به گزارش خبرنگار روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی، افتتاح نخستین فروشگاه صنعت زنبورداری کشور و رونمایی از نخستین نشان تایید کیفی عسل به نام «اکسیر» طی مراسمی باحضور حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی،حبیب امینی اسفیدواجانی، مديرکل دفتر طيور، زنبور عسل و کرم ابريشم وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد، قائم مقام وزير جهادکشاورزي در امور بازرگاني و عفت رئیسی سرحدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران و جمعی از تولیدکنندگان و کارشناسان شانزدهم مهر ۱۳۹۴برگزار شد.
بهزاد بانکی پور، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در این مراسم گفت: هدف از تاسیس این فروشگاه و ایجاد نشان تایید کیفی عسل، استقرار نظام کنترل کیفی دقیق در تایید سلامت و کیفیت این ماده ارزشمند غذایی است.
وی افزود: در این فروشگاه های زنجیره ای عسل هایی که نشان تایید کیفی اکسیر را دریافت می کنند، به صورت مستقیم از تولید به مصرف با قیمت مناسب عرضه می شود.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: این نشان در اصل نخستین برند ملی عسل کشور است که تمام عسل های تولیدی کشور پس از ارزیابی در آزمایشگاه مرجع هلوگرام نشان کیفی را دریافت می کند و پس از آن در فروشگاه های زنجیره ای اتحادیه زنبورداران کشور با قیمت عادلانه توزیع می شود.
افزود: در فروشگاه های زنجیره ای فاصله تولید تا مصرف کاهش می یابد و تولید کنندگان محصول خود را بصورت مستقیم و بدون حضور دلالان و سلف خرها عرضه می کنند.
بانکی پور گفت: با اجرای تکمیل زنجیره تولید تا توزیع تولید کننده نیز به سود واقعی خود می رسد.
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور افزود: ایجاد نشان استاندارد کیفی و عرصه عسل با این نشان به دغدغه مصرف کنندکان برای تهیه عسل کیفی و طبیعی پاسخ می دهد.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در آینده بورس عسل نیز تحت عنوان نشان کیفی «اکسیر» در کشور راه اندازی می شود.
وی گفت: با این نشان محصول عسل را در بسته بندی های مناسب به بازارهای جهانی صادر خواهیم کرد.
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبور داری کشور افزود: 40 فروشگاه زنجیره ای اکسیر در سراسر کشور ایجاد می شود و این محصول از طریق سایت مجازی نیز به مشتریان عرضه می شود.
بانکی پور درباره عرضه عسل های تقلبی در بازار ابراز امیدواری کرد: نهادهای مسئول نظارت دقیق تری در توزیع این نوع عسل ها داشته باشند.
وی گفت:از آنجا که توزيع عسلهاي غيرطبيعي و تقلبي در سطح بازار افزايش يافته، صندوق حمايت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزي و اتحاديه سراسري زنبورداران با هماهنگي راهکاري اساسي براي جلب اعتماد مردم انديشيد تا فرهنگ توليد و مصرف محصولات طبيعي زنبور عسل نیز افزایش یابد، بنابراین برندي ملي به نام «اکسير» را براي توزيع عسلهاي طبيعي ايجاد کرديم.
بانکيپور با اشاره به اينکه اين برند فعاليتهاي خود را در زمينه فرهنگسازي توليد و مصرف، استانداردسازي و تجاريسازي محصولات سالم زنبورداري آغاز کرده است، افزود: صندوق حمايت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در طي 30 ماه گذشته تلاش کرده تا مشکلات موجود در زنبورداري را حل کند. ايجاد برندي به نام «اکسير» که بتواند متعلق به تمام زنبورداران باشد، يکي از راههايي است که هم در راستاي جذب سرمايهگذاري است و هم مصرفکننده را از کيفيت و استاندارد بودن محصولات زنبور، مطمئن ميکند.
بانکيپور ادامه داد: قرار نيست اين برند، رقيب، جايگزين يا تهديدي براي ديگر برندهاي موجود در بازار عسل باشد بلکه با آزمايشگاهي که موسسه اکسير در کرج افتتاح کرده، قرار است تمامي فراوردههاي زنبوري که در فروشگاههاي مربوطه توزيع ميشود، از نظر کنترل کيفي و رعايت استانداردها در سطح قابل قبول بوده و از فيلترهاي تعيين شده عبور کند. در اين صورت ميتوان ادعا کرد که محصولات ارائه شده در اين فروشگاهها طبيعي و قابل اعتماد است.
مديرعامل صندوق حمايت از توسعه صنعت زنبورداري کشور عنوان کرد: بنابراين برند اکسير متعلق به يک شرکت خاص نيست و تمامي توليدکنندههاي عسل ميتوانند در صورت رعايت استانداردها و توليد عسلي که مورد تاييد آزمايشگاه مربوطه باشد، محصولات خود را از طريق اين فروشگاهها عرضه کنند.
وی اظهارکرد: این صندوق طی 30 ماه فعالیت خود در همه حوزههایی که صنعت زنبوداری در آن چالش دارد، از جمله آموزش و توانمندی، حوزه نظام اطلاع رسانی و غیره نقش خود را به عنوان یک نهاد توسعهای و جذاب کردن آن صنعت انجام داده است.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: تجاریسازی حلقه مفقوده در صنعت زنبورداری است، اما با تجاریسازی جذابیت سرمایهگذاری و اشتغال بیشتر شده و وضع معیشت زنبورداران بهبود مییابد.
بانکی پور افزود: هدف از انجام این کارها در ماههای گذشته دو چیز است؛ یکی جذابیت سرمایهگذاری در صنعت که باعث اشتغال و بهبود بهرهبرداری میشود و هدف دوم ارتقای وضع معیشت زنبورداران است.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور ادامه داد: برای حفظ و نگاهداشت سرمایهها در صنعت زنبورداری برند اکسیر قرار نیست تجاری باشد یا به رقابت با برندهای تجاری بپردازد، بلکه نشان تایید کیفیتی است تا هم تولیدکنندگان با برند اکسیر بتوانند بهتر به بازارهای مصرف و صادراتی دسترسی پیدا کنند و هم مصرف کنندگان با این نشان بتوانند به راحتی و خیال آسوده، عسل طبیعی ایرانی را خریداری کنند.
وی گفت: معرفی برند اکسیر برای عسل ایرانی به معنای آن نیست که فقط این برند استاندارد است و سایر برندها تقلبی است، بلکه به این معناست که اکسیر متعلق به همه زنبورداران و تولیدکنندگان واقعی عسل است که می توانند از آن برای افزایش درآمدها و سهم خود در بازار اقدام کنند و منافع و درآمدهای این برند تجاری در نهایت به تمام پرورش دهندگان زنبور عسل منتقل میشود.
نخستین فروشگاه عرضه عسل با نشان کیفی در تهران، کوی نصر خیابان فاضل شمالی است و در اين راستا حدود 252 اتحاديه در استانهاي مختلف، براي توزيع محصولاتشان با اين برند همکاري ميکنند.
گفتني است، در پایان مراسم که در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برپا بود، از همکاری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران و از تلاش های بهزاد بانکی پور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور که نقش پررنگی در شکل دادن به ایده ساماندهی این صندوق و سپس ایجاد برند جدید «اکسیر» داشته است، تقدیر شد.