رود و در ۴۵کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. 



© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به " شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" میباشد.